صدها هزار آواره در عفرین خواهان مداخله سازمان ملل شدند

٢٨٢ هزار آواره از آغاز جنگ داخلی سوریه به عفرین پناه آورده‌اند. آنان از سازمان ملل خواستار اتخاذ موضع شفاف در برابر اشغالگری دولت ترکیه شدند

٢٨٢ هزار آواره از آغاز جنگ داخلی سوریه به عفرین پناه آورده‌اند. آنان از سازمان ملل خواستار اتخاذ موضع شفاف در برابر اشغالگری دولت ترکیه شدند

 

حمله ارتش غاصب ترکیه و همپاله‌های وی به عفرین در ٢١مین روز همچنان ادامه دارد و با مقاومت ی.پ.گ، ی.پ.ژ، ق.س.د و تمامی خلق عفرین روزانه ضربات مرگباری بر مهاجمان وارد می‌شود. طیب اردوغان رئیس جمهور روانپریش و دیکتاتور ترکیه برای مشروع نشان دادن حمله به عفرین مدعی شد:"[پس از کنترل] آوارگان را در عفرین اسکان می‌دهیم" و این در حالی است که از ٢٠١١ تاکنون، عفرین امنترین منطقه تمام سوریه برای آوارگان جنگی بود که از سوی رژیم ترکیه و بیگانگان بر خلقهای سوریه تحمیل شده است.

علیرغم تحریم‌های شش ساله بر کانتون عفرین، طبق آمار شورای امور اجتماعی کانتون عفرین ٢٨٢ هزار آواره سوریه در عفرین اسکان داده شده‌اند. در کمپ‌های روبار و شهبا چهار هزار آواره زندگی می‌کنند و در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات انزجار خود از اقدامات رژیم ترکیه را اعلام کردند.

 

مناطق امن

خلق عفرین از آوارگانی که به دلیل جنگ داخلی سوریه مجبور به ترک خانه وکاشانه خود شده‌اند پذیرایی و آنان را اسکان داده‌اند. وظیفه محافظت از کمپ‌ها را نیروهای آسایش بر عهده دارند و دبستان‌هایی هم برای آموزش کودکان برپا شده است. حمله رژیم ترکیه بر آموزش کودکان آواره هم تأثیر گذاشته و کلاس‌های درس را تعطیل کرده است. هلال احمر کُرد برای این کمپ‌ها مراکز درمانی تأسیس کرد و در کومون‌ها نیازهای مادی و معنوی آنان را فراهم کرده است.

 

کمپ‌های آوارگان سوری در شهرهای حلب، درعا، درایا، حمص، شهبا و دیرالزور بطور مداوم یکی از اهداف ثابت حملات ترکیه بوده‌اند. کمپ روبار در کانتون عفرین از اولین مناطقی بود که ارتش ترکیه آنرا هدف حمله قرار دادند. ساکنان این کمپ به خبرگزاری فرات گفتند که ارتش ترکیه با همکاران تبهکار به آنان حمله کرد و آنان مجبور به کوچ به شهر عفرین شدند و اکنون با هواپیماهای جنگنده ترکیه هدف قرار گرفته‌اند.

 

یکی از عرب‌های ساکنان کمپ روبار به نام حمد الحمد در کمپ شهبا گفت:"زندگیمان در خطر است، زیرا حملات دولت ترکیه ادامه دارد و خانواده‌های ما را هدف قرار می‌دهد."

 

هجوم ترکیه به عفرین با انزجار آوارگان هم روبرو شده است. ندیم اوسو یکی دیگر از آوارگان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات گفت:"ترکیه سوریه را ویران کرد. چرا دست از مردم بی‌گناه سوریه برنمی‌دارند؟ آیا اکنون نوبت ویران کردن عفرین رسیده؟" ندیم اوسو افزود:"اردوغان و رژیم وی تروریست هستند. اگر اردوغان چته نبود با همکاری چته‌ها به عفرین حمله نمی‌کرد."

 

فاطمه الحسین که همسر خود را در جنگ داخلی سوریه از دست داده است به خبرنگار ما گفت:"دولت ترکیه به ما حمله‌ور می‌شود. من همراه شش فرزند خود اینجا اسکان یافته‌ایم اما ترکیه دست از سر ما بردارد. چته‌های وابسته به اردوغان همسر من را کشتند."

 

حسن شوشن یکی دیگر از آوارگان اهل حلب می‌گوید:"ساکنان این کمپ از جنگ‌های داخلی به اینجا پناه آورده‌اند. این مردم غیرنظامی هستند. از سازمانهای بین‌المللی و دولت‌ها می‌خواهیم که حملات رژیم ترکیه را متوقف کنید."

 

ریاد خلیل هم می‌گوید:"در حمله به عفرین به کمپ ما هم حملە‌ور شدند و ما مجبور به ترک کمپ شدیم. شب را بدون پتو به صبح رساندیم. اردوغان سرکرده تروریست‌هاست. آنان که به ما ظلم می‌کنند تروریستند."

 

محمد حاجی حسن مسئول نهاد آوارگان در شواری امور اجتماعی کانتون عفرین گفت:"طبق آمار مستند تا یک ماه پیش ٢٨٢ هزار آواره در کانتون عفرین اسکان داده شده‌اند. ایشان سکوت نمایندگی سازمان آوارگان سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری و دولت‌های غربی را شرم‌آور خواند. وی افزود که عفرین به سکوت جامعه جهانی در قبال جنایات ترکیه و تبهکاران پاسخ مناسبی خواهد داد.