به سبب این‌که اتحاد ملی کوردها وجود ندارد، نمی‌توانند جهان را مورد خطاب قرار دهند

پروفسور حامد بوزآرسالان اعلام نمود که به سبب این‌که کوردها در کشوری که در آن زندگی می‌کنند، مورد ستم‌ واقع می‌شوند، با دیگر دولت‌ها همکاری داشته‌اند، در ادامه گفت: «به سبب این‌که اتحاد ملی کوردها وجود ندارد، نمی‌توانند جهان را مورد خطاب قرار دهند.»

کنفرانس «بازاندیشی در جهان نوین: مشکلات، تحولات و دیدگاه‌های کورد» که توسط کورد-آکاد و جامعه‌ی آزاد در برلین با حضور عضو هیئت علمی دانشگاه (EHESS) تاریخ‌دان و دانشمند علوم سیاسی پروفسور حامد بوزآرسالان برگزار شد و سخنرانی وی تحت عنوان «سیستم جهان: از وضعیت کنونی به سوی یک آغاز جدید» ارائه شد.

پروفسور حامد بوزآرسالان به این اشاره کرد که این سیستم جهان شبیه سال‌های ۱۹۳۰ است، آن زمان رژیم کمالیست بر اساس نسل‌کشی ارامنه پایه‌گذاری شد، اما به سبب توسعه‌ی فاشیسم این رژیم در جهان پذیرفته و جنایات وی نادیده گرفته شد.

پروفسور حامد بوزآرسالان اعلام کرد که اکنون ترکیه و ایران و روسیه به مافیا تبدیل شده‌اند، شبهه نظامیان و تبهکاران و جنبش‌های جهادی وابسته به خود را دارند، در ترکیه تبهکاری وجود دارد و اقتصاد ترکیه به سوی فروپاشی می‌رود، روسیه گفت که این جنگ دو روز طول خواهد کشید، اما اکنون ۷۰۰ روز است که جنگ ادامه دارد، ایران ۱۶ میلیارد دلار را خرج ارتش و سپاه می‌کند، اما مردم در فقر و فلاکت زندگی می‌کنند.

 بوزآرسالان در ادامه به این اشاره کرد که با تغییر و تحولات باید دیدگاه کورد چگونه باشد، گفت: «اگر بایدن در قدرت باقی بماند، می‌تواند نقش حفاظتی برای کوردهای روژآوا و باشور ایفا نماید، همچنین روسیه و ایران نمی‌خواهند که ترکیه در خاورمیانه اقتدار داشته باشد. کورد با دیگر کشورها همکاری می‌کند زیرا در کشورهایی که در آن زندگی می‌کند، با ناعدالتی و ستم مواجه هستند. در بین کوردها به ویژه در عراق اتحاد ملی وجود ندارد. نیروهای اصلی کورد نمی‌توانند با یکدیگر همکاری نمایند. کوردهای باشور و روژآوا نمی‌توانند همکاری نمایند. در ایران نیز به همین شکل است. جنبش ژن، ژیان، آزادی نتوانست با دیگر بخش‌ها ارتباط برقرار نماید. به سبب این‌که کوردها نمی‌توانند با هم اتحاد داشته باشند، قادر نیستند با صدایی واحد جهان را مخاطب قرار دهند.»