خبر فوری: در متینا ۱۵ اشغالگر مجازات شدند

"با رهبری چون عبدالله اوجالان می‌توان به صلح دست يافت"

نیکلاس والدر، نماینده پارلمان سوئیس، به انزوا در امرالی اشاره کرد و گفت: «این انزوا که یک روش شکنجه است، باید پایان یابد. اوجالان باید آزاد شود، زیرا صلح تنها با رهبری می‌تواند حاصل شود که از احترام و مشروعیت در میان مردم خود برخوردار باشد.»

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بیش از ۲۵ سال است که در انزوای شدید در زندان جزیره امرالی به سر می‌برد و بیش از ۳ سال است که هیچ اطلاعی از وی دریافت نمی‌شود. کمیته پیشگیری از شکنجه شورای اروپا و مقامات بین‌المللی با سکوت خود در برابر انزوا در امرالی در این جنایت شریک هستند. مرحله دوم کمپین «آزادی برای اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» در سطح بین‌المللی از ۱۰ اکتبر راه اندازی شد، این کمپین در بین بخش‌های مختلف جامعه گسترش می‌یابد.

یکی از افرادی که در مقابل سیستم شکنجه‌ی امرالی می‌ایستد و خواستار آزادی رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان است، معاون رئیس‌ کل حزب سبز سوئیس و نماینده فدرال پارلمان سوئیس، نیکلاس والدر است. نیکلاس والدر چند روز پیش، پیش‌نویس مشترکی درباره‌ی شرایط اسارت عبدالله اوجالان را امضا کرد که به شورای فدرال سوئیس ارائه شد. نیکلاس والدر با خبرگزاری فرات (ANF) در مورد انزوا در امرالی و اهمیت آزادی عبدالله اوجالان صحبت کرد.

انزوا شکنجه است و بر خلاف قوانین بین‌المللی است

نیکلاس والدر، نماینده پارلمان، شرایط اسارت عبدالله اوجالان را یک انزوای سیاسی دانست و گفت: «هدف از این انزوا جلوگیری از ابراز وجود اوجالان است تا انرژی او به مرور زمان از بین برود. انزوا یک روش شکنجه است. انزوای یک فرد، آشکارا شکنجه است.در عین حال انزوا راهی است که دولت ترکیه می‌خواهد نشان دهد که می‌تواند هر کاری بخواهد انجام دهد.این انزوا غیرقابل قبول است.ترکیه مانند سایر کشورها مهر خود را بر توافقات بین‌المللی گذاشته است که قول داده‌اند احترام به حقوق بین‌الملل را نشان دهند. قوانین بین‌المللی به وضوح رفتار خودسرانه و هر نوع شکنجه را ممنوع می‌کند.»

اگر مشکلی وجود نداشت، سی‌پی‌تی گزارش خود را منتشر می‌کرد

نیکلاس والدر با انتقاد از اینکه کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه (سی‌پی‌تی) پس از مدت‌ها هنوز گزارش خود را در مورد امرالی منتشر نکرده است، گفت: «سی‌پی‌تی در نهایت مجبور به انتشار این گزارش خواهد شد. این گزارش منتشر نشده است، شاید دلیلش این است که وضعیت مشکل‌داری وجود دارد، اگر این گزارش واقعاً به نفع دولت اردوغان بود، خیلی زود منتشر می‌شد. بنابراین، به نظر می‌رسد مشکلاتی وجود دارد، امیدوارم این گزارش فاش شود و حقیقتا نشان دهد که تخلفات وجود دارد، دستگیری و انزوا سیاسی است، شرایط دستگیری اوجالان غیرقابل قبول است و از دولت ترکیه بخواهد که این شرایط را اصلاح کند.»

صلح فقط با رهبرانی حاصل می‌شود که در میان مردم دارای احترام هستند

 نیکلاس والدر، نماینده پارلمان، رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را بازیگر اصلی حل مسئله کوردها دانست و گفت: « اگر می‌خواهند صلح بین مردم کورد و ترکیه برقرار شود و یک زندگی مسالمت آمیز در کنار هم داشته باشند، به نظر من باید با شخصیت‌هایی مثل آقای اوجالان که هنر مذاکره دارند، مذاکره کرد.

اکثر خلق کورد از آقای اوجالان حمایت می‌کنند. صلح تنها با رهبرانی برقرار می‌شود که در میان مردم خود مشروع و محترم باشند. بنابراین، برای ایجاد یک روند صلح، مذاکره با اوجالان بسیار مهم است. گفتگو با عبدالله اوجالان برای همه کسانی که به دنبال راه حلی در منطقه هستند سودمند است. اگر امروز هم جنگ ادامه دارد، به این دلیل است که افرادی مانند اوجالان که ترکیه می‌تواند با آنها مذاکره کند، هنوز در زندان هستند.»

سوئیس باید به ترکیه هشدار دهد

والدر با بیان اینکه سوئیس برای حل مسئله کوردها و پایان انزوای عبدالله اوجالان باید مسئولیت خود را بر عهده بگیرد، گفت: «احترام سوئیس به دلیل پایبندی این کشور به قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشردوستانه بین‌المللی است که نشان دهنده احترام به اقلیت‌ها است. بنابراین، سوئیس باید از طریق مذاکرات، نشست‌ها و روابط دوجانبه قوی، مسئولیت یادآوری مسئولیت‌های ترکیه را بر عهده بگیرد.»

نیکلاس والدر، نماینده پارلمان، کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» را مهم اعلام کرد و گفت که این کمپین بسیار مهم است و باید از آن حمایت کرد.