جامعه ایزدی در اروپا جشن اولین چهارشنبە ماە آوریل را تبریک گفت

شورای هماهنگی جامعه ایزدی اروپا (KCÊ-E) جشن اولین چهارشنبە ماە آوریل را تبریک گفت و اعلام کرد : «ما باید اتحاد خود را تشکیل دهیم، قدرت خود را از هر لحاظ تقویت کنیم و سرنوشت خود را با دستان خود بنویسیم.آزادی به راحتی بدست نمی‌آید.»

شورای هماهنگی جامعه ایزدی اروپا (KCÊ-E) به مناسبت جشن اولین چهارشنبە ماە آوریل بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد و به تمامی جامعه ایزدی، مردم کوردستان و همه بشریت تبریک گفت.

 در این بیانیه آمده است:

«جشن اولین چهارشنبە ماە آوریل با نام‌های «عید سال نو»، «عید ملک طاووس»، «عروس سال» و «روز خلقت جهان» نیز شناخته می‌شود.

این جشن بزرگترین و پرمعناترین جشن جامعه ایزدی است که از زمان‌های قدیم جشن گرفته می‌شده است. بر اساس باورهای جامعه ما جشن «اولین چهارشنبە ماە آوریل» روز آفرینش جهان، فرا رسیدن خیر و برکت زمین است. چهارشنبه اول آوریل آغاز صلح و آرامش است. طبیعت در آن زمان تغییر رنگ می‌دهد.

 بر اساس اساطیر و باورهای ایزیدیان، در گذشته جهان تماماً آب بوده است. با آمدن فرشتگان خدا، دنیا زنده می‌شود. در آن روز ملک طاوس از آسمان به زمین فرود آمد. به همین دلیل است که در بسیاری از نقاط به عنوان عید ملک طاووس جشن گرفته می‌شود. شیخادی در کلام خود می‌گوید:

‘Çarşem rojeke fadil e.

Tawisî Melek afirandiye ji eşk û dil e.

Bar tê nebê kesê ku î xafile.

Deng yeke û hezar reng e.’

در این جشن دستبند باسمبار (از طناب سبز، قرمز و زرد) ساخته می‌شود. معنی باسمبار خیر، برکت، جلوگیری از قضا و بلا است. باسمبار به دست زن و مرد و دختر و فرزند و نوه و هر چیز مقدس و معروفی بسته می‌شود‌. آوریل، هم آغاز شکوفایی طبیعت است و هم عروس سال. در این جشن دسته گل‌های رنگارنگ در هر مکان ضروری و مهم برای تزیین آوریل آویزان می‌شود.

باز هم در ماه آوریل، ایزدی‌ها عروسی نمی‌گیرند، زیرا ماه آوریل خود عروس سال است. در عین حال، جشن اول آوریل، زیبایی فرهنگ کوردی و باورداشت ماست. اما متأسفانه به دلیل ظلم و ستم و حاکمیت بیگانگان و تفرقه در جامعه، اجازه استقبال از چهارشنبه اول آوریل به تناسب تقدس و حرمت آن داده نشده است.

ایزدی‌های دلسوز‌؛ مهم است که این فرهنگ کهن توسط جامعه ما حفظ شود. لازم است ما به عنوان یک جامعه و نهاد این درک و معرفت را داشته باشیم که فرهنگ و باورداشت ما به ویژه شنگال در معرض خطر بزرگی قرار دارد و در حال طی کردن روند هستی و نیستی هستیم.

اگر از ارزش‌هایمان صیانت نکنیم، هیچ‌کس از ما محافظت نمی‌کند، ما را اداره نکرده و آزادی‌مان به راحتی به ما داده نمی‌شود. ما باید اتحاد خود را تشکیل دهیم، قدرت خود را از هر لحاظ تقویت کنیم و سرنوشت خود را بنویسیم.

 فرصت‌های کنونی برای سازندگی ایزدی‌ها و آزادی جامعه ما را نمی‌توان دست کم گرفت و به ندرت در تاریخ جامعه ما به دست آمده است. باید قدر این روزهای طلایی را بدانیم و تمام توان خود را برای پیروزی بسیج کنیم.

جنگ پلید هنوز در میهن ما به دست دشمن ظالم جریان دارد. مهم این است که ما به عنوان جامعه و نهاد ایزدی، مبارزه خود را علیه ظلم و بردگی در هر کجا که ممکن است ارتقا دهیم و با تمام قوا در مبارزه مداوم برای آزادی فیزیکی رهبر خلق کورد شرکت کنیم.

 امیدواریم و از همه مردم و دوستان جامعه خود می‌خواهیم که در جشن اولین چهارشنبە ماە آوریل شرکت کنند. با این افکار و باورها، روز اول آوریل را به جامعه ایزدی، به مردم کوردستان و به کل بشریت تبریک می‌گوییم».