کارتال: ایده‌های عبدالله اوجالان بحران خاورمیانه را حل خواهد کرد

رمزی کارتال، رئیس مشترک کنگره خلق گفت که راه‌حل خاورمیانه در ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نهفته است. کارتال خواستار اتخاذ مواضع ملی شد و گفت: «افول و فروپاشی دولت ترکیه به معنای آزادی کوردستان است.»

بیست و دومین نشست میان‌مدت مجمع عمومی کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) با حضور صدها نماینده در دن هاگ هلند ادامه دارد. رمزی کارتال، رئیس مشترک کنگره خلق، در سخنانی در نشستی که نمایندگان احزاب و سازمان‌های سیاسی کوردستان سخنرانی کردند، گفت: «این نشست در یک روند تاریخی در حال انجام است. همچنین مهم است که این نشست در روندی برگزار می‌شود که در آن اتفاقات مهمی در کوردستان در حال رخ دادن است. این نشست برای جلب توجه بر روند تاریخی که در چهار بخش کوردستان در جریان است و یادداشتی در تاریخ حائز اهمیت است. در این روند تاریخی، مردم کورد در چهار بخش با روحیه و انگیزه قابل توجهی مبارزه می‌کنند.»

"راه‌حل در پارادایم عبدالله اوجالان است"

کارتال در سخنرانی خود به بحران خاورمیانه پرداخت و راه‌حل در پارادایم رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نهفته است. کارتال گفت: «رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بیش از ۲۵ سال است که در (زندان) امرالی اسیر است. ما در ۳ سال گذشته هیچ اطلاعی از وضعیت وی دریافت نکرده‌ایم. آنها (دولت ترکیه) تمام قوانین داخلی خود و قوانین بین‌المللی را که به آنها ملزم هستند نادیده می‌گیرند. این انزوای شدید برای انجام جنگ علیه مردم کورد نیز ادامه داده می‌شود. به همین دلیل انزوای شدیدی را بر رهبر آپو تحمیل می‌کنند. دولت ترکیه نتوانسته از این روندها نتیجه بگیرد و به سمت شکست پیش می‌رود. جلسه ما در این چارچوب بحث و تصمیم‌گیری خواهد کرد. تمام دنیا باید بدانند که مردم کورد یک صدا و یکپارچه خواهند بود. مبارزه برای "آزادی برای عبدالله اوجالان و راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد" در سراسر جهان انجام شد. این موضوع به ویژه با مبارزه‌ای که در ۶ ماه گذشته انجام شده، در دستور کار افکار عمومی جهان قرار گرفته است. با این کنش مردم کورد بر مطالبات و مبارزات خود افزودند. اعتراضات علیه توطئه علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان امسال در چهار بخش کوردستان و جهان بسیار گسترده و قوی بود و در همه جا مورد صیانت قرار گرفت.

"دولت ترکیه در برابر گریلاها شکست خورد"

کارتال در ادامه بیان کرد: «اراده نوظهور مردم کورد برای مبارزه، این فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ یعنی دولت ترکیه را با شکست مواجه ساخته است» و ادامه داد: «این موج فاشیستی شکست بزرگی را تجربه کرده است. یک شکست بزرگ در کانسِپت جنگ رخ داد. این دولت می‌خواست با کاربرد همه‌جانبه همه امکانات خود در جنگ نتیجه بگیرد. اما در این جنگ علیه مردم و گریلا نتوانست نتیجه بگیرد. در پی تدارک یک جنگ بزرگ بعد از انتخابات بود. اگر قدرت و اعتماد داشت تا اکنون این جنگ را به راه انداخته بود. او سختی را می‌بیند. برای همین می‌خواهد حمایت جمع کند. او از عراق و کشورهای عربی، کشورهای اروپایی و آمریکا بازدید و درخواست حمایت می‌کند. این نیز گواه آن است که؛ دولت ترکیه نمی‌تواند در برابر گریلاهای آزادی‌بخش به نتیجه برسد.»

رمزی کارتال همچنین به شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی اشاره کرد و گفت: «زوال و فروپاشی دولت ترکیه به معنای آزادی و دموکراسی برای چهار بخش کوردستان است. برای این منظور، ما باید نه تنها به عنوان یک حزب، بلکه به عنوان یک مردم و همه سیاستمداران و احزاب، موضعی را روشن کنیم. همه جنبش‌ها و احزاب سیاسی ما باید موضع ملی اتخاذ کنند.»