دوران جدیدی در کمپین آزادی برای عبدالله اوجالان آغاز می‌شود

در کنفرانسی که در پارلمان اروپا برگزار شد، بسیاری از نام‌های معروف گرد هم آمدند و در مورد اینکه در دوره جدید کمپین آزادی برای عبدالله اوجالان چه باید کرد، بحث کردند. در این گفتگوها تاکید شد که هدف، «مبارزه را تا آزادی اوجالان به سطح پیشرفته برسانیم» است.

کنفرانس بین‌المللی با عنوان «زندانیان سیاسی در ترکیه: مسیر آزادی و صلح به کجا منتهی می‌شود» توسط کمیسیون شهروندی ترکیه در اروپا (EUTCC) در پارلمان اروپا برگزار شد. این کنفرانس در ۳ بخش با عناوین «واقعیت زندان‌های ترکیه»"، «همبستگی زنده - نیاز به راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» و «درها را باز کنید: راهی که به آزادی و صلح منتهی می‌شود» برگزار شد. نمایندگان مجلس از جمله مبتکران کارزار «آزادی اوجالان، راه‌حل سیاسی مسئله کورد» که از ۱۰ اکتبر آغاز شد، سیاستمداران کشورهای مختلف، آکادمیسین‌ها، اتحادیه‌های کارگری، وکلا، مدافعان حقوق بشر و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی حضور داشتند.

در دومین نشست این همایش پنلی با عنوان «واقعیت زندان‌های ترکیه» برگزار شد. در پنلی که توسط درسیم داغ‌دَویرَن عضو شبکه آکادمیسین‌ها و متخصصان کورد (Kurd-AKAD) در آلمان اداره می‌شد، رزان ساریجا، یکی از وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، ارائه‌ای با عنوان «سیستم زندان ۲۵ ساله امرالی به عنوان نمونه اولیه سیستم زندان وضعیت اضطراری» ارائه کرد.

رزان ساریجا: اجماع و وفاق بین‌المللی در امرالی کار می‌کند

ساریجا که سخنان خود را با بیان اینکه زندان جزیره امرالی ویژگی‌هایش را اساسا از توطئه بین‌المللی ۱۵ فوریه دریافت کرده است آغاز کرد، شرایط و چگونگی شکل‌گیری توطئه بین‌المللی را توضیح داد. وکیل ساریجا با بیان اینکه پس از زندانی شدن رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان هیچ قانونی اعمال نشد، گفت: «قوانین بین‌المللی و قانون پناهندگی اعمال نشد. او را به کشوری سپردند که در آن با اعدام محاکمه می‌شد و ممکن بود شکنجه شود. در حالی که او سیاست صلح و بقا را دنبال می‌کرد، نگرشی عاری از ارزش‌ها و اصول دموکراتیک نسبت به او نشان داده شد. رژیم زندان جزیره امرالی در نتیجه چنین اجماع و وفاق بین‌المللی ایجاد شد. این اجماع بین‌المللی در امرالی ۲۵ سال است که ادامه داده می‌شود.»

"در امرالی هیچ قانونی اجرا نمی‌شود"

وکیل ساریجا در توضیح تمام موارد غیرقانونی که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان طی ۲۵ سال با آن روبرو بوده است، گفت: «پس از کودتای نظامی در ۱۵ جولای ۲۰۱۶، اگر ذره‌ای از قانون در امرالی می‌بود نیز از میان برداشته شد. وضعیت فوق‌العاده در کشور اعلام شد و اولین آیین‌نامه آن در امرالی صادر شد. با یک تصمیم تمام مجراهای ارتباطی از جمله خانواده، وصی، ملاقات با وکیل و تمام وسایل ارتباطی از قبیل تلفن، فاکس، نامه و... و خلاصه تمام ارتباط با دنیا را برای مدت نامحدود ممنوع کردند. همه قوانین لغو شده است.»

ساریجا با اشاره به نگرش نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مسئول به ویژه سی‌پی‌تی نسبت به امرالی گفت: «سی‌پی‌تی مانند سایر نهادها ۲۵ سال است که به وظایف پیشگیرانه خود به جز کشف نسبی عمل نکرده است. همیشه بدتر می‌شد تا بهتر. در حالی که می‌توانست مشاهدات خود را در مورد آخرین دیدارش علنی کند، اما شرایط در امرالی را عادی می‌داند.»

ساریجا گفت: «سیاست و رژیم اعمال شده در مورد اوجالان به سبک مدیریتی و «نظم قانونی» ترکیه با تأثیری چندبرابر تبدیل شد. رژیم امرالی، مدیریت امروز کشور را ایجاد کرد. سیاستی که در امرالی دنبال شد مانند بومرنگی در ابعاد سیاسی، حقوقی، اقتصادی و اجتماعی به کشور بازگشت.»

جوناسون: درهای امرالی را باز کنید

اوگموندور جوناسون وزیر سابق دادگستری و امور داخلی ایسلند پس از ساریجا سخنرانی با عنوان «امرالی و بعد حقوقی و سیاسی بین‌المللی» ارائه کرد. جوناسون سخنان خود را با بیان اینکه باید دروازه‌های امرالی باز شود و رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان فورا آزاد شود، آغاز کرد.

جوناسون با گفتن اینکه این غیرقابل قبول است که در ۳ سال گذشته هیچ اطلاعی از وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دریافت نشده است، گفت که قوانین بین‌المللی به طور کلی در امرالی نادیده گرفته شده است.

جوناسون اظهار نمود که مسئله کورد باید از طریق مذاکره و دیپلماسی حل شود نه جنگ، گفت: «بازیگر اصلی حل مسئله کورد عبدالله اوجالان است. این مسئله را نمی‌توان با انزوا حل کرد. راه‌حل، مذاکره است.»

دوران جدیدی در کمپین آزادی در حال آغاز است

پس از سخنرانی اوگموندور یوناسون، جلسه‌ای با عنوان «درها را باز کنید: راهی که به آزادی و صلح منتهی می‌شود» برگزار شد. در این جلسه، شرکت‌کنندگان کنفرانس به نوبت به سخنرانی پرداختند و در مورد چارچوب چگونگی اجرای کمپین «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» که از ۱۰ اکتبر آغاز شده بود، بحث کردند.

اعلامیه نتیجه کنفرانس: تا به آزادی

در ادامه گفتگوها، بیانیه نهایی کنفرانس اعلام شد. بیانیه نهایی به شرح زیر است:

«در کنفرانس بین‌المللی «زندانیان سیاسی در ترکیه: مسیر آزادی و صلح به کجا منتهی می‌شود» موضوع زندانیان سیاسی کورد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به ویژه بر عدم دریافت اطلاع از وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در ۳ سال گذشته تاکید شد. راه‌حل‌های سیاسی بالقوه برای موضوعی که معمولاً «مسئله کورد» نامیده می‌شود نیز در این کنفرانس مورد بحث قرار گرفت.

آکادمیسین‌های برجسته، اعضای اتحادیه، احزاب سیاسی، مدافعان حقوق بشر، حقوقدانان و نمایندگان مجلس در این کنفرانس حضور داشتند. به صراحت گفته شده است که سلول انفرادی غیرقانونی و بی‌رحمانه که زندانیان سیاسی کورد از جمله آقای اوجالان در آن قرار دارند، شکنجه است و قابل تحمل نیست.

در نتیجه، تمامی این شخصیت‌ها و نمایندگان محترم نهادها حمایت آشکار خود را از کمپین «آزادی برای اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» که در ۱۰ اکتبر آغاز شده بود، اعلام کردند.

مهمتر از همه، شرکت کنندگان بیش از هر زمان دیگری نگران سلامت، رفاه و ایمنی اوجالان هستند. سلول انفرادی مستمر و بدون وقفه که آقای اوجالان به مدت ۳ سال تحت آن قرار دارد، سلامت جسمی و روحی او را به خطر می‌اندازد. بنابراین، جز این ادعا که اخیراً اوجالان با «روش‌های انضباطی» که مانع از ملاقات با وکلا و خانواده‌اش می‌شود و تهدید به مرگ شده است، هیچ اطلاعی از وضعیت فعلی اوجالان نداریم.

همچنین مراحل بعدی را مورد بحث قرار دادیم و به تصمیمات زیر رسیدیم:

-انزوای آقای اوجالان باید فوراً برداشته شود و شورای اروپا باید فوراً مداخله کند تا اوجالان بتواند با خانواده و وکلای خود ملاقات کند.

-با توجه به عدم اطلاع از وضعیت آقای اوجالان و رفقایش به مدت ۳ سال و جدی بودن آخرین تهدیدات احتمالی بر جان او، از دبیرخانه شورای اروپا و مجمع پارلمانی، گزارشگر ویژه شکنجه اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد می‌خواهیم که برای ملاقات با عبدالله اوجالان در زندان جزیره امرالی یک هیئت موقت فوری سازماندهی کنند.

-باید تلاش بیشتری برای اطلاع‌رسانی در رابطه با وضعیت نگران‌کننده در امرالی در رسانه‌های خبری بین‌المللی و محلی صورت گیرد.

-اتحادیه‌ها باید برگزاری اعتصاب عمومی یک دقیقه‌ای را در زمان مناسب برای جلب توجه به وضعیت زندانیان سیاسی در ترکیه در نظر بگیرند.

-وکلا باید نگرانی‌های خود را از طریق تماس با کانون‌های وکلایی که در آن عضویت دارند، در میان بگذارند و سپس آنها را به وزارتخانه‌های دادگستری در کشورهای خود و به همکاران حقوقی خود در ترکیه ارسال کنند.

-باید تلاش شود تا این موضوع در دستور کار همه پارلمان‌های ملی به ویژه اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا قرار گیرد.

-تمام کمک‌های اقتصادی و نظامی به دولت ترکیه که قوانین داخلی و بین‌المللی خود را نقض می‌کند، باید فوراً متوقف شود. زیرا سلاح‌های فروخته شده توسط ترکیه هر روز برای ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم کورد در کوردستان استفاده می‌شود.

-همانطور که دادگاه اروپایی حقوق بشر در تصمیم اوجالان مورخ ۱۸ مارس ۲۰۱۴ اعلام کرد، باید تغییرات قانونی برای تضمین آزادی اوجالان ایجاد شود. در این زمینه، آقای اوجالان باید تحت شرایطی آزاد شود که به او اجازه می‌دهد نقش مهمی در یافتن راه‌حل سیاسی عادلانه، مسالمت‌آمیز و دموکراتیک برای اشغالگری چند دهه ترکیه و جنگ علیه مردم کورد داشته باشد.