در زندان‌های آلمان زبان کوردی ممنوع است

سیاستمدار کورد، محمد چاکاس که در زندان هانوفر محبوس است، اعلام کرد که عملا زبان کورد در زندان‌های آلمان ممنوع است.

سیاستمدار کورد، محمد چاکاس پس از آن‌که درخواست پناهندگی وی از سوی آلمان رد شد، درخواست پناهندگی به ایتالیا تقدیم کرده بود، اما به درخواست دولت آلمان در مارس ۲۰۲۳ به آلمان تحویل داده شد و به زندان برده شد. محاکمه‌ی چاکاس در چارچوب قانون ۱۲۹ب ادامه دارد.

سیاستمدار کورد، محمد چاکاس اعلام کرد که یک سال است به دلیل فعالیت‌های سیاسی در زندان به سر می‌برد و در ادامه گفت: «در هرجایی که کوردی از هویت، زبان، کرامت و ارزش‌های ملی خود صیانت نماید، از وی به عنوان ‘تروریست’ نام می‌برند.»

چاکاس که با روزنامه‌ی ینی اوزگور پولیتیکا گفت‌و‌گو کرده بود، اعلام کرد که شش سال در آلمان زندگی کرده و گفت: «به عنوان یک انسان کورد ۴۰ سال با هر نوع ترور دولتی مواجه شده است، در دولتی که گویا قانون و دمکراسی اعمال می‌شود، بدون این‌که قانون آن‌ها را نقض کرده باشم، به عنوان تروریست متهم می‌شوم‌. این نیز اعترافی است که در جنایات دولت ترکیه سهیم هستند، دولت ترکیه با ادعای ‘مبارزه با تروریسم’ جنایات ژینوساید را پنهان می‌کند.»

در ادامه چاکاس به این اشاره کرد که در طول یک ماه اجازه‌ی ۴ ساعت ملاقات با خانواده‌اش را دارد و در این دیدارها صحبت به زبان کوردی ممنوع می‌باشد. چاکاس تاکید کرد که این «دیدارها تحت نظر پولیس و با حضور مترجم انجام می‌شود. با وجود این‌که اکثر مترجمان کوردی نیز می‌دانند اما اجازه داده نمی‌شود غیر از زبان آلمانی و ترکی با زبان دیگری صحبت کنیم. خلاصه زبان کوردی عملا ممنوع است.»

کوردهایی که از زبان و هویت خود صیانت می‌کنند به عنوان ‘تروریست’  نام برده می‌شوند

این سیاستمدار کورد در ادامه اعلام کرد که برایش مهم نیست با چه مجازاتی روبرو خواهد شد در طول روند محاکمه بر ترور دولتی که علیه خلق کورد اعمال شده، تمرکز کرده است. چاکاس در ادامه گفت: «موضوعی که در جریان محاکمه بیشترین تاکیدی که بر آن داشته‌ام، مفهوم ‘ترور’ بوده که بر ما کوردها تحمیل می‌شود. همان‌طور که در دادگاه گفتم به عنوان یک کورد که ۶ سال است در آلمان زندگی می‌کنم حتی کوچک‌ترین زباله را هم روی زمین نینداخته‌ام. اما به بهانه‌ی بی‌پایه و اساس من را به ‘تروریست’ متهم می‌کنند. این نیز در شخص من موضع آن‌ها را نشان می‌دهد. براساس منافع و همکاری‌های اقتصادی و سیاسی در نگاه آن‌ها تمامی کوردها ‘تروریست’ هستند. مدعی هستند که تمامی کوردها نزد آن‌ها تروریست نیست، اما در هرجایی که کوردی از هویت، زبان، کرامت و ارزش‌هایش صیانت نماید و علیه حملات نسل‌کشی مبارزه کند، آن‌ها وی را ‘تروریست’ اعلام می‌کنند. زمانی که وضعیت به این شکل باشد، برای من اگر بگویند ‘تروریست’ هستم یا نیستم، هیچ ارزشی ندارد. ما به عنوان کورد بزرگ‌ترین قربانیان این یک‌صد سال گذشته هستیم. به جای بازخواست در تلاش هستیم که ثابت کنیم ‘تروریست’ نیستیم.»