ی‌پ‌ژ‌: آزاد کردن زنان ایزدی وظیفه اساسی ما است

فرماندهی کل ی‌پ‌ژ به مناسبت دهمین سالگرد ۷۴مین فرمان علیه ایزدیان، بیانیه‌ای منتشر کرد و اشاره داشت که آزاد کردن تمام زنان ایزدی اسیر شده را وظیفه اساسی خود می‌دانند.

فرماندهی کل یگان‌های مدافع زنان ‌(ی‌پ‌‌ژ) به مناسبت ۱۰مین سالگرد ۷۴مین فرمان ‌۳ اوت ۲۰۱۴ که در شنگال صورت گرفت، (ایزدیان به نسل‌کشی‌هایی که علیه آنان صورت گرفته فرمان می‌گویند) بیانیه‌ای مکتوب منتشر کرد.

متن کامل بیانیه ی‌پ‌ژ به شرح زیر است‌:

‌«به مناسبت سالگرد ۱۰مین نسل‌کشی شنگال، ما یاد تمام کسانی که در این فرمان جان باختند و مبارزانی که برای جلوگیری از تبهکاران داعش، بی‌تردید جان خود را فدا کردن را با احترام و قدردانی گرامی‌ می‌داریم و قول‌ خود با خلق را دوباره می‌نماییم.

جامعه ایزدی در طول تاریخ با فرمان‌های بسیاری روبرو شده است. هدف اشغالگران این بود که باوداشت، دین، هویت، ‌فرهنگ و حافظه تاریخی خلق ایزدی را که بر اساس حقیقت ایزدبانو و جامعه کهن کوردستان می‌باشد را نابود کند. اما زنان ایزدی خلق‌ با مقاومتی عظیم به این فرمان پاسخ دادند.

در تاریخ ۳ اوت ۲۰۱۴ نیروهای هژمونیک و سلطه‌گرا با نگرش مرد-دولت حمله‌ای وحشیانه را از طریق تبهکاران داعش علیه خاک مقدس شنگال انجام دادند. حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) به شیوه‌ای آشکار، جامعه ایزدی را با نسل‌کشی روبرو کرد و به خلق کورد خیانتی تاریخی کرد. هزاران نفر به قتل رسیدند، بخشی زیادی از آنان زنده‌به‌گور شدند. همچنین هزاران زن ایزدی ربوده و در بازارها به مانند برده فروخته شدند. غارت، تعرض و نسل‌کشی بزرگی به وقوع پیوست. قتل‌عام شنگال حمله‌ای علیه ارزش‌های جامعه اصیل، باورداشت محلی و جغرافیای خاورمیانه است.

برای اینکه از نسل‌کشی جلوگیری شود، مبارزان ی‌پ‌ژ-ی‌پ‌گ جسورانه و با روحی فدائیانه به کوهستان‌های شنگال وارد شدند، کریدور انسانی ایجاد کرده و همراه با گریلاهای کوردستان از این نسل‌کشی بزرگ جلوگیری کردند. بی‌گمان در مقابل نقشه‌های نیروهای سلطه‌گرا و سیاست‌ قتل‌عام گرایانه، قبل از همگان، زنان و جامعه ایزدی ما نیز براساس پارادایم رهبر آپو یعنی جامعه دمکراتیک، اکولوژیک مبتنی بر آزادی زنان، خود را سازماندهی کردند، سیستم خودمدیریتی را سازماندهی کرده و نیروی خوددفاعی خویش را ایجاد نمودند. امروز ما شاهد چنین مقطع بنا کردن و ایستار شرافتمند زنان شنگالی هستیم که دیگر به هیچ‌شیوه به فرمان‌های جدیدی اجازه نخواهند داد.

در مقطع موجود، ما به مثابه ی‌پ‌ژ یک کودک و ۲ زن ایزدی را از اسارت آزاد کردیم. در سالگرد نسل‌کشی شنگال، نجات دادن آن زنان و همچنین آنان را راهی زادگاهشان یعنی شنگال کردن، برای ما بزرگترین انتقام از داعش است. به مثابه یگان‌های مدافع زنان ‌(ی‌پ‌ژ) آزاد کردن زنان ایزدی که هنوز هم سرنوشت‌شان نامعلوم است را به مثابه اساسی‌ترین وظیفه اخلاقی و انسانی خود می‌دانیم. کار و کنش‌های ما در اینباره نیز همیشه ادامه خواهند داشت.

با مبارزه‌ای بزرگ و مقاومت، جامعه ایزدی از پنجه نسل‌کشی رها شد. اما در روزگار امروز ما، یکبار دیگر از طریق پ‌د‌ک و فاشیسم ترکیه، تبهکاران داعش در باشور کوردستان مستقر شده‌اند. این نیز با خود تهدید و خطراتی جدی را برای جامعه ایزدی و تمام خلق‌های ساکن عراق ایجاد می‌کند. دردی را که جامعه ایزدی و زنان کشیدند از یاد ما و جوامع فراموش نشده است و هرگز فراموش نخواهد شد. بدین صورت باید زنان و اهالی شنگال، همچنین تمام خلق‌های ساکن عراق علیه این تهدید موجود، قیام کنند و سیاست‌های اشغالگری و الحاق را به هیچ شیوه قبول نکنند. برهمین اساس باید تمام زنان و خلق‌ما توسعه سیستم دفاع‌ذاتی را به مثابه وظیفه حیاتی خود قلمداد کند.

ما یکبار دیگر فرمان بدسِرِشت علیه شنگال را محکوم می‌کنیم و قول می‌دهیم تا زمانیکه تنها یک زن ایزدی هم در اسارت باشد، آزاد کردن‌شان یکی از اساسی‌ترین وظایف ما باشد. ما بر این باور هستیم که سطح سازماندهی و همبستگی زنان و خلق‌ها، به هرگونه سیاست‌های قتل‌عام‌گرایانه و اشغالگری پایان می‌دهد.‌»