کارگردان فیلم دختران خورشید: مبارزه‌ی زنان کُرد مبتنی بر دیدگاه‌های اوجلان است

فیلم "دختران خورشید" که مقاومت زنان کُرد در مقابل تبهکاران داعش را به نمایش می‌گذارد، مُهر خود را بر (۷۱)مین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کن زده است.

فیلم "دختران خورشید" که مقاومت زنان کُرد در مقابل تبهکاران داعش را به نمایش می‌گذارد، مُهر خود را بر (۷۱)مین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کن زده است.

 

ایوا هوسون کارگردان فیلم "دختران خورشید" در رابطه با مضمون فیلم خود چنین می‌گوید:" زنان کُرد به نمایندگی از تمام زنان جهان مبارزه می‌کنند."

 

 ایوا هوسون در خانواده‌ای با عقاید کمونیستی که در جنگ داخلی اسپانیا علیه فاشیسم "فرانکو" مبارزه کرده بودند، بزرگ شده است. این کارگردان فرانسوی برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ با ساخت فیلم "بانگ گانگ" به شهرت جهانی رسید. فیلم‌های این کارگردان زن در جشنواره‌های بین‌المللی نظیر جشنواره‌ی تورنتو و کن شرکت داشته و تحسین منتقدان سینما را نیز برانگیخته‌اند.

 

فیلم "دختران خورشید" اکنون در ۷۱امین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کن شرکت دارد و تا کنون بازتاب وسیعی در سطح جهانی داشته است. این فیلم یکی از ۲۱ فیلمی‌ست که برای دریافت جایزه‌ی "نخل طلایی" در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کن شرکت کرده است.

خبرگزاری فرات در رابطه با فیلم "دختران خورشید" با ایوا هوسون کارگردان این فیلم مصاحبه کرده است و متن مصاحبه به شرح زیر می‌باشد:

هوسون در سخنانش اعلام کرد مدت زیادی‌ست که با کُردها آشنایی دارد اما از سال ۲۰۱۴ مسئله‌ی کُرد ذهن او را به خود مشغول کرده است.

 

هوسون تصریح کرد:"پس از شنیدن خبر حمله به شنگال و قتل‌عامی که در آنجا صورت گرفت، این مکان توجه من را به خود جلب کرد اما در آن زمان مشغول ساخت فیلم دیگری بودم و فرصت پرداختن به واقعه‌ی شنگال را نداشتم. سال ۲۰۱۵ در رابطه با کُردها به تحقیق و مطالعه پرداختم و پس از آن در فوریه سال ۲۰۱۶ به کردستان رفتم."

 

نوه‌ی مبارزانی مقاوم

ایوا هوسون کارگردان فرانسوی در رابطه با انگیزه‌ی ساخت فیلم "دختران خورشید" گفت:" پدربزرگم کمونیست بود و در جنگ داخلی اسپانیا سربازی جمهوری‌خواه بود اما برادرش آنارشیست بود و همراه با برادرش علیه فاشیسم "فرانکو" مبارزه کردند. سپس پدربزرگم خود را به فرانسه رساند و در مبارزه و مقاومت پاریس نیز مشارکت کرد. به همین دلیل من نوه‌ی فردی مبارز هستم که در جنگ داخلی اسپانیا علیه فاشیسم مبارزه کرده است. مقاومت و مقاومتگری در خون من است. بنابراین وقتی از مبارزه‌ی زنان کُرد علیه فاشیسم اطلاع یافتم، مبارزه‌ی آنان توجه من را به خود جلب کرده و تاثیر عمیقی بر من نهاد. به دلیل اینکه برای من مبارزه‌ی زنان کُرد و مبارزه‌ی خانواده‌م علیه فاشیسم با هدف مشترکی انجام گرفته است. پس از مطالعه درمورد مبارزه‌ی زنان کُرد، تصمیم گرفتم که فیلم "دختران خورشید" را بسازم."

 

زنان کُرد بی‌نظیرند

ایوا هوسون ضمن ابراز امیدواری به اینکه شخصیت زنان کُردی که در فیلم نمایش داده می‌شود، به امیدی برای تمام زنان جهان مبدل شود، گفت: "در حقیقت این فیلم زنان جهان را مخاطب قرار می‌دهد. تسلیم نشدن و با اراده مبارزه کردن به معنای پیروزی است و این موارد به زنان جهان انگیزه و اراده می‌بخشد. به عقیده‌ی من زنان کُرد بی‌نظیرند و انگیزه‌ی واقعی من برای ساخت این فیلم نشان دادن همین موضوع بوده است."

 

هوسون با اشاره به مبارزه‌ی زنان کُرد که در فیلم خود به نمایش درآورده است، عنوان نمود:"زنان کُرد بر اساس نظریات مارکسیست ـ فمینیستی اوجلان مبارزه می‌کنند تا جامعه‌ای برابر بیافرینند. به عقیده‌ی من بایستی سیستم پدرسالاری از بین برود."

 

ایوا هوسون اعلام کرد که زنان شنگال هنوز فیلم او را ندیده‌اند اما امیدوار است که زنان شنگال با دیدن این فیلم بخشی از حقیقت خود را دریابند. او در این رابطه گفت:"فیلم دختران خورشید در رابطه با زنان شنگال است، بنابراین بایستی آنان این فیلم را ببینند تا از اهمیت مبارزه‌ای که انجام می‌دهند، آگاه شوند."

 

ایوا هوسون کارگردان فرانسوی در پایان سخنانش ابزار امیدواری کرد که فیلم "دختران خورشید" بتواند در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کن جایزه‌ای را از آنِ خود کند.