نایف بزوان: مسائل پیش آمده در کمپ هول به دلیل تنگ نظری و منافع نیروهای بین‌المللی ایجاد شده‌اند

دکتر نایف بزوان: هدف برقراری و ادامه حیات کمپ هول به عنوان ریشه مشلات مداوم، اینست که از این کمپ به عنوان کارتی علیه خودمدیریتی استفاده کنند. تنگ نظری و منافع نیروهای بین‌المللی از دلایل وضعیت پیش آمده در کمپ هول است.

بعد از انکه حاکمیت داعش از سوی نیروهای سوریه دمکراتیک در سوریه در هم شکسته شد، تبهکاران وابسته به این گروه در شکل هسته‌های مخفی بار دیگر به سازماندهی خود دست زده و تلاش می‌کنند تا کمپ هول را به عنوان مرکزی برای یارگیری و سازماندهی مجدد مورد استفاده قرار دهند.

عملیات انسانی و  امنیتی که در ۲۸ مارس از سوی نیروهای امنیت داخلی شمال-شرق سوریه با حمایت نیروهای سوریه دمکراتیک، یگانهای زنان و یگانهای مدافع خلق در مدت ۵ روز ادامه یافت،  بسیاری از تبهکاران داعشی دستگیر شدند. بعد از اعترافات تبهکاران، دفتر سازماندهی این گروه نیز در کمپ هول تخریب و از میان رفت.

دکتر نایف بزوان از متخصصان سیاسی داعش، در رابطه با مسئله تبهکاران داعشی در کمپ هول گفتگویی را با خبرگزاری هاوار انجام داده است.

دکتر نایف بزوان در سخنان خود اشاره نمود که با تلاش‌هایی که داعش برای سازماندهی مجدد خود به آن دست زده است، و در صورتیکه شرایط مهیا باشد، احتمال بسیاری وجود دارد که بار دیگر خطرات بسیار بزرگی از ناحیه این کمپ آغاز شوند. در این رابطه وظیفه اصلی دادگاه مجازات بین‌المللی اینست که تبهکاران داعشی را محاکمه کنند. غیر از این اقدام هیچگونه راه حل دیگری وجود ندارد.

نایف بزوان در بخش دیگری از گفتگوی خود در رابطه با عملیات انسانی و امنیتی در کمپ هول اظهار داشت: داعش مانند سازمانی تروریستی حاکمیت و بسیاری از نیروهای خود را از دست داده است، اما موجودیت سازمانی خود و ارتباطات خود را همچنان زنده نگاه داشته و درحال فعالیت است. مشاهده می‌شود که داعش از کمپ هول به عنوان مرکزی برای استقرار استفاده می‌کند. ممانعت از کنترل ساکنان این کمپ از سوی داعش، خصوصا زنان و فرزندان که همگی دچار آسیبهای روانی جدی شده‌اند، وظیفه‌ای اخلاقی و حقوقی است و برای مدیریت روژاوا امروز مسئله‌ای ناگزیر و سیاسی به شمار می‌رود.

نایف بزوان در بخش دیگری از گفتگوی خود سکوت مجامع بین‌المللی را در خصوص مسئله تبهکاران داعش در کمپ هول خاطرنشان ساخته و اظهار داشت که این مسئله دو دلیل اصلی دارد. نخست، این مسئله به منافع تنگ و موضعگیری‌های اشتباه دولت‌های مرتبط با این مسئله از ارتباط برخوردار است. دوم آنکه رهبری روژآوا در ارتباطات بین‌المللی به عنوان یکی از طرفین برابر در این قضیه به رسمیت شناخته نمی‌شود. به همین دلیل مشاهده می‌شود که به جای دست‌یابی به راههحل به بهانه و مشکل‌ تراشی دست می‌زنند. و این در حالی است که رهبری روژآوا با آغوش باز از هر گونه راه‌حل پایدار استقبال کرده و در این باره از ابتکار عمل هم برخوردار بوده است.

داعش تلاش می‌کند تمامی دستاوردهای جوامع اسلامی را از میان بردارد

نایف بزوان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: به منظور اطلاع از کم و کیف و برآیندهای سازماندهی مجدد داعش باید دانست که علت مشکلات چه بوده و در بعد سیاسی، عملی لازم است که چه مکانیزمهایی در پیش گرفته شود؛ کورد از ابعاد و نتایج این مسئله به خوبی اطلاع پیدا کرده و این ابعاد با افکار عمومی و مراکز دانشگاهی در میان گذاشته شود. از نظر من، داعش به معنای گسستی در تمدن محسوب می‌شود که ویژگی‌های نظامی، توتالیتر و فاشیستی را در درون خود بازتاب می‌دهد. این مفهوم در چارچوب نسل‌کشی علیه یهودیان از سوی تاریخدان مطرح، دان دینر به خوبی موشکافی شده است و سپس از سوی افراد دیگری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. داعش به عنوان شری رادیکال علیه تمدن تلاش می‌کند تا جوامع غیر مسلمان را از طریق زور به بربریت یا گونه‌ای از قتل‌عام فرهنگی و فیزیکی بکشاند. همزمان تلاش می‌کند تا تمام دستاوردها و مبارزات جوامع اسلامی را در عرصه آزادی‌ها، عدالت و برابری از میان برداشته و نابود کند.

دکتر نایف بزوان در ادامه افزود: کورد نیز باید بر این مسئله واقف باشد که نه فقط داعش، بلکه دیگر سازمان‌های جهادی سنی و شبه نظامی دیگر مانند حشد الشعبی تهدیدهای بزرگی برای آنان محسوب می‌شوند. باید پبش از چیز ملاحظه کرد که این سازمانها به عنوان یک میانجی کارآمد برای اشغال مجدد جنوب کوردستان و روژآوا تلاش و میارزه می‌کنند.

داعش تلاش می‌کند که کمپ هول را علیه رهبری روژاوا مورد استفاده قرار دهد

سر دسته تبهکاران، ابوبکر بغدادی در همان زمان اعلام کرده بود که در هر صورت باید کمپ هول حفظ شود. در این باره  دکتر نایف بزوان نیز اعلام کرد که کمپ هول برای تبهکاران داعش از اهمیت بسیار برخوردار بوده و افزود: این کمپ به عنوان جغرافیایی کوچک برای سازماندهی می‌تواند حاکمیت از دست رفته این گروه را مجددا احیا کند. به تفوق این گروه در منطقه منجر شده و تمامی تبهکاران را بار دیگر حول یکدیگر جمع کند و اجازه بدهد که بار دیگر این گروه تقویت شود. همچنین از بقای این کمپ به عنوان کارت فشار و مداومی علیه خودمدیریتی بهره‌برداری شود.