صالح گدو: لازم است جامعه بین‌المللی مسئله کمپ هول را حل کند

صالح گدو اعلام کرد که کمپ هول به مرکزی برای آموزش تروریست‌ها تبدیل شده است و از جامعه بین‌المللی درخواست نمود که مسئولیت‌های خود را در این رابطه ایفا کرده و برای محاکمه اعضای داعش که در این کمپ زندانی هستند، دادگاهی بین‌المللی برگزار کند.

از زمانیکه نیروهای سوریه دمکراتیک داعش را در منطقه باغوز در دیرالزور در ۲۳ مارس ۲۰۱۹ به هزیمت کشاندند، داعش از طریق هسته‌های مخفی خود تلاش کرده است تا بار دیگر این گروه را احیا کند. اما نیروهای سوریه دمکراتیک و نیروهای امنیت داخلی در عملیاتهای متفاوت همچنان هسته‌های مخفی داعش را تعقیب و از میان بر می‌دارند.

از ۲۸ مارس نیروهای امنیت داخلی روژآوا به منظور نابودی هسته‌های مخفی داعش در کمپ هول عملیات انسانی و امنیتی را آغاز کردند. در این عملیات، یگانهای ضد ترور علیه تبهکاران چندین عملیات ویژه و گسترده را انجام دادند. در نتیجه مرحله نخست این عملیات که در ۲ آوریل خاتمه پیدا کرد، ۱۲۵ تبهکار از هسته‌های مخفی داعش دستگیر شدند. همچنین در جریان عملیات جستجو ادوات نظامی و رادار و مواد منفجره نیز کشف و ضبط شدند.

صالح گدو دبیرکل حزب چپ دمکراتیک سوریه کمپ هول را زمینی مین‌گذاری شده توصیف کرده و اظهار داشت: مشاهده می‌شود که هر روز اعضای نیروهای امنیت داخلی از سوی این تروریستها مورد هدف قرار می‌گیرند. چون این کمپ در منطقه ما قرار دارد، بسیاری از افراد ما جان خود را از دست می‌دهند. و این در حالی است که تمامی کشورها در این باره مسئولیت دارند.

کمپ به مدرسه‌ای برای تبهکاران تبدیل شده است

صالح گدو در ادامه افزود: لازم است تمامی نیروهای بین‌المللی در مسئله کمپ هول مداخله کرده و مسئولیتهای خود را به انجام برسانند. وی در این باره اظهار داشت که تمامی دولت‌ها تروریستها را در منطقه ما ترک کرده و هیچگونه امکاناتی را در اختیار ما قرار نداده‌اند. هزاران تبهکار و تروریست در میان زنان و مردان ساکن در این کمپ وجود دارند. این کمپ اکنون به مدرسه‌ای برای تروریستها و تبهکاران تبدیل شده است. و این در حالی اتفاق می‌افتد که جامعه بین‌المللی این کمپ را نادیده می‌گیرد. جامعه بین‌المللی ادعا می‌کند که وضعیت در شمال-شرق سوریه را بررسی می‌کند، اما در واقع هیچ کاری در عرصه عمل انجام نمی‌دهد.

صالح گدو بیانیه رهبری خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در رابطه با ابعاد نظامی، اقتصادی و اجتماعی کمپ هول را به رغم تمامی امکانات کم خودمدیریتی مهم ارزیابی کرده و در این باره اظهار داشت که غیر از دولت‌های بزرگی مانند روسیه و آمریکا و شرکای آنها در ائتلاف، هیچ کس نمی‌توانست این بار را بر دوش بگیرد، اما می‌بینیم که خودمدیریتی به تنهایی این بار را بر دوش گرفته است.

گدو در ادامه افزود: بسیاری از کشورهای منطقه‌ای و از جمله دولت ترک در کمپ هول به تروریستها کمک می‌کنند و در درجه نخست این ترکیه است که سازماندهی مجدد آنها را بر عهده گرفته است.

صالح گدو دبیرکل حزب چپ دمکراتیک سوریه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت لازم است تمامی گروه‌های سیاسی صدای خود را به مجامع جهانی رسانده و خواهان حل مسئله کمپ هول شوند. هم اکنون هزاران پناهنده عراقی در این کمپ هستند و روزانه شاهد رویدادهای قتل و جرم هستیم. اما حکومت عراق نیز در این باره سکوت کرده است. در کمپ هول بیش از ۶۰ هزار پناهنده عراقی و سوری و افراد خارجی ساکن هستند.

کمپ هول به مرکزی برای آموزش تروریستها تبدیل شده است

گدو در میانه سخنان خود با اشاره به خطرات کمپ هول برای نیروهای جهانی نیز اظهار داشت: اکنون کمپ به مرکزی برای آموزش تروریستها از سوی دولت ترک تبدیل شده است. زنان و مردان داعشی در این کمپ برای ارتکاب جرم و قتل آموزش می‌بینند. یعنی تلاش‌های جدی برای احیای داعش در جریان است.

صالح گدو دبیرکل حزب چپ دمکراتیک سوریه در خاتمه سخنان خود خواستار برگزاری دادگاهی بین‌المللی در شمال و شرق سوریه برای تبهکاران شده و اظهار داشت: اما این درخواست‌ها به بهانه اینکه خودمدیریتی شمال-شرق سوریه واحدی رسمی نبوده و در مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است، جدی گرفته نمی‌شود. ما دیگر بیش از این حضور تروریستها را در منطقه قبول نمی‌کنیم.