"نه در راستای منافع روسیه و نه در راستای منافع ماست"

در ۱۳ آوریل یگان‌های روسی از بسیاری از نقاط منطقه شهبا عقب‌نشینی کردند. بعد از عقب‌نشینی نیروهای روس منطقه شهبا از سوی دولت اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن گلوله باران شد

سه روز قبل، در ساعات نیمروز نیروهای روسیه بار دیگر به مناطق شهبا که چند روز قبل آن را تخلیه کرده بودند بازگشتند. این حرکت نیروهای روسی اقدام جدیدی نیست، نیروها روسی به کرات از منطقه عین عیسی و تل تمر خارج و بعد از مدتی بازگشته‌اند. در خصوص موضع روس‌ها در مناطق شمال-شرق سوریه، شانتازهایی که در این مناطق انجام می‌دهند، موضع خلق و خودمدیریتی و ارتباطات منطقه‌ای خودمدیریتی با دولت‌های عربی، بدران چیا کورد، معاون ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی شمال-شرق سوریه اظهار داشت که در رابطه با این تحرکات روسیه دو احتمال مهم وجود دارد.

احتمال نخست

بدران چیا کورد در این باره اظهار داشت که رفتارهای مسکو را از نزدیک ارزیابی کرده و در مورد سرزدن چنین رفتارهایی از سوی نیروهای روسی اظهار داشت: در این خصوص دو احتمال وجود دارد؛ نخست احتمال دارد که با دولت ترک به توافق دست یافته باشند، یعنی توافقی وجود دارد که برخی از روستهای منطقه شهبا را به تبهکاران وابسته به دولت ترک داده باشند. همه می‌دانند که مدت زمان زیادی است که این اختلاف نظر بین ترکیه و روسیه وجود داشته و بر سر مناطقی مانند شهبا و تل رفعت معاملاتی در جریان بوده است. در صورت وجود چنین معاملاتی، بدون تردید این اقدامات در راستای منافع خلق‌های سوریه، ثبات و صلح در منطقه نخواهد بود. چنین توافقاتی کاملا در راستای منافع تندورها و اشغالگری خواهد بود. به علتی برای آوارگی صدها هزار انسان تبدیل می‌شود. بیش از ۲۵۰ هزار انسان در این منطقه هستند، بیش از ۱۰۰ هزار نفر از این آوارگان، آوارگان عفرینی هستند. اگر بار دیگر حمله جدیدی روی دهد، فاجعه‌ای انسانی روی می‌دهد. لازم است همه در این رابطه حساسیت جدی داشته باشند.

در صورتیکه چنین توافقی بین روسیه و ترکیه وجود داشته باشد، مرحله جدیدی روی می‌دهد و عدم پیشرفت در حل مسئله سوریه ابعاد وسیعتر و گسترده‌تری خواهد بافت. تنش‌های انسان، توسعه جنگ در بعد داخلی روز بروز گسترده‌تر می‌شود. در چنین صورتی ابتکار عمل از دست روس‌ها نیز خارج می‌شود و این وضعیتی است که دولت اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن از این موقعیت بهره‌برداری می‌کنند.

احتمال دوم

بدران چیا کورد در خصوص احتمال دوم این تحرکات نیز اظهار داشت: روسیه از طریق این تحرکات تلاش می‌کند بر کورد و خودمدیریتی در این نقطه فشار وارد کند تا به برخی از خواسته‌های خود دست پیدا کند. پیش از این نیز چند بار در منطقه عین عیسی و تل تمر چنین رفتارهایی را انجام داده است. از طریق شانتاژ و فشار در منطقه شرق فرات تلاش می‌کند بر کورد اعمال فشار کرده و به خواسته‌های خود برسد. احتمال دارد که در آینده نیز به جای راه حل از این شانتاژها استفاده کند. به همین دلیل از روسیه نیز خواسته می‌شود که با اقدامات خود اعتماد خلق‌های منطقه را جلب کند. با چنین شانتاژها و عقب‌نشینی‌های تاکتیکی نگرانی‌ها را افزایش داده و از طرف دیگر اعتماد به خود را تضعیف می‌کند. همانگونه که ابتدا از عفرین، عین عیسی و تل تمر عقب‌نشینی کرد، هم اکنون نیز می‌خواهد بار دیگر این رویکرد خود را تکرار کند.

بدران چیا کورد ضمن اشاره به عقب نشینی‌های مکرر روسیه اظهار داشت: روسیه هیچگاه عقب‌نشینی کامل از منطقه را در نظر ندارد. زیرا بعد از عقب‌نشینی نیروهای روسی از سریکانی و گری سپی، نیروهای آمریکایی به جای روس‌ها در منطقه مستقر شدند. روسیه به این مسئله فکر می‌کند که چگونه بیش از پیش به توسعه‌طلبی دست بزند. به همین دلیل ما این برآورد را نداریم که عقب‌نشینی کلی روی دهد. بلکه از این طریق تلاش می‌کنند تا بر دامنه توسعه‌طلبی‌های خود بیفزایند و دستاوردهای دیگری را داشته باشند.

بدران چیا کورد در ادامه افزود: مسئله‌ای دیگر، مدتی است که کشورهای عربی تلاش دارند تا سوریه را بار دیگر به اتحادیه عرب بازگردانند. بدران چیا کورد در این باره نیز اظهار داشت که خودمدیریتی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را گامی بسیار مهم ارزیابی می‌کند. لازم است که ارتباطات گسترش پیدا کنند. در هر حال سوریه کشوری عربی است و نقش کشورهای عربی در حل مسئله سوریه مهم است. اما تا کنون کشورهای عربی این نقش مهم خود را ایفا نکرده‌اند. پذیرش خودمدیریتی به عنوان پروژه‌ای سیاسی در راستای حل بحران سوریه و یکپارچگی ارضی آن به شمار می‌رود. باعث تجزیه سوریه نمی‌شود.کشورهای عربی نیز این از این ناحیه نگران هستند که چگونه حقوق کورد، مسئله کورد مورد بحث و گفتگو واقع می‌شود، به همین دلیل است که همیشه در کنار بغداد و دمشق بوده‌اند. به همین دلیل لازم است که کشورهای عرابی در این رابطه اطمینان داشته باشند که مسئله کورد نمی‌تواند باعث نگرانی آنها شود.

اهداف روسیه

از طرف دیگر مدتی است که روسیه در رابطه با سوریه اقداماتی را در کشورهای عربی آغاز کرده است. نشست سه طرفه‌ای بین روسیه، ترکیه و قطر برگزار شد. هدف روسیه این بوده است که کشورهای عربی را به سوی خود جلب کرده و آنها را در مسیر منافع خود در سوریه قرار دهد. با ابتکار عمل خود، روسیه تلاش می‌کند تا راه حلی سیاسی برای بحران سوریه پیدا کند. زیرا تمامی تلاش‌های دیگر با بن‌بست مواجه شده‌اند، از جمله کمیته نگارش قانون اساسی، آستانه و.. . این بار نیز تلاش می‌کند تا با ابتکار عمل دیگری کشورهای عربی را با خود همراه ساخته و راه را برای اقدامات دیگر خود هموار کند. از طرف دیگر تلاش می‌کند بر کشورهای عربی فشار وارد کند تا آنها را نسبت به خواسته‌های خود ملزم کند. حکومت دمشق نیز به اتحادیه عرب بازگشته و مشروعیت از دست رفته خود را بازیابد. روسیه از این طریق می‌خواهد تا با سرمایه کشورهای عربی بحران سوریه را کاهش داده و از این طریق نیز به منافعی دست پیدا کند.

منبع: ANHA