بیانیه فعالین سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایرانی در محکومیت حمله به عفرین

گروهی از فعالین سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایرانی در بیانیەای هجوم نظامی ترکیه به عفرین را محکوم کرده و خواستار پایان آن شدەاند

گروهی از فعالین سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایرانی در بیانیەای هجوم نظامی ترکیه به عفرین را محکوم کرده و خواستار پایان آن شدەاند

 

در بیانیەای که به امضای گروهی از فعالین سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایرانی و برخی از شبکەهای اطلاع‌رسانی رسیده است نوشته شده که نیروهای اشغالگر در برابر مقاومت تحسین برانگیز پیکارگران آزادی در عفرین تاکنون شکست خوردەاند.

 

این بیانیه ادعای ترکیه در مورد حفاظت از مرزهایش را زیر سئوال برده و می‌افزاید: این سیاست ضدکردی دولت ترکیه و خصومت و دشمنی آن با سیاست‌های جاری خودمدیریتی دمکراتیک، برابری‌طلبانه و آزادی‌خواهانه در این منطقه، در ابتدا در پوشش «بی‌طرفی فعال» متمایل به داعش دنبال شد. دولت ترکیه در این راستا اجازه می‌داد که نیروهای داعش از طریق خاک ترکیه به سوریه برسند و از آن‌جا حملات خود علیه «یگان‌های مدافع خلق» را سازماندهی کنند. این وضعیت زمانی که کوبانی توسط داعش محاصره شد به اوج خود رسید. در آن برهه، دولت ترکیه ارتش خود را با توپ و تانک در مرزهایش با کوبانی مستقر کرد؛ و هم‌زمان اردوغان با رضایت خاطر آشکارا اعلام کرد که کوبانی سقوط خواهد کرد. اما نه تنها کوبانی سقوط نکرد، بلکه بهار داعش در این‌‌جا به خزان تبدیل شد و شکست و فروپاشی آن آغاز گردید و خشم اردوغان را برانگیخت.

 

فعالین امضای کنندەی این بیانیه، هجوم به عفرین را ناشی از وحشت اردوغان و دولت ترکیه از از فروپاشی داعش و گسترش مناطق خودمدیریتی دمکراتیک و سیستم شورایی در سوریه خوانده و نوشتەاند یگان‌های مدافع خلق و مردم عادی عفرین، با اراده‌ای آهنین و محکم، دوشادوش هم علیه اشغال‌گران می‌جنگند و مصمم‌اند ارتش ترکیه و گروه‌های تروریستی را به زانو در‌آورند.

 

این بیانیه می‌افزاید: اکنون مقاومت عفرین، مانند کوبانی، آوازه جهانی پیدا کرده و کلیه محاسبات اردوغان را در هم ریخته است. لشکرکشی به عفرین کمکی به دست‌یابی اهداف و سیاست‌های اردوغان نکرده، بلکه بحران‌های دولت ترکیه را افزایش داده و خود اردوغان را نیز به عنوان یک عنصر نفرت‌انگیز، دروغ‌گو، توطئه‌گر و تروریست به جهانیان شناسانده است.

 

امضاء‌کنندگان این بیانیه، از اتحادیه‌های کارگری، سازمان‌های مدافع حقوق زنان، دانشجویان و جوانان و هم‌چنین سازمان‌ها و احزاب سیاسی چپ، نهادهای دمکراتیک نویسندگان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان و افکار عمومی مترقی و پیشرو جهان خواستەاند که هم‌چنان به حمایت و پشتیبانی خود از مردم آزاده، صلح‌طلب، برابری‌طلب کانتون عفرین ادامه دهند.

 

امضاء‌کنندگان:

فرهاد بشارت، تحلیل‌گر سیاسی

علی پیچگاه، فعال کارگری

محبوبه مشگین، فعال سیاسی و مترجم

دکتر گلمراد مرادی، نویسنده و مترجم

بابک سالاری، عکاس - مدرس

مهدی کشاورز، فعال سیاسی

رسول بلوچ، فعال سیاسی

مراد عظیمی، فعال سیاسی

بهرنگ زندی، روزنامه‌نگار

 

شهره شعاعی، مدرس

جلال سبزواری، محقق

شهلا بهاردوست، نویسنده و تلاشگر برای آزادی اندیشه و بیان

صدیق جهانی، فعال کارگری

ناصر پيمان، شاعر و مترجم

 فاطمه رضایی، فعال حقوق بشر

اقبال نظرگاهی، فعال سیاسی

ابوالفضل اردوخانی، طنزنویس

 

تشکل‌ها:

مجموعه عصر آنارشیسم‌(آنارشیست هایی از افغانستان، مراکش، ایران):

http://asranarshism.com/

 

شهلا بهاردوست، مدیر انجمن: http://shb-ev.org/ و مدیر سایت البرز نیوز

http://www.alborznews.eu/

 

 

رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی:

بهروز سورن، مدیر سایت گزارشگران: http://www.gozareshgar.com/

رادیو پیام کانادا:  www.radiopayam.ca

سایت لج‌ور: www.lajvar.se

صدیق جهانی، مدیرمسئول سایت اتحاد کارگری: www.etehad-k.com