انتخابات دور دوم در فرانسه: نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

فرانسه برای اولین بار به انتخابات می‌رود که در آن راست افراطی تا این حد به قدرت نزدیک است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دست آوردن اکثریت مطلق در مجلس ملی دشوار خواهد بود و گزینه‌های ائتلاف اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد.

انتخابات فرانسه

در فرانسه، انحلال غافلگیرکننده مجلس ملی توسط امانوئل ماکرون، رئیس جمهور پس از انتخابات پارلمان اروپا، این کشور را با خطر راست افراطی روبرو کرد. اگر راست افراطی اکثریت مطلق را در انتخابات به دست آورد، برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، دولت راست افراطی تشکیل خواهد شد. با این حال، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت مطلق آنطور که راست افراطی انتظار دارد به دست نخواهد آمد.

با یک انتخابات پیچیده دو دوری و کناره‌گیری بسیاری از نامزدها از رقابت برای مقابله با راست افراطی، نتایج انتخابات می‌تواند تصویر متفاوتی را نشان دهد. این واقعیت که جناح راست و جمهوری‌خواهان موضع روشنی اتخاذ نمی‌کنند، اتحاد چپ را نیز نگران می‌کند. در هر صورت، سناریوهای ائتلافی که در آن فرانسه از آن آشنایی ندارد، به منصه ظهور می‌رسد. با این حال، مشخص نیست که آیا این امر محقق خواهد شد یا خیر.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که با ژان لوک ملانشون، رهبر چپ رادیکال ائتلاف نخواهد کرد. قبل از مکرون، حزب ملانشون، LFI، اعلام کرد که با راست‌گرایان و لیبرال‌ها ائتلاف نخواهد کرد و برنامه خود را اجرا خواهد کرد. از سوی دیگر، راست افراطی به روی یک دولت ائتلافی با برخی نمایندگان راست میانه و جمهوری‌خواه بسته نیستند.