سلیمان جعفر: حکومت عراق مسئول حملات ترکیه به شنگال است

سلیمان جعفر عضو اتحادیه ایزدیان سوریه اعلام نمود که حکومت عراق مسئول حملات دولت ترک به شنگال بوده و در این باره افزود: ما حتی کمک الکاظمی به ترکیه را در این حمله بعید نمی‌دانیم.

هواپیماهای ارتش اشغالگر ترک روز دوشنبه مرکز شهر شنگال را بمباران کردند. در نتیجه این حمله، سعید حسین فرمانده یگانهای مقاومت شنگال و برادرزاده‌اش عیسی خودیدا از رزمندگان یگانهای مقاومت زنان شنگال به شهادت رسیده و سه غیر نظامی هم مجروح شدند. روز گذشته هم بیمارستان سکینه شنگال مورد حمله قرار گرفته و غیرنظامیانی که خواستند که مجروحان و شهیدان این حمله را انتقال دهند، مورد اصابت قرار گرفتند.

در رابطه با این موضوع سلیمان جعفر، عضو کمیته اتحادیه ایزدیان سوریه ضمن اشاره به سیاستهای دولت اشغالگر ترک در جنوب کوردستان از سکوت مجامع بین‌المللی و حکومت عراق در رابطه با حملات ترکیه سخن گفته و این حملات را محکوم کرد.

جعفر سلیمان در این سخنان خود خاطرنشان ساخت که هدف قرار دادن فرمانده یگانهای مقاومت شنگال و رفقای وی برنامه‌ریزی شده بوده و همزمان با سالگرد قتل‌عام روستای کوچو و بزرگداشت مام زکی شنگالی بوده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به دیدار کاظمی از شنگال هم اظهار داشت: هوایپماهای ترکیه صد کیلومتر از مرز گذشته و شنگال را هدف قرار دادند. اما عدم واکنش و محکومیت سریع اجازه داده است تا شک و تردیدهایی در این باره رقم بخورند، بر این اساس ما از حکومت عراق درخواست می‌کنیم که موضع شفاف خود را در مقابل جرایم دولت ترک علیه حاکمیت عراق مشخص کند.

سلیمان جعفر در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری قتل‌عام تبهکاران داعش در سال ٢٠١۴ اظهار داشت: زمانیکه حملات تبهکاران داعش به شنگال صورت گرفت؛ ارتش عراق و پیشمرگه‌های پارت دمکرات کوردستان فرار کرده و راه را برای تبهکاران داعشی باز کردند تا ایزدیان را قتل‌عام کنند.

سلیمان جعفر، عضو کمیته اتحادیه ایزدیان سوریه در بخش دیگری از سخنان خود افزود که شهید سعید حسن در زمان قتل‌عام شنگال در صفوف رزمندگان در خط مقدم نبرد حضور داشته و خاطرنشان ساخت: وی برای آنکه مانع از قتل‌عام ایزدیان شود فداکارانه برای خلق خود عازم منطقه شنگال شد. شهید سعید حسن شخصیتی بزرگ و والا داشت. وی ضمن اشاره به رفاقت خود با شهید سعید حسن اظهار داشت: از سال ٢٠٠۴ وی از نزدیکترین رفقای من بوده است، در تمام این مدت دولت ترک همیشه تلاش کرده است که شخصیتهای مشهور و برجسته ایزدی را مورد حمله قرار بدهد و ماه اگوست را به ماه فرمان عله ایزدیان تیدیل کند.

سلیمان جعفر ضمن اشاره به سیاستهای دولت ترک مبنی بر هدف قرار دادن تمام موجودیت کورد و بویژه جامعه ایزدی اظهار داشت: در صورتیکه قتل‌عامی علیه جامعه ایزدی روی دهد، این جامعه باید بتواند بیش از پیش خود را سازماندهی کتد.

سلیمان جعفر، عضو کمیته اتحادیه ایزدیان سوریه در خاتمه گفتگوی خود از سازمان‌های بین‌المللی و مجامع جهانی درخواست کرد که در مقابل جرایم دولت اشغالگر ترک موضعگیری کرده و مانع از اقدامات دولت ترک شوند.