۲۵ وکیل‌: باید از جرم‌انگاری کوردها در سوئیس جلوگیری شود

۲۵ وکیل و حقوق‌دان در سوئد از سوئد خواستند که فشارهای سیاسی بر کوردها،‌ نهاد و جمعیت‌های آنان متوقف شود.

۲۵ وکیل و حقوق‌دان در سوئد در ارتباط با جرم‌انگاری کوردها از طرف سرویس پنهانی سوئد ‌(‌‌‌‌‌‌Säpo‌)‌(ساپو)  بیانیه‌ای کتبی منتشر کردند. در این بیانیه عنوان شده است فعالیت ساپو منحرف شده است و ‌یک «روند کافکا*» است که در سیستم حقوق مدرن و کشوری دمکراتیک جایی ندارد و اشاره شده که وظیفه اولیه آنان ‌«دفاع از حقوق بشر و آزادی بنیادین است.»

این بیانیه که در وبسایت etc.se منتشر شده است به شرح زیر می‌باشد‌:

‌«از آنجایی که روابط بین‌المللی با ترکیه در سیاست خارجی با حمایت دولت سوئد اهمیت بیشتری پیدا کرده است، ظلم سیاسی بر کوردهای سوئد انجام می شود و پلیس امنیتی در وهله اول قرار دارد.

در سال‌های اخیر آژانس امنیت سوئد شروع به جرم انگاری کوردها کرده است و به نظر ما کار ساپو به بیراهه رفته است. مواضع و فعالیت‌های سیاسی کوردها - همان کوردهایی که در ابتدا در کشور جدیدشان محافظت می‌شدند - چندین سال است که توسط ساپو به عنوان «تروریسم‌» شناخته می‌شود.

باید ستم سیاسی بر کوردها، نهاد و جمعیت‌های آنان متوقف شود. تعریف وسیع ترور از طرف نیروهای امنیتی از راه توافقات اطلاعاتی با یگان‌های امنیتی ترکیه مورد قبول قرار گرفته است،‌ لازم است این کار به شدت مورد انتقاد قرار گیرد. ترکیه کشوری است که به دلیل نقض حقوق از طرف دادگاه حقوق بشری اروپا بارها محکوم شده است. همچنین کشوری است که به شیوه‌ای خودسرانه و دلبخواه هزاران وکیل، روزنامه‌نگار و سیاستمدار را دستگیر می‌کند.

در رخدادهای اخیر که در سوئد روی دادند و ما ناظر بودیم باید محکوم گردد

ما می‌بینیم که همان بهانه از طرف دستگاه امنیتی سوئد برعلیه کوردهایی که در سوئد هستند نیز بکار گرفته می‌شوند. این مواردی که در سال‌های اخیر در سوئد مشاهده نمودیم، مایه شرمساری است و این حدس را ایجاد می‌سازد که سوئد به سوی چگونه آینده‌ای در حرکت است، با پرسپکتیوی طولانی مدت‌تر ما آرام آرام اما با شک و گمانی بسیار کدام سیستم قانونی را قبول می‌کنیم.

این وضعیت بسیار به سیستم قانونی ترکیه شبیه است که هر کوردی بخواهد هویت خود را بدست‌ آورد را بمانند تروریست و یا طرفدار پ‌ک‌ک می‌بیند. به اذعان خود پلیس‌ها، کسانی که ادعا می‌شود با پ‌ک‌ک مرتبط هستند، برای امنیت ملی به مثابه تهدید دیده می‌شوند و با ابطال قانون طولانی کردن سکونت آنان، اخراج می‌شوند. همچنین، حساب‌های بانکی نهادهای کوردها نیز مسدود می‌شوند، جوانان کوردی که برای شغل در جستجو هستند پس از بازجویی امنیتی نمی‌توانند قانون شغلی خود را ادامه دهند و وکلا نیز هدف قرار گرفته می‌شوند.

موضوع رده‌بندی تروریست‌ها خود به تنهایی یک معضل است، لازم به ذکر است که پ‌ک‌ک برای منافع و امنیت سوئد تهدیدی امنیتی نبوده و ادعاهای با پ‌ک‌ک مرتبط بودن‌، هرچند که درست هم باشند از سوی مقامات سوئدی ادعا نمی‌شوند.

در همین چاچوب شایان ذکر است که در سال ۲۰۱۷ پس از فرآیند حقوقی ۱۱ ساله‌‌، دادگاه بلژیک تصمیم گرفت که پ‌ک‌ک را به مثابه یک سازمان تروریستی نشناسد و پ‌ک‌ک را یک سازمان تروریستی نمی‌داند.

بنابراین، ارزیابی‌های نیروهای امنیتی که می‌گویند افرادی که ادعا می‌شود به پ‌ک‌ک تعلق دارند، تهدیدی برای امنیت ملی هستند، متناقض به نظر می‌رسد. تا چند سال قبل کورد یکی از مهم‌ترین بازیگران برضد داعش بودند و در عرصه بین‌المللی از آنان تقدیر می‌شد.

سوئد بجای اینکه جرم‌انگاری کند باید از صلح پشتیبانی کند

سوئد بجای اینکه با کوردها با دیده شک و گمان برخورد کرده و جرم‌انگاری کند،‌ باید در میان کوردها و ترکیه برای یک مقطع صلح تلاش کند. جرم‌انگاری کوردها و نهادهایشان، مشکلی را حل نمی‌کند، کاملا برعکس این خود مشکلاتی جدید ایجاد می‌سازد.

همچنین هرکسی آزاد است تا گردهم آید، تظاهرات کرده و جمعیت‌هایی را بنا نهد که اینان حقوق و آزادی بنیادین ما هستند.

به مثاله حقوق‌دانان و کارشناس‌های حقوقی، این وظیفه بنیادین ماست که از حقوق موکلین خود دفاع کنیم‌. ما در جامعه نیز دارای جایگاهی ویژه هستیم و مسئولیتی ویژه داریم که از حقوق انسان‌ها و آزادی بنیادین حول پیمان‌نامه اروپا در سال ۱۹۵۰ برای دفاع از حقوق بشر و آزادی مبارزه کنیم. اعمالی که نیروهای امنیتی برعلیه کوردها و نهادهای کوردها انجام می‌دهند، نقض آن حقوق و آزادی است و به همین دلیل باید متوقف شوند.‌‌‌‌‌‌»

لیست وکلا و کارشناسان حقوقی که این بیانیه را امضا کرده‌اند به شرح زیر است‌:

Terfa Nisêbînî - وکیل

Dîana Haddou - وکیل

Mattîas Pettersson - وکیل

Selma Alamî - وکیل

Kenneth Lewîs - وکیل

Mîran Kakee - وکیل

Tomas Frîdh - وکیل

Sandra Valleskär - وکیل

Farîa Hassan - وکیل

Reem Matlak - وکیل

Emma Persson - وکیل

Jennî Stavare - وکیل

Wîssal Abdallah - وکیل

Lotta Lagnander - حقوق‌دان

Nikolas Wallner - حقوق‌دان

Kijan Kerîmî - حقوق‌دان

Elena Lakso Tesakova - حقوق‌دان

Tina Braîmok - حقوق‌دان

Abdullah Devecî - حقوق‌دان

Nina Pîroz - حقوق‌دان

Faezeh Veghar - حقوق‌دان

Erîk Roshagen - حقوق‌دان

Rachîd Chaouch - حقوق‌دان

Yasmîn Sazvar von Nottbeck - حقوق‌دان

*‌(منظور از روند کافکا، روندی است به دلیلی نامشخص تحت تاثیر تصمیم انسان‌ها ماندن است. این نام از رمان ‌«محاکمه» اثر فرانتس کافکا برگرفته شده است. این داستان درمورد شخصی بنام جوزف.ک است که نمی‌داند به دلیل کدامین جرم دستگیر شده و به محاکمه کشیده شده است. در تمام این رمان سیستم حقوقی هر چه که می‌گذرد بیشتر پیچیده و به هم ریخته شده و این داستان ادامه می‌یابد.)