تصویر

نه اعدام‌ها و نه دستگیری‌ها نمی‌توانند جلوی مطبوعات آزاد را بگیرند

روزنامه‌نگاران شمال و شرق سوریه اقدامات علیه روزنامه‌نگاران در ایران و باشور کوردستان را محکوم کردند.

نوروز دمهات و زنار جعفر روزنامه‌نگاران شمال و شرق سوریه درباره احکام اعدام ایران برای پخشان عزیزی روزنامه‌نگار و شریفه محمدی فعال حوزه زنان و همچنین ۳ سال حبس برای سلیمان احمد روزنامه‌نگار صحبت کردند.

نوروز دمهات روزنامه‌نگار، اقدامات غیرانسانی علیه پخشان عزیزی روزنامه‌نگار و شریفه محمدی فعال و دیگر زندانیان در زندان‌ها را محکوم کرد و گفت: «ما حکم اعدام را برای رفقا، همکاران و هیچ کسی نمی‌پذیریم. زیرا این حکم مبتنی بر معیارهای اخلاقی نیستند و حکمی کاملا ضدانسانی است. همچنین ما حکمی را که برای سلیمان احمد روزنامه‌نگار صادر شد نیز به شدت محکوم می‌کنیم.»

نوروز دمهات با بیان اینکه انقلاب آغاز شده در سال ۲۰۲۲، نظام ایران را به لرزه درآورد گفت: «انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» زمینی را که دولت ایران بر آن قرار داشت به لرزه درآورد. از این رو با دستگیری، تعقیب و اعدام زنان فعال و سیاستمدار، می‌خواهند زنان را ساکت کنند. اما امروز انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» که با رهبری زنان آغاز شد، نه تنها در کوردستان، بلکه در سراسر جهان گسترش یافته است. دستگیری‌ها و سرکوب زنان نشان می‌دهد که نظام حاکم که هزاران سال برای حفظ خود تلاش کرده است، در شرف شکست است. مبارزه زنان که به صورت ویژه با جنبش آزادی آغاز شد، امروز نشان می‌دهد که هیچ نیرویی نمی‌تواند مقاومت زنان و قلم زنان را شکست دهد.»

نوروز با اشاره به اینکه زنان در ایران هرگز نباید در مقابل نظام تسلیم شوند، گفت: «مقاومت پخشان عزیزی، شریفه محمدی، وریشه مرادی و بسیاری از زنانی که در حال حاضر در زندان‌های ایران می‌جنگند، نشانه این است که هرگز در مقابل این نظام سر خم نخواهند کرد. ما هم به عنوان همکارانشان با قلم، دوربین و نوشته‌هایمان در همه جای دنیا و در کوردستان می‌جنگیم تا این صدا هرگز قطع نشود. نه اعدام، نه دستگیری و نه آزار و اذیت نمی‌تواند مانع این امر شود. به همین دلیل ما تا پایان در کنار همکارانمان هستیم.»

نوروز دمهات به حکم صادره برای سلیمان احمد روزنامه‌نگار هم توجه کرد و سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «حکمی که دادگاه دهوک برای سلیمان احمد روزنامه‌نگار صادر کرده سیاسی است و برای کتمان حقایق است؛ ما این حکم را محکوم می‌کنیم. زیرا کاری که حزب دمکرات کوردستان انجام می‌دهد همکاری و همراهی با دولت ایران و ترکیه است؛ هر کدام از آنها می‌خواهند سیاست خود را در مورد کوردها به گونه‌ای دیگر اجرا کنند. روزنامه‌نگاران امروز در باکور کوردستان، روژهلات و باشور کوردستان بازداشت می‌شوند. فشار زیادی بر روزنامه‌نگاران مستقل وجود دارد. باری که اکنون بر دوش ما می‌افتد حمایت از مبارزات رفقایمان تا پایان است.»

زنار جعفر روزنامه‌نگار نیز به اقدامات علیه روزنامه‌نگاران واکنش نشان داد و گفت: «دولت ترکیه مدت‌هاست در تلاش برای سرکوب حقیقت است. این کار با همکاری مستقیم پ‌د‌ک انجام می‌شود. مدت زیادی از ربوده شدن روزنامه‌نگار سلیمان احمد توسط نیروهای امنیتی پ‌د‌ک می‌گذرد. این سیستمی است که علیه کوردها استفاده می‌شود. این امر در روژهلات کوردستان هم با دستگیری پخشان عزیزی و شریفه محمدی، که سعی داشتند حقیقت را با همه به اشتراک بگذارند، ادامه دارد.»