در پارلمان اروپا درباره‌ی‌ انزوا و آزادی رهبر خلق کورد گفت‌و‌گو انجام شد

در پارلمان اروپا کنفرانسی تحت عنوان «زندانی سیاسی در ترکیه» برگزار شد، انزوای امرالی و اهمیت آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مورد ارزیابی قرار گرفت.

در پارلمان اروپا، توسط کمیسیون شهروندان ترکیه در اروپا تحت عنوان «زندانی سیاسی در ترکیه: راه آزادی و صلح به کدامین سو» کنفرانسی برگزار شد.

جولیانو پیساپا نماینده‌ی پارلمانی اروپا و عضو انجمن اتحاد مترقی‌خواه سوسیالیست و دمکراتیک، از این کنفرانس حمایت کرد.

رئیس کمیسیون شهروندان ترکیه در اروپا و استاد دانشگاه برگن کاریان وسترهایم در آغاز این کنفرانس به سخنرانی پرداخت.

در سخنان خود تاکید نمود اکثر زندانیان سیاسی در ترکیه، از اعضای اپوزیسیون هستند. سیاستمداران و وکلا و روزنامه‌نگاران و صدها نفر دیگر به اتهام ارتباط با حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) دستگیر شده‌اند.

وسترهایم به انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان توجه کرد و اعلام نمود، وضعیت وی همانند وضعیت نلسون ماندلا است و حتی برخورد علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از وضعیت ماندلا نیز فراتر رفته است و گفت: «ترکیه با اعمال خود علیه اوجالان پیام‌های اتحادیه‌ی اروپا و سازمان ملل را نقض می‌کند.»

وسترهایم به مبارزات کوردستانی‌ها و دوستانشان برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و کارزار آزادی اشاره کرد و گفت: «اوجالان نقش اصلی را در مورد مسئله‌ی کورد ایفا می‌کند. اوجالان قبلا چندین بار تاکید کرده است که خواستار حل مسئله‌ی کورد است.»

وسترهایم به مسئولیت سازمان‌های بین‌المللی برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اشاره کرد و گفت: «لازم است سازمان‌های‌ بین‌المللی از جمله سازمان ملل و اتحادیه‌ی اروپا، برای تشویق به گفت‌و‌گو بین جناح‌های مرتبط و یافتن راه‌حل‌، مبارزات دیپلوماتیک انجام دهند.»