تظاهرات بزرگ علیه دولت دمشق در سویدا

هزاران نفر در ادامه تظاهراتی که پس از حذف یارانه سوخت در سویدا، که تحت کنترل دولت دمشق است آغاز گردیده، دوباره به خیابان‌ها آمدند.

اعتراضات از اواسط اوت آغاز شد. در اول سپتامبر، بزرگترین تظاهرات ضد دولتی در سویدا برگزار شد. به گفته منابع محلی، بیش از ۲۰۰۰ نفر در این تظاهرات شرکت کردند.

در حالی که جمعیتی که در میدان مرکزی تجمع کرده بودند شعارهای ضد دولتی سر می‌دادند، پرچم‌های دورزی (یکی از جوامع اصیل و کم‌شمار سوریه است) توجه‌ها را به خود جلب کرد.

برخی منابع می‌گویند این اولین بار است که این همه مردم در سویدا برای اعتراض به بشار اسد تجمع کردند. تظاهرکنندگان شعارهایی مانند "بشار گم شو" سر دادند.

اگرچه معترضان اخیرا با هدف قرار دادن نمادهای قدرت، تصاویر اسد را پاره کرده‌اند، اما دولت از سرکوب تظاهرات خودداری می‌کند.

از زمان قیام و جنگی که در سویدا در سال ۲۰۱۱ آغاز شد، ده‌ها هزار جوان از خدمت سربازی اجباری خودداری کرده‌اند و حضور نیروهای امنیتی در منطقه را محدود کرده‌اند.

سویدا، پایگاه جامعه کم‌شمار دورزی (یا همان دروزی)، تا حد زیادی از درگیری در سوریه دور مانده است. دورزی‌ها حداقل ۳ درصد از جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند.

نارضایتی از هزینه‌های بالای زندگی به زودی به سایر شهرهای جنوبی سرایت کرد. به خصوص در سال ۲۰۱۱ به درعا که به زادگاه قیام معروف است رسید. این در حالی است که در شرایط فعلی تنها در سویدا به صورت روزانه اقدامات اعتراضی صورت می‌گیرد.