هلال احمر کُرد: در حملات به عفرین ۶۵ غیرنظامی جانباخته‌اند/ به کمک‌های فوری نیازمندیم

سازمان هلال احمر کُرد اعلام کرد از آغاز هجوم ترکیه به عفرین تاکنون دستکم ۶۵ غیرنظامی جان خود را از دست داده و نیاز فوری به امکانات پزشکی و کمک‌های بشردوستانه برای درمان مجروحین وجود دارد

سازمان هلال احمر کُرد اعلام کرد از آغاز هجوم ترکیه به عفرین تاکنون دستکم ۶۵ غیرنظامی جان خود را از دست داده و نیاز فوری به امکانات پزشکی و کمک‌های بشردوستانه برای درمان مجروحین وجود دارد. در این گزارش اشاره شده که هزاران غیرنظامی در غارها و پناهگاهها به کمک‌های فوری نیاز دارند.

 

هلال احمر کرد با اعلام آنکه جمعیت عفرین پیش از سال ٢٠١١ حدود ۵٠٠ هزار نفر بوده است به کوچ بیش از ٢۵٠ هزار جنگ زده سوری در سال‌های اخیر به این منطقه اشاره کردە و می‌گوید اکنون ٨٠٠ هزار نفر در عفرین سکونت دارند.

 

 در این گزارش که با توجه به دادەهای فعالان مدنی و منابع نیروهای سوریه دمکراتیك تهیه شده، به تلفات غیرنظامی طی ١٠ روز نخست حملات پرداخته شده است.

 

هلال احمر کرد با اعلام آنکه در میان روزهای بیستم تا بیست و پنجم ژانویه ٢٠٠ هدف غیرنظامی در عفرین هدف هجوم ارتش ترکیه و گروههای همراه آن قرار گرفت می‌افزاید: دستکم ۶۵ شهروند در حملات ده روزه جان خود را از دست دادند که ٢٠ تن از آنها کودک و ١٢ تن دیگر زن بودند. همچنین ۶٢ تن از مجموع ١۶٣ مجروح این حملات زن هستند.

 

طبق این گزارش تاکنون پنج هزار شهروند در اثر هجوم ترکیه مجبور به ترک خانەهای خود شده و به مناطق دیگر این کانتون پناه بردەاند.

 

هلال احمر کرد می‌افزاید: غیرنظامیان باقی مانده در منطقه مجبور شدەاند برای حفظ جان خود به غارها و پناهگاهها بروند. آنها به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند. امکانات بهداشتی، خوراکی، آشامیدنی و سرپناه در عفرین محدود است. بسیاری از قربانیان توسط فعالان هلال احمر از زیر آوار بیرون کشیده شدەاند اما از برخی شهروندان خبری به دست نیامده و ممکن است زیر آوار باقی مانده باشند.

 

این گزارش همچنین به حملات نظامی صورت گرفته توسط ترکیه علیه مناطق جزیر و کوبانی در فدراسیون شمال سوریه نیز اشاره کرده و از جانباختن دستکم سه غیرنظامی در کانتون جزیر خبر داده است.

 

طبق این گزارش، حدود ٢۵ هزار تن از جنگ‌زدگانی که به عفرین پناه برده بودند نیز مجبور شدەاند کمپ‌های موقت محل اسکان خود را ترک کنند و دوباره آواره شدەاند. در برخی خانەها ۵ تا ٨ خانواده در کنار هم زندگی می‌کنند. در عین حال حملاتی هوایی علیه سد میدانک انجام گرفته و خطر بروز فاجعه انسانی در صورت شکسته شدن سد وجود دارد.

 

سازمان هلال احمر کرد برای کمک‌رسانی به مردم و مجروحین عفرین فراخوان اقدام فوری داده و از نیاز به آمبولانس، شیر خشک برای نوزادان، لوازم بهداشتی، پتو، لباس‌های گرم زمستانی، آب آشامیدنی و کیسەهای خون برای مجروحین نوشته است.

 

هلال احمر از دشواری کمک‌رسانی به نیازمندان با توجه به ادامه حملات ترکیه خبر داده و می‌گوید یک دستگاه آمبولانس آن نیز روز بیست و یکم ژانویه در عفرین مستقیما هدف حمله قرار گرفت.