انزوای امرالی، موضوع بحث شورای فدرال سوئیس خواهد بود

نمایندگان سوئيسی انزوای مطلقی را که بر عبدالله اوجالان روا داشته می‌شود را به عنوان موضوع بحث مجلس فدرال سوئیس مطرح خواهند کرد و شورای فدرال را هم فراخواندند که بر ضد انزوای امرالی شروع به کار و کنش کنند.

واکنش‌های برعلیه انزوای مطلق که ۳ سال است بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان روا داشته شده و بیش از ۲۵ سال است که در زندان امرالی بسر می‌برد، ادامه دارند.

در طرح نماینده حزب سوسیالیست (اس پی) در پارلمان فدرال سوئیس، فهلیمان ریلیه و با امضای ۱۱ نماینده فدرال توجه خود را به انزوای امرالی معطوف داشتند. در این طرح که برای پاسخ گرفتن به شورای فدرال سوئیس ارجاع شده است از سوئيس خواسته شده که در ارتباط با شرایط انزوا بر علیه عبدالله اوجالان شروع به کار و کنش کنند.

حیات و تندرستی جای نگرانی است

نمایندگان در پیشنهاد خود برای شورای فدرال از برهه و مقطع اسیر کردن عبدالله اوجالان در کنیا را هم بحث به میان آورده و مشخص کرده‌اند که از عبدالله اوجالان، عمر خیری کونار، ویسی آکتاش، حامیلی یلدریم که در زندان جزیره امرالی زندانی هستند، از ۲۵ مارس ۲۰۲۱ تا به کنون هیچ اطلاعاتی در دست نیست. در این طرح اشاره شده است که حق ملاقات با خانواده و وکیل‌ها به تمامی نقض شده و اینطور گفته شده: «برای حیات و تندرستی عبدالله اوجالان و ۳ زندانی دیگر نگرانی‌های عمیقی وجود دارند.»

خشم بزرگی دربرابر انزوا وجود دارد

نمایندگان توجه‌ها را به موضع کمیته جلوگیری از شکنجه اروپا (سی‌پی‌تی) دربرابر امرالی معطوف داشتند و اینچنین بیان کردند: «سی‌پی‌تی در میان ۱۳-۲۲ فوریه از زندان‌های ترکیه دیدار کردند اما به دلیل مخالفت ترکیه به زندان امرالی نرفتند. از سویی دیگر در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳ زندانیان در دیگر زندان‌های ترکیه برای محکوم کردن انزوای برعلیه عبدالله اوجالان به اعتصاب غذا دست زدند. کوردستانی‌هایی که در اروپا ساکن هستند برای محکوم کردن انزوای برعلیه عبدالله اوجالان از شهر بازل تا به استراسبورگ راهپیمایی کردند.»

عبدالله اوجالان در دیدارهای صلح نقشی مهم را ایفا کرد

در این طرح به اهمیت نقش عبدالله اوجالان در رهیافت مسئله کورد توجه شده و اینچنین ادامه داد:‌ «ما می‌دانیم که اوجالان در میان سالهای ۲۰۱۱-۲۰۱۵ در دیدارهای صلح در میان پ‌ک‌ک و دولت ترکیه که با میانجی‌گری کشورهایی بمانند سوئیس و نروژ انجام می‌شد، نقشی مهم را ایفا کرد.»

سوئیس چه می‌کند؟

- نمایندگان مجلس فدرال در ادامه طرح خود که برای پاسخ گرفتن به شورای فدرال ارائه داده بودند این سوالات را پرسیده‌اند:

- سوئیس که عضو شورای اروپا و سی‌پی‌تی است برای تحقیق انزوا برعبدالله اوجالان چه می‌کند؟،

- آیا شورای فدرال انزوا بر زندانیان را بمانند شکنجه می‌بیند؟ اگر چنین باشد، برای اینکه زندانیان کورد در امرالی بتوانند با خانواده و وکلای خود ملاقات کنند، دارای چطور برنامه‌ای است که گام‌هایی بردارد؟

- آیا شورای فدرال برای تضمین کردن حق امید که در تصمیات دادگاه حقوق بشری اروپا (DMME) جای گرفته،‌ گام‌‌هایی برخواند برداشت؟

- آیا اعتصاب غذاها و انزوای بر زندانیان ترکیه در روابط دیپلماتیک در میان ترکیه و سوئیس جای می‌گیرند؟

نمایندگان دیگری که این طرح نماینده حزب سوسیالیست (اس پی) پارلمان فدرال سوئیس، فهلیمان ریلیه را امضا کردند به شرح زیر می‌باشند:

Emmanuel Amoos: عضو پارلمان فدرال از حزب سوسیالیست

Brigitte Crottaz:عضو پارلمان فدرال از حزب سوسیالیست

Christian Dandres: عضو حزب سوسیالیست در پارلمان فدرال

Pierre-Alain Fridez: عضو پارلمان فدرال از حزب سوسیالیست

Claduia Friedl:عضو پارلمان فدرال از حزب سوسیالیست

Balthasar Glatti: ریاست حزب سبز و نماینده مجلس فدرال

Dalphine Klopfestin Broggini: عضو حزب سبز و نماینده مجلس فدرال

Raphael Mahaim: عضو مجلس فدرال از حزب سبز

Fabian Molina:عضو مجلس فدرال و عضو کمیته روابط خارجی

Jean Tschopp: نماینده فدرال حزب سوسیالیست

Nicolas Walder: جانشین ریاست حزب سبزها و نماینده پارلمان فدرال