آلمان متهم به «تسهیل نسل کشی» علیه فلسطینیان است

دولت نیکاراگوئه آلمان را با اتهام حمایت نظامی و سیاسی خود از اسرائیل به بالاترین دادگاه سازمان ملل متحد ارجاع داده و این کشور را به «تسهیل نسل‌کشی فلسطینیان» متهم کرده است.

نیکاراگوئه به دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) مراجعه کرد و از قضات خواست تا اقدامات فوری برای جلوگیری از ارائه تسلیحات و کمک‌های برلین به اسرائیل انجام دهند.

سباستین فیشر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان پیش از جلسه گفت: «ما ادعاهای نیکاراگوئه را رد می‌کنیم. آلمان نه کنوانسیون نسل‌کشی و نه حقوق بشردوستانه بین‌المللی را نقض نکرده است و ما این موضوع را در اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری به صراحت بیان خواهیم کرد.»

نیکاراگوئه روز دوشنبه ادعاهای خود را به دادگاه ارائه خواهد کرد. آلمان نیز قرار است روز سه شنبه پاسخ خود را بدهد.

نیکاراگوئه مدعی است که آلمان کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل در سال ۱۹۴۸ را که پس از هولوکاست تنظیم شده بود، نقض کرده است.

با توجه به درخواست نیکاراگوئه، چون جان صدها هزار نفر در خطر است، این موضوع به عنوان  «وضعیت ضروری و فوری»  تعریف می‌شود.

دیوان بین‌المللی دادگستری برای پایان دادن به اختلافات بین کشورهای مختلف تأسیس شد و نقش مهمی در جنگ بین اسرائیل و حماس ایفا کرده است.

همچنین آفریقای جنوبی نیز در پرونده‌ای اسرائیل را به کشتار در نوار غزه متهم کرد، اما اسرائیل به شدت این موضوع را رد می‌کند.

تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور است، اما دادگاه مکانیسم مجازات ندارد. به عنوان مثال، همان دادگاه به روسیه دستور داد تا حملات خود علیه اوکراین را متوقف کند، اما نتیجه‌ای دریافت نکرد.