ربودن ٢٠٠ غیرنظامی و قتل ٢٠ شهروند در سه ماه گذشته در عفرین اشغالی

یکی از مسئولان سازمان حقوق بشر عفرین اعلام کرد که میزان جرم‌های نظامیان اشغالگر ترک و مزدوران وابسته به آن در مناطق اشغالی از مرز جنایت جنگی فراتر رفته است. وی افزود:"تنها در سه ماه ٢٠٠ غیرنظامی در عفرین اشغالی ربوده شده و ٢٠ شهروند به قتل رسیده‌اند.

جبران مصطفی از مسئولان سازمان حقوق بشر عفرین در گفتگو با خبرگزاری هاوار اعلام کرد که میزان جنایت‌های دولت ترک و مزدورانش که از سال ٢٠١٨ عفرین را به اشغال خود درآورده‌اند از جنایت جنگی نیز فراتر رفته‌اند.

جبران مصطفی خاطرنشان کرد که سازمان آنان وضعیت زندگی مردم در سوریه را با سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی در میان گذاشته‌اند و گزارش‌های مستندی را درباره جنایت‌های ضدبشری دولت ترک در عفرین اشغالی به مراجع بین‌المللی تحویل داده‌اند. جبران مصطفی افزود؛ متأسفانه این جنایت‌های همچنان ادامه دارند و با سپری شدن زمان هر چه بیشتر بر تعداد و شدت آنها افزوده می‌شود، جنایت‌های ترکیه در عفرین اشغالی مرز جنایت جنگی را نیز سپری کرده‌اند.

جبران مصطفی اظهار کرد که سه ماه نخست سال ٢٠٢١ بیش از ٢٠٠ شهروند عفرینی توسط ارتش ترک و مزدورانشان ربوده شده‌اند که ٢۵ نفر آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. همچنین در این مدت ٢٠ شهروند غیرنظامی از سوی مزدوران ترکیه به قتل رسیده‌اند.

مصطفی به جنایت‌های دیگر دولت اشغالگر ترک و مزدورانش اشاره کرده و می‌گوید:"در همین مدت بیش از ٣ هزار و ٢٠٠ اصله درخت زیتون توسط دولت ترک و مزدورانش قطع شده‌اند. همچنین ١١ هزار درخت زیتون در مناطق بلبله، راجو، شرا و روستای میدانکه را غصب کرده‌اند. همچنین برای تغییر دمگرافی منطقه اقدام به احداث جاده و پایگاه نظامی کرده‌اند."

نامبرده افزود که علی‌رغم وجود مدارک مستند رژیم ترک و مزدورانش در حال تحمیل جو امنیتی بر مناطق اشغالی هستند و این امر هم باعث می‌شود که تنها ٢٠ درصد جنایت‌های آنها از سوی مراکز حقوق بشری به ثبت برسد و رسانه‌ای شود.

جبران مصطفی از جامعه بین‌المللی خواست تا در این وضعیت مداخله کرده و جنایت‌های ترکیه را متوقف کنند، زیرا دولت ترک و مزدورانش شهر عفرین را به مرکز آموزش و صدور تروریست‌هایش مبدل کرده است. مصطفی درخواست کرد کمیته‌ای بی‌طرف تشکیل شده و جنایت‌های دولت ترک و مزدورانش در عفرین را مستند کند زیرا اقدامات ترکیه در عفرین اشغالی از سطح جنایت جنگی فراتر رفته‌اند.