شروان درویش: ائتلاف سوری به منظور تحقق دستور دولت ترک فعالیت می‌کند

شروان درویش اعلام کرد که ائتلاف سوریه اعتقادات خود را از دست داده و مسیر خود را گم کرده است و به ابزاری تبدیل شده است که منافع خلق سوریه را از میان برداشته و در این باره اظهار داشت که این گروه، گروهی تبهکار بوده و بر اساس دستور کار دولت ترک فعالیت می‌کند.

اخیرا منبج و موضوع این شهر بنابه درخواست رئیس ائتلاف سوری، نصر الحریری از اردوغان برای اشغال این شهر در مرکز توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. شروان درویش سخنگوی رسمی مجلس نظامی منبج در گفتگویی با آژانس ما اعلام نمود که از ۵ سال پیش، زمانیکه منبج آزاد شده است، بسیاری از گروه‌ها و نیروها و بیش از همه دولت ترک تلاش می‌کنند که این شهر را کنترل کنند و برای دست‌یابی به این هدف از هیچگونه تلاشی فرو گذار نمی‌کنند. در این رابطه خبرگزاری هاوار گفتگویی را با شروان درویش عضو شورای نظامی شهر منبج انجام داده است.

هاوار: بعد از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی در این شهر چه اتفاقی روی داده و چه کسی اکنون از این شهر دفاع می‌کند؟

شروان درویش: اکنون شورای نظامی منبج از این شهر دفاع می‌کند، اما به دلیل تحولات روی داده و خصوصا بعد از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی که در جنگ آزادسازی این شهر را از تصرف داعش آزاد کردند، توافقی نظامی ایجاد شد که بر اساس آن نیروهای حکومت دمشق در جبهه‌های جنگ در کنار نیروهای ما قرار گرفتند. همچنین روسیه مرکز هماهنگی بین این نیروها را افتتاح کرده است. محورهای منبج از شمال تا شمال غرب شهر، محورهای جنگی با تبهکاران دولت ترک و ارتش اشغالگر ترک هستند. که بسیاری از پایگاههای دولت اشغالگر ترک نیز در آن قرار دارند. از غرب تا جنوب نیز محورهایی وجود دارند که متفقا با نیروهای دمشق اداره می‌شوند. تا کنون هیچ بردی در این منطقه روی نداده است. از ابتدای آزادی و تا کنون همیشه تبهکاران وابسته به دولت ترک این منطقه را توپ باران کرده و در این اواخر توپ‌بارانها افزایش یافته است.

هاوار: چرا شهر منبج برای نیروهای درگیر، از جمله دولت ترک، روسیه و حکومت دمشق اهمیت دارد؟

شروان درویش: البته شهر منبج از بسیاری جهات از اهمیت استراتژیک برخوردار است. دروازه ورود به حلب است، در مسیر بین‌المللی و کانون محورهای جنگی بین بسیاری از طرف‌های درگیر با آجنداهای مختلف قرار گرفته است. تمام نیروهای تلاش می‌کنند که منبج را کنترل کنند تا هژمونی خود و نقش منطقه‌ای خود را در منطقه در تمام جهات تقویت کنند. این منطقه از مراکز بزرگ تجارت و محل تجمع انسانی مهمی است. بنا به این دلایل منبج برای همه از اهمیت برخوردار است. علیرغم آنکه روسیه با حمایتهای خود و توافق در این شهر را ایجاد کرده است، اما این کشور نیز سعی می‌کند تا منافع حکومت دمشق را تامین کند. روسیه نقض توافق و توپباران مناطق منبج از سوی دولت ترک را نادیده می‌گیرد. روسیه مانع از هدف قرار دادن منبج و ساکنان آن از سوی دولت ترک نمی‌شود.

هاوار: علیه منبج چه توطئه‌هایی شکل می‌گیرد؟

شروان درویش: از ۵ سال پیش که منبج آزاد شده است، بسیاری از طرفین و در راس آنها دولت ترک دست به تبلیغات زده‌اند که منبج را تحت کنترل می‌گیرند. در این رابطه نیز راه‌های مختلفی را بکار بسته‌اند. به کرات دست به حمله زده‌اند، بعد از آزادی این شهر از دست داعش، به مدت چند ماه این شهر زیر حمله واقع شد. بعد از  توافق با روسیه، بعد از آنکه نیروهای دفاع مرزی در منطقه اریم مستقر شدند، این حملات نیز متوقف شدند. اما بعد از آن تلاش شد تا راه‌های دیگری را نیز در این باره از جمله بمب‌گذاری و ایجاد آشوب و فتنه در میان ساکنان این شهر بیازمایند.

این تلاش‌ها نه فقط از سوی دولت ترک صورت گرفته‌اند بلکه حکومت دمشق نیز ساکنان شهر منبج را که زیر کنترل افکار داعشی وحشیگری‌های آنان رها کرده بود هم اکنون تلاش می‌کند تا این شهر را بار دیگر به کنترل خود دربیاورد. هیچ کس نمی‌تواند بر اساس میهن‌دوستی ساکنان منبج و نیروهای نظامی سوریه دمکراتیک معامله کند. زیرا این نیروها برای از میان برداشتن ترور و دفاع از امنیت شهر، صدها شهید داده‌اند.

بعد از ١٠ سال جنگ، ویرانی و آوارگی، تحمیل مجازات بین‌المللی و بستن دروازه‌های مرزی، جامعه بین‌المللی وظایف و تهعدات خود را در این باره انجام نداده و مردم این منطقه را محافظت نکرده است. این مسئله اجازه داده است که وضعیت بیش از پیش دشوارتر شود. منبج بخشی از سوی است و در این مدت دچار مصائب فراوان شده است و بر تمام ساکنان این منطقه تاثیرگذار بوده است، تلاش برای این بازی اکنون آشکار شده است. وضعیت مناطق تحت کنترل حکومت دمشق و همچنین مناطق تحت اشغال دولت ترک، از وضعیت منبج اسف بارتر است. به همین دلیل حکومت دمشق و حتی نیروهای دیگر نیز نمی‌توانند از این مسئله بهره‌برداری کنند. تلاش‌ها برای از میان برداشتن امنیت در شهر از طریق گروهی مزدور و خبرچین و تبهکار، به دلیل درک حس مسئولیت مردم این شهر خنثی شده است.

هاوار: بیانیه‌های اخیر ائتلاف سوریه که خواستار حمله و اشغال منبج شده است چگونه تحلیل می‌کنید؟

شروان درویش: ائتلاف اعتماد خود را در میان مردم از دست داده است. به مزدوری تبدیل شده است که منافع خلق سوریه را زیر پا می‌گذارد. اینها تبهکار بوده و بر اساس دستورات دولت ترک فعالیت می‌کنند. در برابر این مزدوری نیز پول می‌گیرند. همه از این واقعیات اطلاع دارند. من اعتقاد دارم که نمی‌توانند تاثیرگذار باشند، خلق سوریه نیز در کل آنها را نمی‌پذیرد. کسانی که از دولتی می‌خواهند که میهن آنها را اشغال کند را نمی‌توان غیر از بی‌شرف چیز دیگر نامید. در بعد سیاسی نیز می‌توان آنها را تبهکار و مزدور وصف کرد.

هاوار: خودمدیریتی مدنی و شورای نظامی منبج در خصوص رویدادهای منبج چه نظری دارند؟

شروان درویش: بدون شک این حق خلق منبج و خودمدیریتی این شهر است که الزامات یک زندگی درخور و شایسته را برای خلق این شهر تامین کنند. در طول ۵ سال گذشته،  در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفتهایی صورت گرفته است. اما وضعیت سوریه بر منبج تاثیر می‌گذارد. مناطق و حوزه‌های بسیاری وجود دارند که مدیریت می‌تواند از طرق بهتری به این شهر توجه کند. اما موضوعات دیگری وجود دارند که خارج از امکانات خودمدیریتی قرار دارند، مانند گرانی، محاصره و نتایج تحمیل قانون سزار.

از روز اول گفتگوهای بسیاری با اقشار و طبقات مختلف منبج و عشایر و قبایل آن صورت گرفت. می‌توان گفت که هوشیاری و روح مسئولیت‌پذیری ساکنان و خودمدیریتی مدنی باعث شد تا تلاش‌های طرفین که تلاش می‌کردند تا مطالبات خلق را برای منافع و آجنداهای خود بکار ببندند، خنثی شده و مانع از میان برداشتن امنیت شهر یا اختلال در آن شوند. تمام تلاش‌های گذشته خنثی شده و در آینده نیز خنثی می‌شوند. تلاش‌هایی زیادی صورت گرفته است که برای وضعیت کنونی راه حلی پیدا شود که در راستای منافع همه باشد. البته به عنوان شورای نظامی منبج، ما مسئول دفاع از شهر و مردم و تامین امنیت این شهر را بر عهده داریم. خودمدیریتی مسئولیت دارد که زندگی درخور و شایسته‌ای را برای ساکنان شهر تامین کرده و تلاش‌های لازم را در این زمینه انجام دهد. به همن دلیل وظیفه همگان است که با هم همکاری کرده و دستاوردهای کسب شده را حفظ کرده و راه حلی سیاسی و عمومی را برای حل بحران سوریه ارائه دهند. حفظ کشتی، از جمله مسئولیتهای همگانی است.