در فرانسە تروریست‌ها آزاد هستند و‌‌‌ مهاجران کورد دیپورت می‌شوند

یکی از افرادی که قصد ترور رهبران کورد در بلژیک را داشت در فرانسه آزادانه زندگی می‌کند، اما یکی از مهاجر کورد به ترکیه تحویل داده می‌شود.

در مورد یکی از اعضای تیم ترور ترکیه به نام زکریا چلیک بیلک که مدتی پیش در بلژیک متهم شده بود، هیچ تصمیمی برای دستگیری وی گرفته نشد. فرانسه در ماه‌های اخیر چندین تن از مهاجران کورد را به دولت ترکیه تحویل داده است.

شورای دمکراتیک کورد در فرانسه (ج‌د‌ک-ف) اعلام کرد که محمد کوپال کنشگر کورد در ۹ آوریل ۲۰۲۴ دپورت شده است، ج‌د‌ک-ف این اقدام را به شدت محکوم کرده است.

دو هفته پیش نیز فراز کورکماز کنشگر کورد دپورت و زندانی شد.

ج‌د‌ک-ف اعلام کرد: «این دپورت، نتیجه‌ی همکاری مقامات فرانسه و ترکیه است، این غیرقابل قبول است و با ارزش‌های انسانی متغایر هستند.»

ج‌د‌ک-ف اعلام کرد هیچ اطلاعی درباره‌ی‌ دیگر کنشگر کورد به نام سرحد گلتکین که قرار است در آینده‌ای نزدیک دپورت گردد، وجود ندارد و این نیز باعث‌ نگرانی است.

ج‌د‌ک-ف این اعمال مقامات فرانسه را محکوم نمود و خواستار حمایت بین‌المللی و حفاظت از حقوق کنشگران شد.

فرانسه یکی پس از دیگری مهاجران و پناهجویان کورد را را دپورت می‌کند، اما افرادی که قصد ترور کردن کوردها را داشته‌اند را به هیچ وجه محاکمه نمی‌کند.

یکی از اعضای تیم ترور ترکیه به نام زکریا چلیک بیلک که سال ۲۰۱۷ قصد ترور رمزی کارتل، ریاست مشترک کنگره‌ی خلق و زبیر آیدار عضو شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌) را داشت، به گزارش روزنامه‌ی فرانسوی لا پوینت، چلیک بیلک در شهر ریمس‌ آزادانه زندگی می‌کند.

دادگاه بلژیک اخیرا در مورد پرونده‌ی ترور اعضای میت ترکیه زکریا چلیک بیلک و یقعوب کوچ که مسئول این گروه بود، به ۵ سال زندان محکوم کرده است. یعقوب کوچ به ترکیه گریخت و چلیک بیلک در فرانسه آزادانه زندگی می‌کند. برخی از منابع می‌گویند که چلیک بیلک همزمان برای سازمان اطلاعاتی فرانسه نیز کار می‌کند.

روزنامه‌نگاران فرانسوی گولاومی پیرر و لاوری مارچاند در این رابطه خبری را تحت عنوان «آیا فرانسه جنایات سازمان اطلاعاتی ترکیه را پنهان می‌کند؟» را منتشر کرده‌اند.