وکیل عبدالله اوجالان از ملاقات دوم ماه مه می‌گوید – بخش نخست

نوروز اویسال وکیل رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان از ملاقات روز دوم ماه مه/ ١٢ اردبهشت با موکلش سخن گفت

نوروز اویسال یکی از وکلای رهبر خلق کرد است. اویسال به پرسش‌های خبرگزاری فرات در رابطه با ملاقات دوم ماه مه در امرالی با اوجالان پاسخ داد.

 

وضعیت جسمی وی چگونه بود؟

در کل وضع جسمی وی خوب بود، توانا و با روحیه بود. در رابطه با پرسش‌های مربوط به سلامتی‌اش به جزئیات اشاره نکرد. به مسائل اجتماعی بیشتر اهمیت می‌دهد، سلامتی‌اش را در رده دوم اولویت‌هایش قرار داده است. یادآور شد که از جنبه هوشی و جسمی خود را جوان می‌داند. همچنین به ما گفت که از نظر فکری خویش را نیرومند حس می‌کند و از نظر هوشی هم سعی در تقویت بیشتر خویش دارد.

 

چه چیزی در آغاز توجه شما را جلب کرد؟

پس از مرحله کنترل مدارک در ایوان ساختمان زندان صدای اوجالان را به خوبی از اتاق ملاقات شنیدیم. پس از ورود ما به اتاق ویژه وکلای مدافع وی هم داخل شد. ایستاده از ما احوالپرسی کرد، متن بیانیه‌ای که منتشر کردیم را در دست داشت.

 

پس از هشت سال برای اولین بار ملاقات [وکلا] محقق شد، چه مراحلی طی شد؟

از ٢١ ژوئیه ٢٠١۶ به این سو، به شیوه‌ای عاری از معیارهای حقوقی رأی به ممنوعیت ملاقات داده می‌شد. در آخرین مورد روز ١٣ مارس ٢٠١٩ ما به این رویه اعتراض کردیم و دادگاه کیفری بورسا ممنوعیت ملاقات را ملغی کرد. ٢٢ آوریل از این تصمیم مطلع شدیم. به دلیل درخواستهای مکرر ما، دوم آوریل چهار تن از ما خواهان انجام ملاقات شدیم. به ما اطلاع داده شد که تنها دو وکیل حق حضور در ملاقات را دارند. ما به گملیک رفتیم. پس از طی امور کنترل [مدارک] به سوی جزیره به راه افتادیم و ساعت ١۵ [با آقای اوجالان] ملاقات را آغاز کردیم. دیدار ما یک ساعت به درازا کشید، در ملاقات تبادل مدارک صورت نگرفت و فرصت نت‌برداری و یا نوشتن هم وجود نداشت.

 

اوجالان تحت حصر ویژه‌ای قرار دارد، ایشان این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کند؟

٨ سال است که اجازه نمی‌دهند ما با موکلمان سخن بگوییم، در زمینه حقوقی این موردی بی‌سابقه است. موکل ما در دفاعیات خود بارها اعلام کرده است که سیسم حصر امرالی در شخص وی حصر را بر خلق کرد تحمیل کرده و در واقع خلقی را در میان چهار دیوار در جزیره‌ای به گروگان گرفته‌اند. همچنین در ملاقات اخیر با خانواده خویش بیان کرده بود که این دیدار ویژه به حصر پایان نمی‌دهد و شرایط سنگین حصر همچنان ادامه دارند. ما به این امر آگاهیم که ایشان نسبت به حصر شدیدی که بر جامعه اعمال می‌شود آگاه است. به همین دلیل خاطرنشان کرد که [پای] جامعه و انسان‌ها را به زنجیر کشیده‌اند.

 

در سه سال گذشته دو ملاقات خانوادگی در ١١ سپتامبر ٢٠١١ و ١٢ ژانویه ٢٠١٩ و یک دیدار با وکلا در دوم ماه مه ٢٠١٩ انجام شده است. ما می‌دانیم که این ملاقات‌ها در مرحله اعتصاب غذا صورت پذیرفته‌اند. چنین وضعیتی برای درک سیستم حصر بیانگر همه چیز است.

 

شرایط فیزیکی در آنجا چگونه است؟ مکان‌های مشترک، حیاط، روزنامه و استفاده از تلویزیون به چه صورت است؟ امکان استفاده از کتابخانه و مطالعه در چه سطحی است؟

ما کتاب، مجله و روزنامه‌ها را ماهانه به صورت منظم و پی در پی [برای آقای اوجالان] ارسال می‌کنیم. اما در حین ملاقات متوجه شدیم که روزنامه ینی یاشام را به وی نمی‌دهند. روزنامه‌های دیگری را به وی می‌دهند، ما نمی‌دانیم که تحویل روزنامه‌ها به ایشان آیا منظم صورت می‌گیرد یا نه. از تلویزیون استفاده می‌کند اما تنها امکان تماشای ٧-٨ کانال را داده‌اند. متوجه شدیم که از میان تعداد زیادی نامه که برای ایشان پست کرده‌ایم تنها ٢ یا ٣ نامه را دریافت کرده‌ است. وقتی از ارسال نامه‌ای برای ما سخن گفت به ایشان گفتیم که نامه‌ای دریافت نکرده‌ایم.

 

خاطرنشان کرد که سه زندانی دیگر را هم روزانه می‌بیند. حدس می‌زنیم که در زمان ورزش و یا در فضای مشترک زندان همدیگر را می‌بینند. به غیر از این ٢٣ ساعت شبانه روز را تنهاست.

 

نمی‌دانیم که کتابخانه در اتاقش قرار دارد یا نه، اما می‌دانیم که به مطالعه ادامه می‌دهد. در جریان گفتگو به موردی اشاره کرده و گفت که اکنون در رابطه با امارت جزیره، امرا و بگ‌های آن دوره مطالعه می‌کند. خاطرنشان کرد که داستان عاشقانه مم و زین در اصل آلام دمکراتیک را بیان می‌کند.

ادامه دارد ...