آلمان سیاستمدار کورد را به حدود ۳ سال زندان محکوم کرد

مهمت چاکاس، سیاستمدار کورد که مدت‌ها در آلمان بازداشت شده بود، به جرم «ترور» و به موجب قانون ۱۲۹ب محاکمه شده و در نتیجه این پرونده به ۲ سال و ۱۰ ماه حبس محکوم شد.

جلسه رسیدگی به این پرونده در دادگاه عالی ایالت جَلَی برگزار شد. چاکاس، وکیل و خانواده‌اش در دادگاه حضور داشتند. چاکاس در جلسه دادگاه اعلام کرد که از مبارزات و فعالیت‌های خود دفاع می‌کند. قاضی به دفاعیات چاکاس گوش داده و سپس رای دادگاه را قرائت کرد.

قاضی چاکاس را طبق قانون ۱۲۹ب به ۲ سال و ۱۰ ماه زندان محکوم کرد. بر اساس این تصمیم، چاکاس ۱۸ ماه دیگر در بند خواهد بود. به گزارش ینی اوزگور پولیتیکا، وکلای چاکاس به این تصمیم اعتراض خواهند کرد.

در مخالفت با این تصمیم دادگاه، کنشی انجام گرفته و بسیاری از شرکت‌کنندگان در آن ابراز نارضایتی کردند. در این کنش اعتراضی، فعالان به سیاست دولت آلمان در جرم‌انگاری کوردها اعتراض کردند و شعار «آزادی برای مهمت چاکاس» سر دادند.

چاکاس به همراه ۱۱ زندانی سیاسی دیگر در آلمان بازداشت شده و طبق قانون ۱۲۹ ب محاکمه شده است. بازداشت چاکاس بیش از ۱۶ ماه طول کشیده و چاکاس در این مدت در زندان هانوفر در بند بود. همچنین قبلا دولت ایتالیا درخواست چاکاس برای پناهندگی سیاسی را رد کرده و او را به آلمان تحویل داده بود.

چاکاس در دفاعیات خود از متهم شدن در زمینه تروریسم ابراز ناراحتی کرد و گفت: «من کاملاً بر اساس حقوق اولیه و قانونی خود عمل کرده‌ام. با وجود این، من متهم به جنایت «ترور» هستم که توهین بزرگی است. من کاملاً این اتهام را رد می کنم. اتهام «ترور» روشی برای پنهان کردن و توجیه قتل‌عام است.»

چاکاس قبل از این جلسه با روزنامه ینی اوزگور پولیتیکا صحبت کرد و در مورد مجازات احتمالی چنین گفت: «این دستگیری‌ها و مجازات‌ها مبارزه و همبستگی اجتماعی را تقویت می‌کند. صیانت از هستی، زبان و هویت، اساس اخلاق و کرامت است. من هرگز از مبارزه‌ام دست نمی‌کشم، ما هرگز از مبارزه خود دست نمی‌کشیم.»