اعتراضات علیه نژادپرستی در بروکسل

علیه حمله‌ی گروه‌های فاشیستی آ‌ک‌پ و م‌ه‌پ به خانواده‌هایی که از مراسم نوروز بلژیک بازمی‌گشتند، در مقابل پارلمان اروپا واقع در بروکسل اعتراضاتی انجام شد.

در شهر هوسدن-زولدر  در منطقه‌ی لیمبورگ بلژیک، تعدادی از کوردها که همگی اهل روژآوای کوردستان بودند، با حمله‌ی گروه‌های فاشیستی وابسته به حزب عدالت و توسعه (آ‌ک‌پ) و حزب حرکت ملی (م‌ه‌پ) مواجه شدند. ده‌ها نفر که با تهدید آتش زدن مواجه شدند به منزلی پناه بردند. در پی این حمله چند نفر مجروح شدند که حال چند تن از آن‌ها وخیم است.

صدها کوردستانی و دوستانشان از مناطق مختلف در مقابل پارلمان اروپا واقع در بلژیک تجمع کردند.

در این اعتراضات شعارهایی از جمله «انتقام» و «اردوغان فاشیست است» و «اردوغان دیکتاتور است» سرداده شد. جمعیت به جز پرچم حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) و حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) و جمعیت زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار) عکس‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را نیز در دست داشتند.

بیانیه‌ی شورای دمکراتیک جامعه‌ی کوردستان در بلژیک (ناو-بل) قرائت شد. تاکید شد این حملات از سیاست ضد کوردی دولت ترکیه خارج نیست، حملات انجام شده علیه‌ خانواده‌هایی که از مراسم نوروز در حال بازگشت بودند، حملاتی برنامه‌ریزی شده بوده است.

به این اشاره شد که در این حملات ۷ کورد مجروح شده و در رابطه با یک نفر نیز هیچ اطلاعی در دست نیست و در ادامه گفته شد: «این اولین حمله نبوده و مشخصا آخرین حمله نیز نخواهد بود.»

همچنین از مسئولین بلژیک درخواست شده است که سلامت و امنیت کوردها را تضمین نمایند و بر دولت ترکیه نیز فشار وارد کنند تا به قوانین و برابری احترام بگذارد.

زبیده زومروت ریاست مشترک ک‌ج‌د‌ک‌-ا‌ اعلام نمود این حمله در حالی است که، کارزار آزادی ۱۰ اکتبر برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و گسترش و ارتقاع کارزار راه‌حل‌ مسئله‌ی کورد پیشرفت کرده است، در ادامه گفت: «می‌خواهند این کارزار را تحت سایه فاشیسم نگه دارند.»

مزگین احمد نماینده‌ی حزب اتحاد دمکراتیک (پ‌ی‌د) در اروپا گفت: «این حمله و حملات ۱۹ مارس علیه یک خانواده نیست، بلکه علیه مسئله‌ی خلق کورد است.»

در ادامه مزگین گفت: «تا مسئله‌ی خلق کورد ترویج یابد، تا اتحاد ملی تقویت گردد، تا خلق ما قوی‌تر باشد، دشمن بیشتر هار شده و حمله می‌کند.»

در هنگام اعتراض چندین بار با پلیس درگیری ایجاد شد، پلیس علیه معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. برگزار کنندگان این اعتراضات چندین بار برای جلوگیری از درگیری مداخله انجام دادند.