در ژنو درباره نظام شکنجه و مقاومت ۲۵ ساله در امرالی گفتگو می‌شود

کنفرانسی با عنوان «زندانیان سیاسی در جهان و ترکیه» در ژنو در حال برگزاری است. افرادی که در زمینه خود متخصص هستند در این کنفرانس شرکت کرده و در مورد سیستم شکنجه و مقاومت در امرالی بحث می‌کنند.

به عنوان بخشی از کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حلی برای مسئله کورد» که از ۱۰ اکتبر در سراسر جهان آغاز شد، کنفرانسی با عنوان «زندانیان سیاسی در جهان و ترکیه» در شهر ژنو سوئیس در حال برگزاری است. در این کنفرانس افرادی که در حوزه کاری خود متخصص هستند به عنوان سخنران شرکت کردند. این کنفرانس در یونی میل دانشگاه ژنو برگزار می‌شود. پنل‌هایی با عناوین مختلف در سه جلسه برگزار می‌شود و سخنرانی افتتاحیه کنفرانس توسط هلین ساغلام، عضو انجمن دانشجویان کورد دانشگاه ژنو (ADEK) ارائه شد.

هلین ساغلام گفت که این کنفرانس برای ارزیابی وضعیت زندانیان سیاسی برگزار شده و خواستار آن شد که این کنفرانس وسیله قانون و عدالت شود. هلین ساغلام در مورد مشکلات زندانیان سیاسی در ترکیه صحبت کرد.

پس از سخنرانی افتتاحیه، پانلی در اولین نشست کنفرانس با عناوین «چرا زندان‌ها ساخته شد و برای زندانیان سیاسی چه معنایی دارد»، «ساخت زندان برای معاندین» و «زندانیان سیاسی در جهان» برگزار شد. مدیریت این پنل را الیزابت دکری وارنر، مدافع حقوق بشر سوئیسی بر عهده داشت. یکی از اعضای سابق کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه (سی‌پی‌تی)، کارشناس پزشکی قانونی و وکیل ژان پیر رستلینی، که در سه نوبت مختلف از امرالی بازدید کرد، همراه با جان فرمون از کانون وکلای بروکسل سمیناری برگزار کردند.

دکری وارنر: همه می‌توانند برای آزادی عبدالله اوجالان کاری انجام دهند

الیزابت دکری، مدافع حقوق بشر سوئیسی در ابتدا صحبت کرده و گفت: «بیشتر آن چیزهایی که ماندلا تجربه کرده مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. ما کمتر در مورد عبدالله اوجالان می‌شنویم. این یک حقیقت است.»

الیزابت دکری وارنر با بیان اینکه رژیم ضعیف و تمامیت خواه ترکیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را هدف قرار داده است، گفت، همه می‌توانند برای آزادی عبدالله اوجالان کاری انجام دهند. الیزابت دکری وارنر با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود در امرالی نباید تنها بر دولت ترکیه فشار وارد شود، گفت: «همچنین باید بر دولت‌های اروپایی که به روابط اقتصادی خود با ترکیه ادامه می‌دهند، فشار وارد شود.»

رستلینی عضو سابق سی‌پی‌تی :۸۰ درصد از زندانیان سیاسی قربانی خشونت هستند

عضو سابق سی‌پی‌تی، متخصص پزشکی قانونی و وکیل٬ ژان پیر رستلینی از بازدیدهای خود از زندان‌های ترکیه یاد کرد و در مورد دلیل ساختن زندان‌ها و معنای آن برای زندانیان سیاسی صحبت کرد. رستلینی با بیان اینکه شاهد روزه مرگ و اعتصاب غذا در زندان‌های ترکیه بوده است، خاطرنشان کرد: «برخورد دولت در آن زمان با زندانیان بسیار شدید بود.» رستلینی با اعلام اینکه بیش از ۸۰ درصد از زندانیان سیاسی در سراسر جهان قربانی خشونت هستند، گفت: «در زندان‌های ترکیه نیز چنین است». رستلینی اظهار داشت که زندانیان سیاسی به طور کلی در زندان‌ها مورد تبعیض قرار می‌گیرند.

جان فرمون: زندانیان سیاسی کورد، اسیران جنگ هستند

یکی از وکلای دادگستری بروکسل، جان فرمون، سمیناری برگزار کرد. فرمون هدف اصلی از ساخت زندان را حفظ قوانین موجود دانست و به وضعیت زندانیان سیاسی در جهان توجه کرد. وکیل جان فرمون توضیح داد که بیشتر آنها قربانی خشونت دولتی هستند.

فرمون گفت: «در تعریف کلی، زندانیان سیاسی به کسانی گفته می‌شود که متفاوت از مرجع فعلی فکر می‌کنند و با آنها مبارزه می‌کنند.»

جان فرمون با اشاره به اینکه زندانیان سیاسی با وجود شرایط سخت به سازماندهی خود در زندان‌ها ادامه می‌دهند، گفت: «بهترین نمونه آن را در زندان‌های ترکیه می‌بینیم. با وجود شرایط سخت زندان‌های تیپ F، زندانیان سیاسی خود را سازماندهی می‌کنند».

وکیل فرمون توجه ویژه‌ای به وضعیت زندانیان سیاسی کورد کرده و گفت که اگرچه ترکیه این افراد را در چارچوب قوانین تروریسم محاکمه می‌کند، اما در واقع اکثر این زندانیان اسیران جنگی هستند.

این همایش با سخنرانی ادامه دارد.