در نشست ک‌ن‌ک خواستار اتحاد ملی در برابر دشمنان کورد شدند

نمایندگان احزاب و جوامع کوردستانی در ۲۲مین نشست میان‌مدت مجمع عمومی ک‌ن‌ک سخنرانی کردند، در برابر حملات، بر اتحاد ملی تاکید کردند.

در بخش بعدازظهر ۲۲مین نشست میان‌مدت مجمع عمومی کنگره‌ی ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) نمایندگان احزاب و سازمان‌های کوردستانی بر اتحاد ملی تاکید کردند.

عمر: باید دست‌آوردهای کوردها را حفظ نماییم

دکتر عبدالکریم عمر به نمایندگی از خودمدیریتی روژآوا به تحولات تازه‌ی روژآوا توجه کرد و گفت: «باید بر مبنای اتحاد ملی و براساس چگونگی حفاظت از دست‌آوردهای کوردستان عمل نماییم.»

در ادامە اعلام کرد در باشور و روژآوا با قربانی شدن هزاران تن موقعیت  و جایگاە کوردها حاصل شدە است، در باکور کوردستان نیز با وجود فشارهای زیاد حکومت، دست‌آورد خوبی در انتخابات به دست آمد.

در ادامه اعلام کرد تا زمانی که مسئله‌ی کورد حل نگردد، جنگ در خاورمیانه ادامه خواهد یافت، وی تاکید کرد که دست‌آوردها با خطر مواجه هستند و شبهه نظامیان ایران و رژیم سوریه، روژآوا را تهدید می‌کنند و برنامه‌ریزی می‌کنند و دولت ترکیه نیز همکارشان است و از طریق حملات هوایی نسل‌کشی انجام می‌دهد، آدم‌ربایی و گرسنگی و ترساندن شهروندان از اهداف آن‌هاست.

همچنین به حملات دولت ترکیه به باشور کوردستان توجه کرد و گفت: «تهدیدات دولت ترکیه علیه حزب اتحاد میهنی کوردستان وجود دارد، دولت ترکیه و اردوغان برای از بین بردن دست‌آوردهای کورد به فعالیت‌های دیپلماتیک خود ادامه می‌دهند. در این قرن سیاست از بین بردن کورد را بیشتر ترویج می‌دهند. احزاب و جنبش‌های کوردی نباید یاور و کمک کننده به آنها باشند، نباید به این بازی‌ها بپیوندند و به بخشی از این بازی تبدیل شوند.»

جمال: باید اتحاد ملی شکل بگیرد

فواد جمال به نمایندگی از جنبش تغییر (گوران) درخواست نمود تا اتحاد ملی مبنای مبارزات آزادی کوردستان قرار بگیرد و خلق کورد در همه جا علیه آسمیلاسیون از زبان و فرهنگ خود حفاظت نمایند.

آزادی: لازم است به زبان کوردی اهمیت دهیم

گلناز آزادی به نمایندگی از کوردهای قزاقستان گفت: «ما در سراسر جهان پخش شده‌ایم. اگر زبان کوردی را به فرزندانمان نیاموزیم، نوادگان ما با فرهنگ خود به زندگی نپردازند، از بین خواهیم رفت.»

«لازم است از جنبش آزادی بیشتر صیانت به عمل آید»

به نمایندگی از حزب کمونیست ایران، به فشارهای دولت ایران در شهرهای روژهلات کوردستان و انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» علیه فشار به زنان و همچنین چگونگی تبدی شدن  این انقلاب به امیدی برای انقلاب زنان جهان و معرفی مبارزات جامعه‌ی کورد در جهان توجه شد.

همچنین نماینده‌ی این حزب اعلام کرد نسل‌کشی و ستم دولت ایران علیه شهرهای کوردی در تخریب طبیعت، خود را نشان می‌دهد، در ادامه اعلام کرد، مبارزات آزادی‌بخش کوردستان در هر چهار بخش کوردستان به امید تمامی کوردها تبدیل شده و لازم است بیشتر از آن صیانت کرد.

سربلند: تمامی احزاب کوردی در این مبارزه شرکت نمایند

حکمت سربلند رئیس حزب اسلامی کوردستان (پیک) به تمامی زنان کورد درود فرستاد و مبارزه‌ی ک‌ن‌ک برای اتحاد ملی را تبریک گفت و اعلام نمود: «کسانی که خارج از این مبارزه قرار دارند، لازم است بر مبنای این خط‌مشی در مبارزه مشارکت نمایند. برای آن‌که همگان بر مبنای خط‌مشی ملی و مبارزه عمل نماییم، لازم است مبارزه‌ی همه‌جانبه صورت بگیرد.»

حکمت سربلند به این اشاره کرد که آن‌هایی که کوردستان را اشغال می‌کنند و به کوردها ستم می‌کنند، دولت‌هایی اسلامی هستند، اما خلق کورد خواهان آزادی است و حفاظت از دست‌آوردهای این خلق واجب است، لازم است از مبارزات و فداکاری مبارزان آزادی‌بخش کوردستان صیانت نمود، در ادامه به ترس از شکست حزب عدالت و توسعه (آ‌ک‌پ) و حزب حرکت ملی (م‌ه‌پ) در انتخابات توجه کرد و گفت: «می‌خواهند دستور کار تازه‌ای ایجاد نمایند، می‌خواهند بر مبنای نژادپرستی دستور کاری ایجاد نمایند و در حال تدارک حمله‌ی عظیم و بزرگی به باشور و روژآوای کوردستان هستند. لازم است خلق کورد در برابر این حملات با اتحاد از این دست‌آوردهای ملی حفاظت نمایند.»

اوگر: زنان کورد مسئولیت خود را می‌دانند

سلطان اوگر به نمایندگی از جنبش زنان کورد ابتدا یاد لیلا قاسم و سکینه جانسز‌ و ژینا امینی و هورین خلف را گرامی داشت، به اشغال‌گری و نسل‌کشی و تخریب و تغیر دمگرافی و آواره کردن در کوردستان توجه کرد و گفت: «به عنوان جنبش زنان کورد برای داشتن زندگی آزادانەی خلق کورد در سرزمینشان و جلوگیری از ایجاد لوزان جدید، خود را مسئول می‌دانیم.»

قاسم: سرزمین خود را آزاد خواهیم کرد

دکتر رزگار قاسم رئیس جنبش احیای کوردستان گفت: «بیایید متحد شویم و مبارزه را برای آزادسازی سرزمینمان ارتقاع بخشیم.»

شَمال: به نقش تاریخی خود عمل خواهیم کرد

شیخ شَمال به نمایندگی از حزب اتحاد میهنی کوردستان از تمامی احزاب کوردی درخواست نمود تا اتحاد ملی را ایجاد نمایند زیرا خلق کورد و دست‌آوردهای آن با خطر مواجه هستند، خاورمیانه با تحولات گرمی مواجه است، در ادامه درخواست کرد به عنوان کورد به نقش تاریخی خود عمل نماییم.

مسلم: خلق ما سازمان‌یافته‌تر و قوی‌تر است

صالح مسلم ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک از طریق پیامی ویدئویی در این نشست حضور داشت و گفت: «در برابر حملات، خلق کورد به مانند قبل نیست، سازمان‌یافته‌تر و مسئولانه‌تر عمل می‌کند. حملات وجود دارند و همچنان ادامه دار هستند. خلق ما در مقابل حملات به مقاومت پرداختند. مبارزه‌ای انقلابی انجام داده شد.»

در ادامه صالح مسلم به دست‌آوردهای تکنیکی گریلا توجه کرد و اعلام نمود این دست‌آورد بزرگی برای تمامی کوردهاست، در ادامه درخواست کرد تا خلق کورد متحدانه با تمامی حملات روبرو شوند، اگر این‌گونه عمل نمایند دشمن هرگز پیروز نخواهد شد.

نماینده‌ی باورداشت‌ها و خلق‌های مختلف خواستار اتحاد شد

سلیم سداک سیاستمدار کورد علیه حمله بر کوردها خواستار اتحاد شد.

چندین سیاستمدار و نمایندگان سازمان‌ها و مؤسسات، به ویژه نمایندگان باورداشت‌ها و اتنیک‌ها‌ و خلق‌های کوردستان مانند ایزدی و آشوری و سریانی و یارسان‌ به سخنرانی پرداختند و به اهمیت اتحاد ملی توجه ک