انگین سَوَر‌: سی‌پی‌تی چه چیزی را از کوردها پنهان می‌کند‌‌‌؟

ریاست مشترک ک‌ج‌دک-اروپا، انگین سور در ارتباط با کنش‌های ۱۵ آوریل که در استراسبورگ در مقابل ساختمان سی‌پی‌تی و شورای اروپا انجام خواهد گرفت اطلاع‌رسانی کرد.

فراخوان ک‌ج‌د‌ک-اروپا

در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ کارزار ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» آغاز شده بود. در نوروز ۲۰۲۴ نیز به مرحله دوم خود راه یافت. در چارچوب مرحله دوم این کارزار که از سوی دوستان خلق کورد، سیاستمداران،‌ روشنفکران، نویسندگان، آکادمیسین‌ها و حقوق‌دانان آغاز شده است، با مشارکت ۳ هزار نفری برای رسوا کردن انزوای تحمیلی در برابر کمیته اروپا، کنش تحصن انجام خواهد گرفت.

سی‌پی‌تی اعلام کرد که در ماه ژانویه به ترکیه رفته است اما از زندان امرالی بازدید نکرده است. به همین دلیل انجام کنش در برابر ساختمان سی‌پی‌تی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ریاست مشترک ک‌ج‌د‌ک-اروپا، انگین سور به سوالات خبرگزاری فرات ‌(ANF) درباره هدف و چارچوب این کنش،‌ کمیت، پروفایل مشارکت کنندگان و پیام این کنش پاسخ داد.

- ک‌ج‌د‌ک-اروپا تا چه حدی در سازماندهی این کنش نقش داشته‌ است؟ شما می‌توانید کمی از تدارکات سازمانی بحث کنید‌؟ چه کسانی در آن مشارکت خواهند کرد‌؟

ما روز دوشنبه در مقابل ساختمان شورای اروپا یک کنش اعتراضی انجام خواهیم داد. در این کنش ۳ هزار نفر مشارکت خواهند کرد. اکنون تمام برنامه‌ریزی و تدارکات فنی به اتمام رسیده است. از بسیاری از مراکز اروپایی کنشگران در این کنش حضور خواهند یافت. البته آنها فقط کوردها نیستند‌‌؛ رفقای ما، سیاستمداران، نویسندگان، کنشگران سندیکا، پزشکان، وکلای ما که کارزار آزادی برای رهبر عبدالله اوجالان و ابتکار عمل رهیافت مسئله کورد که مورخ ۱۰ اکتبر این کارزار را آغاز کرده بودند، تمامی آنان در این کنش حضور خواهند یافت. همچنین وکلای رهبر عبدالله اوجالان نیز در اینجا حضور خواهند یافت. انزوایی که ۲۵ سال است به اجرا در آمده و ۳ سال اخیر آن هیچگونه آگاهی از او در درسترس نیست، ممانعت از ملاقات با خانواده و وکلای او مواردی هستند که همه از آن مطلع هستند.

- پس در اینصورت فدراسیو‌ن‌های میهنی و محلی مرتبط با ک‌ج‌دک-اروپا هم مشارکت خواهند کرد‌؟

از تمام نهادها نمایندگانی و سیاستمداران ما،‌ به مثابه سیاستمداران کورد نیز در این کنش شرکت خواهند کرد و در آنجا پیام خود را خواهند داد. همانطور که می‌دانید رهبر آپو برعلیه سیستم انزوایی که ۲۵ سال است بی‌وقفه به اجرا در آمده است مقاومتی بزرگ را نشان داده است. این مقاومت دیگر در تمام جهان اشاعه یافته است و به یک جنبش جهانی کنش‌ها متحول شده است. دولت فاشیست ترکیه در برابر این مقاومت شکست خورد. پیروزی بزرگ خلق کورد در انتخابات محلی ۳۱ مارس مستقیما رژیم ‌آک‌پ-م‌ه‌پ را در معرض فروپاشی قرار دارد. اما برخی دوئل اروپایی هستند که قصد دارند این فروپاشی را در همین سطح نگه داشته و با این کار سیستم خود، منافع و همکاری‌شان را بی‌وقفه تداوم بخشند.

- سی‌پی‌تی اعلام کرد که در ماه ژانویه به ترکیه رفته است اما از امرالی بازدید نکرده است. درباره بازدیدهای‌ قبلی خود از امرالی هم در گزارش خود اشاره‌ای نکرد. این مشکل چه نتایجی را با خود به همراه خواهد داشت؟

البته سی‌پی‌تی در ارتباط با شورای اروپا سکوت خود را ادامه می‌دهد. خلق کورد در اینجا یک پیام بسیار شفاف ارائه خواهد داد. درست اینست که باید در اینجا این سوال را مطرح کنیم‌: سی‌پی‌تی از کوردها چه چیزی را پنهان می‌کند‌؟ در امرالی چه چیزی روی می‌دهد‌؟ وضعیت رهبر آپو چگونه است‌؟ باید چنین پرسش‌هایی را مطرح کنیم و بر آن اصرار ورزیم.  البته ما در هر عرصه‌ای که حضور داشته باشیم باید آنرا به یک مکان کنش متحول کنیم. تنها در آن یک روز در مقابل ساختمان سی‌پی‌تی کنش تظاهرات اعتراضی برگزار نخواهد شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ بصورتی همزمان در کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، ژاپن، قبرس و یونان نیز کنش‌هایی انجام خواهد گرفت.

ما در دیدارهای خود این مورد را بیان خواهیم کرد که لازم است هرچه زودتر از رهبر آپو اطلاعی بدست آوریم،‌ انزوا را شکست دهیم و آزادی جسمانی رهبر آپو را در سال ۲۰۲۴ به یقین برسانیم. برهمین اساس ما در هر عرصه‌ای که حضور داشته باشیم آن را به عرصه آزادی رهبر آپو مبدل خواهیم کرد و اینگونه در سال ۲۰۲۴ آزادی رهبر آپو را اعلام خواهیم کرد،‌ روح نوروز و روح رهپیمایی ۱۷فوریه در اروپای میانه را نشان خواهیم داد.

- در پایان،‌ فراخوان شما برای این کنش چیست‌‌‌؟

بر این اساس‌ ما از هفت تا هفتاد ساله،‌ تمام خلق را برای پشتیبانی رهبر آپو در استراسبورگ پیشوازی خواهیم کرد. برای آزادی رهبر عبدالله اوجالان این به کنش اوج گیری مرحله دوم رهیافت مسئله کورد مبدل خواهد شد،‌ ما تلاشی بزرگ را صورت خواهیم داد.

 باید ما آن ارتباطات کثیف را برای افکار عمومی جهان افشا و رسوا کنیم‌ و بازگو نماییم. سیاست‌های جرم انگاری خلق کورد که در دوئل اروپایی به پیش می‌رود‌؛ بر این بنیاد ما همه را فرامی‌خوانیم تا در کنش استراسبورگ مشارکت کنند.‌