ک‌ج‌ک: مردم ما بدون اینکه از دولت انتظاری داشته باشند باید هر کاری که لازم است انجام دهند!

ک‌ج‌ک دولت استعمارگر قاتل، نژادپرست، فاشیست، نسل‌کش آک‌پ-م‌ه‌پ را که با به راه انداختن این آتش‌سوزی باعث رنج و عذاب مردم شد، به شدت محکوم کرد و گفت: «مردم ما بدون اینکه انتظاری از دولت داشته باشند باید هر کاری را که لازم است انجام دهند.»

بیانیه ک‌ج‌ک در رابطه با آتش‌سوزی

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) در رابطه با آتش‌سوزی در مردین و آمد بیانیه کتبی صادر کرد:

ک‌ج‌ک گفت: «آتش‌سوزی ناشی از سیم‌های برق در مناطق مازی‌داغی و چنار از توابع مردین و آمد منجر به یک فاجعه بزرگ شد. متأسفانه در اثر آتش‌سوزی ده‌ها هکتار زمین روستایی بسیاری از مردم ما که هنوز تعداد آنها مشخص نیست جان خود را از دست دادند. ده‌ها نفر از مردم ما هم مجروح شدند. همچنین گفته می‌شود که در میان مجروحان افرادی که وضعیت‌شان وخیم است نیز وجود دارند. ما از این وضعیت سختی که مردم ما در معرض آن قرار دارند، عمیقاً متأسفیم. ابتدا برای جان‌باختگان رحمت الهی و به خانواده، بستگان، مردم مازی‌داغی و چنار و همه مردم تسلیت عرض می‌نماییم. برای مجروحان نیز آرزوی شفای عاجل داریم. امید ما این است که همه مصدومان سلامتی خود را به دست آورند و تلفات ما بیشتر نشود. برای این منظور باید پزشکان میهن‌دوست، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و نهادهای بهداشتی دموکراتیک بسیج شوند و برای بسیج همه امکانات پزشکی تلاش جدی کنند.»

مردم ما بدون اینکه انتظاری از دولت داشته باشند باید هر کاری را که لازم است انجام دهند

در بیانیه ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک با بیان اینکه؛ «بسیج سریع مردمی ما و شتافتن به یاری حادثه‌دیدگان با همه امکانات موجودشان مانع از وقوع فاجعه بزرگ‌تر شد.» این موارد آمده است:

«همچنین، نهادهای دموکراتیک نیز منابع خود را بسیج کرده‌اند. این موضع مردم ما نمونه بسیار میهن‌دوستانه و معنادار همبستگی اجتماعی است که باید قدردان آن بود. ما این نگرش و موضع معنادار همبستگی را به مردم خود تبریک می‌گوییم و درود، احترام و سپاس خود را اعلام می‌کنیم. همانطور که مشاهده می‌شود، نه دولت و نه حکومت به هیچ وجه با مردم کورد، نیازها، گرفتاری‌ها و دردهای آنها ارتباطی ندارند. برعکس، عامل بلایا و رنج است. از یک سو، مردم ما باید دولت و قدرتی را که باعث این بلایا شده‌اند، پاسخگو خواهند بود. اما در عین حال باید با احساس همبستگی و همکاری، همانطور که اکنون انجام می‌شود، زخم‌های خود را التیام بخشد. دولت فاشیست و قتل‌عام‌گر آک‌پ-م‌ه‌پ هیچ دولتی باقی نگذاشته است که بتواند وظایف عمومی را انجام دهد. دولت کاملاً به دشمن خلق و دشمن کوردها تبدیل شده است. مردم ما باید زندگی طبیعی و دموکراتیک خود را سازمان دهند، خودشان با اراده سازمان‌یافته خود به مشکلاتشان رسیدگی کنند و به یک نیروی راه‌حل تبدیل شوند. همانطور که در این مثال مشاهده می‌شود، آگاهی همبستگی و اراده سازمان‌یافته جامعه بسیار قوی است و از آینده‌نگری برای حل انواع مشکلات برخوردار است. مردم ما بدون اینکه از دولت انتظاری داشته باشند، باید هر کاری که لازم است انجام دهند. دولت به عنوان ابزاری برای قتل کوردها در دست حکومت کوردستیز آک‌پ-م‌ه‌پ عمل می‌کند. هواپیماها و هلیکوپترهای آنها آنجا هستند تا کوردها را قتل‌عام کنند، اما وقتی موضوع خاموش کردن کوردهای در حال سوختن در آتش باشد نیستند. با دانستن این واقعیت، ما باید نگرش و ایستار همبستگی خود را بیشتر توسعه دهیم، با به اشتراک گذاشتن فرصت‌های خود زخم‌های خود را التیام بخشیم و با سازماندهی بیشتر به زندگی خود ادامه دهیم.

این آتش قطعاً عمدی بوده است

موسسه توزیع برق دجله (DEDAŞ) که عامل این آتش‌سوزی است، بخشی از سیاست‌های نسل‌کشی کوردها است. DEDAŞ یک نهاد قتل‌عام و دزدی است که به عنوان یک نسل‌کشی عمل می‌کند. مانند دیگر سازه‌های نسل‌کشی برای استثمار، غارت، تخلیه و انسان‌زدایی کوردستان کار می‌کند. طبیعت و منابع کوردستان را تصاحب و منابع کشور و نیروی کار مردم را به ابزار دزدی تبدیل کرده است. از منابع کوردستان برای استثمار مردم کوردستان استفاده می‌کند. حکومت فاشیست آک‌پ-م‌ه‌پ نه تنها به قتل‌عام کردن مردم کورد بسنده می‌کند. بلکه به اقتضای نسل‌کشی کوردها، طبیعت کوردستان را نیز قتل‌عام می‌کند. می‌خواهد با غارت جغرافیای کوردستان، قتل‌عام طبیعت آن و تبدیل کوردستان به مکانی غیرقابل سکونت، نسل‌کشی کوردها را کامل کند. تمام تخریب‌های طبیعت کوردستان از جمله این فاجعه آتش‌سوزی نتیجه این سیاست است. این آتش‌سوزی قطعا عمدی شروع شده است. هدف از بین بردن طبیعت کوردستان، قتل‌عام مردم کورد، آسیب رساندن به آنها، ربودن و مهاجرت آنهاست. مردم ما با دانستن این حقیقت باید از کشور، طبیعت، فرهنگ، هویت و کرامت خود صیانت کنند، نیازهای خود را برطرف کنند، مشکلات خود را حل کنند، با توسعه خودسازماندهی و خوددفاعی برنامه‌ریزی و زندگی خود را توسعه دهند.

ما حکومت استعمارگر قاتل، نژادپرست، فاشیست، نسل‌کشی آک‌پ-م‌ه‌پ و ساختارهای غارتگر، چپاولگر و حامی ژاندارمری و تیم‌های ضد ترور (ژیتَم) را که با برافروختن این آتش بار دیگر باعث رنج و عذاب مردم ما شدند، به شدت محکوم می‌کنیم. مردم ما باید هم با این نظم استعمارگر نسل‌کشی مبارزه کنند، هم باید آنها را مورد بازخواست قرار دهند و هم باید موضع همبستگی خود را توسعه دهند و حفظ کنند. وضعیت بسیار جدی است. علاوه بر تلفات جانی و جراحات، صدها خانه، مزارع و باغ مردم در آتش سوخت، حیوانات آنها تلف شدند و خسارات زیادی متحمل شدند. به همین دلیل همه مردم کوردستان باید با مردم مازی‌داغی و چنار که متحمل خسارت شده‌اند همبستگی داشته باشند و با تقسیم امکانات از آنها حمایت کنند. ما بار دیگر این ضایعه را به همه مردم خود به ویژه مردم مازی‌داغی و چنار تسلیت می‌گوییم و از همه می‌خواهیم با مردم مازی‌داغی و چنار همبستگی داشته باشند.»