جمعیت حقوق بشر: طی ١٠ سال گذشته ٢٨٠ حمله نژادپرستانه در ترکیه روی داده‌اند

جمعیت حقوق بشر (ای‌.ه.د) در مورد حملات نژاپرستانه علیه کوردها گزارشی منتشر کرده و می‌گوید؛ در طی ١٠ سال اخیر ٢٨٠ حمله روی دادند و ۴٧ بار آرامستان‌های شهدا مورد حمله واقع شده‌اند.

دفتر مرکزی جمعیت حقوق بشر (ای.ه.د) گزارشی را با عنوان «جرایم کینه‌توزانه و حملات فاشیستی در سال‌های اخیر در ترکیه » منتشر کرد.

گزارش ای.ه.د یادآور شده است که جرایم نفرت‌پراکنی مورد حسابرسی واقع نمی‌شوند و به همین سبب در این مورد در قوانین ترکیه خلأ وجود دارد. ای.ه.د می‌افزاید که در ١٠ سال گذشته ٢٨٠ حمله نژادپرستانه صورت گرفته و ۴٧ بار هم آرامستان‌ها هدف حمله واقع شده‌اند.

جزئیات حملات نژادپرستانه در گزارش ای.ه.د به شرح زیر است؛

حافظ‌الله افغان (١٩ ساله) در حین جمع‌آوری کارتن روز ٣٠ مه ٢٠٢٠ در بخش آتاشهیر استانبول با چاقو هدف حمله واقع شد.

بارش چاکان اهل پاتنوس استان آگری در محله آلسنجق بخش اتیمسگوتا در آنکارا به بهانه گوش دادن به موسیقی کوردی با ضربات چاقو به قتل رسید.

روز ٧ ژوئن ٢٠٢٠ در محله اوزنکافاک در بخش ریحانلی شهر هاتای یک پناهجوی سوری به نام یوسف.اِ هدف حمله نژادپرستان قرار گرفت. در این حمله پسر دو ساله یوسف.اِ به نام خالد به قتل رسید و محمد یوسف پدربذرگ وی نیز به سختی مجروح گشت.

به گفته محمد نوری دنیز، روز ١٢ ژوئن ٢٠٢٠ در فرمانداری استانبول تنها به سبب کورد بودن از سوی نژادپرستان تُرک مورد تحقیر قرار گرفت.

روز ١۴ ژوئن ٢٠٢٠ یک شهروند کورد به نام عثمان اینان تنها به دلیل به اشتراک گذاشتن عکس صلاح‌الدین دمیرتاش در صفحه توئیتر خود از سوی گروهی ۵٠-۶٠ نفره در خارج از منزل مورد حمله واقع شد.

روز ١۵ ژوئیه ٢٠٢٠ در بخش گورسو استان بورسا یک شهروند سوری به نام حمزه آجان به دلیل اینکه اجازه نداد گروهی به یک زن توهین کنند هدف سنگ‌پرانی قرار گرفته و زخمی شد. حمزه آجان به سبب شدت جراحت در بیمارستان جان خود را از دست داد.

٢١ ژوئیه ٢٠٢٠ در دو روستای بازلاماچ و کایالار در بخش چکرکا استان یوزگات کارگران فصلی کورد هدف حمله نژاپرستان تُرک قرار گرفتند.

روز ٢۶ ژوئیه ٢٠٢٠ در کوچوک‌چکمجه شهر استانبول یک پناهجوی سوری به نام محمد صادق (١۵ ساله) هدف حمله فاشیست‌های ترک قرار گرفت.

روز ١٣ سپتامبر در بخش دینار استان آفیون یک فرد به نام عمر.آ به کارگر فصلی کورد به نام اوزکان توکای حمله کرد. در این حمله اوزکان توکای به قتل رسید و ٢ کارگر دیگر به نام‌های فرات.ت و امراه.اُ مجروح شدند.

روز ١۴ سپتامبر ٢٠٢٠ در سامسون یک کودک پناهجوی سوری به نام ایمن همامی (١۶ ساله) مورد حمله واقع شد. این کودک در نتیجه حملات وحشیانه فاشیست‌ها به قتل رسید.

چه باید کرد؟

جمعیت حقوق بشر در گزارش خود می‌افزاید که باید حمله به اتنیک، هویت و جنیست و نژاد همچون جرایم نفرت‌پراکنی نگریسته شود. ترکیه پروتکل شماره ١٢ پیماننامه حقوق بشر اروپا مصوب ١٨ آوریل ٢٠٠١ را امضا کرده است اما به دلیل اینکه این پروتکل در پالمان ترکیه امضا نشده به مرحله اجرا گذاشته نشده است. پارلمان ترکیه باید این پروتکل را بپذیرد.

در ادامه گزارش آمده است که جرایم نفرت‌پراکنی باید تعیین شوند. به چشم‌پوشی از اعمال و سخنان نژادپرستانه پایان داده شود.