در کلن با شرکت صدها هزار نفر فعالیتی تاریخی برگزار شد

در شهر کلن آلمان با شرکت صدها هزار نفر برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان راهپیمایی و تجمع کردند.

در شهر کلن آلمان با هدف محکوم کردن توطئه‌ی بین‌المللی ۱۵ فوریه‌ و در چارچوب کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله‌ی کورد» که از ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده است، راهپیمایی و تجمع برگزار شد.

گروه انترناسیونالیست‌ها

گروه انترناسیونالیست‌ها با در دست داشتن پوستر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در این راهپیمایی شرکت کردند و جمعیت پلاکارد آزادی جسمانی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را در مسیر راهپیمایی نصب کردند.

گروه انترناسیونالیست‌ها از ۷ کشور مختلف شرکت داشتند و انزوا علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را محکوم کردند.

تلاش پلیس برای تحریک گروه انترناسیونالیست‌ها با اعتراض جمعیت مواجه شد.

پوستر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان

میدان محل تجمع در نزدیکی رود راین با پوستر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مزین شده بود، تجمع با سرود ای رقیب و یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به شهدا آغاز شد.

نیلوفر کوچ و احمد کاراموس رؤسای مشترک کنگره‌ی ملی کوردستان (ک‌ن‌ک)، زبیده زومروت و انگین سَوَر رؤسای مشترک کنگره‌ی جامعه‌ی دمکراتیک کورد (ک‌ج‌د‌ک)، نمایندگان سازمان‌های دمکراتیک کورد در اروپا، سیاستمداران کورد و هنرمندان و سازمان‌های زنان در این تجمع شرکت داشتند.

رهبر آپو را آزاد می‌کنیم

زبیده زومروت گفت: «هزاران بار درود بر رهبر آپو و رفقایش می‌فرستیم. امروز در شهر کلن آلمان تاریخ را رقم زدید. ۴ بخش کوردستان برای آزادی رهبر آپو مقاومت می‌کنند. امروز تاریخ سازی کردید. ۲۵ سال قبل نیروهای توطئه‌گر صفحه‌ای سیاه را برای خلق کورد باز کردند. اما امروز خلق کورد و دوستانشان در آلمان صفحه‌ای تازه را ورق زدند. تاریخ تازه‌ای را به ثبت رساندند. گام تازه‌ای را رو به آزادی برداشته شد. خلق کورد از سال ۱۹۲۵ تا کنون در برابر ستم سر خم نکرده است. خلق ما در کارزاری که از ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده است، همه‌جا‌ در میادین حضور داشته‌اند. برای آزادی رهبر آپو همه‌ی ما از طریق مبارزات اجتماعی، دیپلوماتیک و قانونی در میادین و عرصه‌ها هستیم. خلق ما در میدان است، ما رهبر آپو را آزاد خواهیم کرد.»

وی رهبری جهانی است

انگین سَوَر اعلام کرد، هدف نیروهای توطئه‌گر این بود که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان فراموش گردد، در ادامه گفت: «رهبر آپو اراده‌ی ماست، کسی قادر نیست اراده‌ی ما را بشکند، رهبر آپو اکنون دیگر فقط رهبر خلق کورد نیست، همزمان رهبری جهانی است. سال ۲۰۲۴ به سال آزادی رهبر آپو تبدیل خواهد شد.»

پیام دوستان خلق کورد

در این تجمع پیام پرفسور کاریان وسترهایم رئیس کمیسیون شهروندان ترکیه در اتحادیه‌ی اروپا قرائت شد، در پیام وی به این اشاره شده است که هنگامی که به راه‌حل‌ مسئله‌ی کورد و تلاش صلح فکر می‌کنیم، اهمیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بیش از پیش حس می‌شود، همچنین به تصمیم اشتباه کشورهای اروپا اشاره کرد که ۲۵ سال پیش به رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان حق پناهندگی ندادند، این تصمیم راه را برای خشونت در کوردستان باز کرد و هزاران نفر جان‌باختند.

همچنین سکوت شورای اروپا و کمیته‌ی منع شکنجه (سی‌پی‌تی) را محکوم کرد.

در ادامه از دولت‌های اروپایی درخواست کرد که به اشتباهات خود اعتراف نمایند و برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تلاش کنند و همچنین گفت: «عبدالله اوجالان در زندان امرالی چندین کتاب و مقاله نوشته است و دیدگاه سیاسی و فلسفی خود را تحت عنوان کنفدرالیسم دمکراتیک و فمنیسم رادیکال و سرنوشت کوردها را ابراز کرده است.

با این تألیف و نوشتارها نه تنها برای خلق خود بلکه بیشتر به عنوان استادی جهانی دیده می‌شود.»

نماینده‌ی هند: بیایید صدای مشترک ما شنیده شود

در ابتدای پیام نماینده‌ی جنبش یک میلیارد از مقاومت هندوستان / سازمان جامعه‌ی عادل و برابر، جاگوری‌ گرامین ذکر شده بود: «همگان خواستار این هستیم تا فیلسوف و نویسنده و مبارز، عبدالله اوجالان فورا آزاد گردد.»

جوسانو‌: اکنون صداها بلندتر شده‌ است

اوگوماندر جوسانو‌‌ وزیر سابق دادگستری ایسلند و عضو کمیته‌ی امرالی به مبارزات چندین ساله‌ی خلق کورد برای حفظ موجودیت و فرهنگ و زبان و آزادی اشاره کرد و اعلام کرد از زمان جوانی صدای کوردها را شنیده‌ام، اما اکنون این صدا بلندتر شده است.

در ادامه درخواست کرد تا جامعه‌ی بین‌المللی با ترکیه همکاری ننمایند و جنایت‌ها را از یاد نبرند، همچنین تاکید کرد برای توقف جنگ‌ها، توافق و مذاکره برای کورد و ترکیه و تمامی خاورمیانه لازم است و در ادامه گفت: «می‌تواند صلح در آن‌جا باعث صلح در دیگر مناطق گردد… بیایید به صلح فرصت بدهید. به همین سبب می‌گویم‌: آزادی برای عبدالله اوجالان-صلح برای کوردستان.»

پیام سندیکاهای اسپانیا

عضو کنفدراسیون سندیکاهای اسپانیا والنتین بورگوس سالیس پیام سندیکاهای اسپانیا را قرائت کرد و به این اشاره کرد که با اهمیت به تجارب سیاسی بر مبنای کنفدرالیسم دمکراتیک می‌نگرند. وی در ادامه گفت: «از باکور تا باشور، از روژهلات تا روژآوا… به هر طریق ممکن مبارزه ادامه دارد. راه‌حل‌ دمکراتیک و عادلانه برای خلق کورد! آزادی برای اوجالان!»

ماپلی

در پیام رئیس انجمن فرهنگی پونتو روسو و سردبیر انتشارات پونتو روسو، روبرتو ماپلی، به انواع ‌‌و اشکال بحران‌ها به سبب سیستم سرمایه‌داری‌ و دولت-ملت توجه شد.

در ادامه تاکید که به دیدگاه و اندیشه‌ی جدید نیاز داریم، این نیز نزد عبدالله اوجالان دست‌یافتنی است که اکنون در زندان قرار دارد. در ادامه اعلام کرد که کنفدرالیسم دمکراتیک رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان قادر است جهان را از جنگ نجات دهد.