پ.ی.د، سازمان ملل را به تشکیل کمیته‌ حقیقت‌یاب در رابطه با عفرین فراخواند

حزب اتحاد دمکراتیک با صدور بیانیه‌ای کتبی از سازمان ملل و شورای اروپا خواست تا در رابطه با جنایت‌های رژیم ترکیه در حمله به عفرین کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهد

حزب اتحاد دمکراتیک با صدور بیانیه‌ای کتبی از سازمان ملل و شورای اروپا خواست تا در رابطه با جنایت‌های رژیم ترکیه در حمله به عفرین کمیتە حقیقت‌یاب تشکیل دهد

 

شورای رهبری حزب اتحاد دمکراتیک- پ.ی.د ضمن بیانیه‌ای کتبی شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای تشکیل کمیته‌ی حقیقت‌یاب مطابق با بند-ماده شمارهی ١٩٧٠ شورای امنیت فراخواند و خواست که در مورد جرایم جنگی, غیرانسانی و قتلعام‌هایی که در ١۵ روز گذشته از سوی رژیم ترکیه و تبهکارانش در روستاها و نواحی وابسته به کانتون عفرین صورت گرفته‌اند دست به تحقیقات بزند.

 

متن اصلی بیانیه‌ی پ.ی.د به این شرح است:

"مقاومت تاریخی عفرین علیه حملات اشغالگرانه ارتش ترکیه و گروههای تبهکار القاعده وابسته [به رژیم ترکیه] دو هفته را پشت سرگذاشت. رژیم ترکیه خود با بمباران کردن شهر کلیس و صورت دادن انفجار در آنکارا در تلاش است وضعیت فوق‌العاده در داخل مرزهایش را برجسته کند. همچنین دستگیریهایی که اخیرا علیه مخالفانش انجام می‌دهد نیز نشان‌دهنده‌ی همین وضعیت هستند.  در اینجا می‌خواهیم به بیانیه‌های مستشار استخبارات ترک که میگوید "می‌توانیم از خاک سوریه با پرتاب چند موشک به آنجا حمله کنیم" اشاره کنیم. این موشکها نیز بهانه‌ای برای آغاز عملیاتهای نظامی میشوند.

 

رژیم ترکیه به جنایت جنگی دست زده و باید مورد محاسبه قرار گیرد

نخستین هدف رژیم ترکیه جلوگیری از نابودی داعش و نگهداشتن آن همانند تهدیدی دائمی در منطقه می‌باشد. از این رو تمام سلاحهای سنگین را علیه غیرنظامیان بکار گرفتند. قتلهای زیادی انجام دادند. از سلاحهایی که طبق معاهده‌های بین‌المللی ممنوعه هستند استفاده کردند. تمام قوانین و بند‌های تعهدات سازمان ملل متحد را زیر پا گذاشتند. طبق آمار رسمی تا اکنون ١۵٠ نفر شهید و ٣٠٠ نفر زخمی شده‌اند. قریب به اتفاق غیرنظامیان جانباخته را زنان و کودکان پناهنده تشکیل می‌دهند. ارتش ترکیه در حملاتی که طی این دو هفته انجام داده جرایم جنگی مرتکب شده و دست به اعمالی زده که با ارزشهای انسانی غیرقابل مطابقت هستند. طبق قوانین بین‌المللی در برابر چنین حملاتی بایستی بدون اتلاف وقت نهادهای مسئول وارد عرصه عمل شوند.

 

به عنوان شورای رهبری پ.ی.د تمام ادعاهای رژیم ترکیه را برای مشروعیت بخشی به حمله اشغالگرانه به عفرین تکذیب می‌کنیم. می‌دانیم که ق.س.د با صدور بیانیه‌هایی ادعاهای رژیم ترکیه را کذب خوانده است. مقاومت تاریخی عفرین به پیروزی خواهد رسید. ایمان به پیروزی را از ایثار رفقای شهیدمان که در راه آزادی جان خود را فدا کرده‌اند کسب می‌کنیم. اعلام می‌نماییم که سازمان ملل متحد می‌بایست به یکایک مواد پیمان‌نامه‌های مرتبط با جنایت‌ جنگی متعهد باشد و طبق پیمان ژنو نیز رژیم ترکیه و هر دو گروه داعش و النصره وابسته به آن را دادگاهی کند. نیروهای بین‌المللی در این رابطه باید گامهای عملی بردارند و وظایف خود را به انجام رسانند. بخصوص شورای امنیت و ریاست سازمان ملل باید طبق اصول تعریف شده عمل کنند. مهاجمان به قتل‌عام غیرنظامیان و آوارگان دست زده‌اند و پیکرهای قربانیان را هم تحت شکنجه قرار داده‌اند. مساجد و اماکن آیینی را هدف قرار داده و آثار باستانی هزاران ساله را ویران می‌کنند.

 

سازمان ملل متحد متعهد است تا برای آنچه که رژیم ترکیه در [حمله به] عفرین مرتکب شده است کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهد.

 

رژیم ترکیه جهت انجام حمله‌های ددمنشانه، داعش و النصره را بکار می‌گیرد. همگان به این امر واقفند. زمانی که قوانین جنگ و بویژه قوانین جلوگیری از جنگ دولت‌ها مدنظر قرار داده شود، مطابق قوانین سازمان ملل متحد استفاده از قدرت و تهدید نباید مابین دولت‌ها صورت گیرد. بر این اساس شورای امنیت را به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب جهت تحقیق در رابطه باجرایم جنگی، جرایم غیرانسانی و قتل‌عامهایی که رژیم ترکیه در ١۵ روز گذشته علیه مراکز و روستاهای عفرین انجام می‌دهد فرامی‌خوانیم. این فراخوان با قانون شماره ١٩٧٠ شورای امنیت مطابقت دارد.

 

با تمام توانایی از خود دفاع می‌كنیم

سوگند یاد می‌کنیم که با امکانات موجود از استقرار، عرصه‌های رفاە زندگی و امنیت تمام خلق‌های روژآوا- شمال سوریه و بویژه خلق عفرین محافظت خواهیم کرد. جهت دفاع از هیچ امکانی دریغ نخواهیم کرد. از تمام راههای دفاع ذاتی استفاده خواهیم کرد که امروز آنچه نیروهای ق.س.د در عفرین انجام می‌دهند نیز همین است. این نیز مطالبه اساسی تمام خلقهایی است که در شمال سوریه و عفرین و تمامی احزاب، نهادها و تشکلات مدنی بسر می‌برند. در این راستا به تمام فعالیت‌ها، راهپیماییها، تظاهرات اعتراضی، کمپین‌ها و تحصن‌های نیروهای دمکراتیک و کردستانی در سطح جهان درود می‌فرستیم. حملات رژیم ترکیه علیه "عفرین آشتی‌خواه" را رسوا کرده و همبستگی‌مان با خلق‌‌های خود و نیروهای ق.س.د را اعلام می‌کنیم."