تصویر

کنفرانس «آزادی برای عبدالله اوجالان» در نیکوزیا

کنفرانسی در قبرس در چارچوب کمپین جهانی «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» برگزار شد.

کنفرانس قبرس

کنفرانسی با عنوان «قبرس و کوردستان در سایه جنگ جهانی سوم» و «سیاست امرالی فاشیسم ترکیه و سکوت اروپا» با حضور صدها نفر در قبرس برگزار شد.

این کنفرانس که با حضور نمایندگان پارلمان، حقوقدانان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و کنشگران در نیکوزیا پایتخت این کشور برگزار شد، توجه مردم قبرس را به خود جلب کرد.

عکس‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و عکس‌های تئوفیلوس جورجیادس، قهرمان مشترک مردم کورد و قبرس که توسط دولت ترکیه به قتل رسید، در سالن کنفرانس خانه مطبوعات آویخته شد.

«با هم می‌توانیم دیوارهای امرالی را خراب کنیم!»

این کنفرانس که با مشارکت مرکز فرهنگی کوردی در تئوفیلوس و انجمن وکلای دموکراتیک قبرس برگزار شد، با سخنرانی افتتاحیه وکیل افستاتیوس افستاتیو آغاز شد. افستاتیو با تاکید بر اینکه «تنها راه برای از بین بردن فاشیسم و ​​اشغالگری ترکیه، خط مشترک مقاومت است»، گفت: «حل مسئله کورد و حل مسئله قبرس با آزادی آقای عبدالله اوجالان عجین شده است.»

لَزگین سرحد، سیاستمدار کورد به نمایندگی از مرکز فرهنگی کوردی در تئوفیلوس سخنان خود را با تشکر از شرکت‌کنندگان و سخنرانان آغاز کرد و گفت: «این کنفرانس یک شبکه مبارزه قوی را آشکار خواهد کرد. من معتقدم که با هم می‌توانیم دیوار امرالی را خراب کنیم.»

این همایش که دو نشست داشت با موضوع «قبرس و کوردستان در سایه جنگ جهانی سوم» آغاز شد.

در نشست اول، سَفکان کوبانی، روزنامه‌نگار-نویسنده، کریستوف ایکائووو، کارشناس ژئوپلیتیک بین‌المللی و آلکوس میهالیدس سخنرانی کردند.

«گریلا به مردم حیات بخشید»

میهالیدس با اشاره به مقاومت تاریخی گریلاهای آزادی‌بخش کورد گفت: «گریلا به مردم کورد حیات بخشید و با انقلاب روژاوا به تمام جهان الهام بخشید.»

میهالیدس ادامه داد: «مردم کورد چه در سرزمین خود و چه در خاورمیانه در موقعیت بسیار چشمگیری قرار دارند. این موفقیت همچنین مرهون مقاومت عبدالله اوجالان است که آزادی او برای حل سیاسی مسئله کورد ضروری است. همچنین به صلح کل منطقه ما کمک می‌کند. به همین دلیل، او همچنان در انزوا در زندان امرالی به سر می‌برد و رژیم ترکیه از سال ۲۰۲۰ از هرگونه ارتباط با خانواده یا وکلای او جلوگیری کرده است. آزادی عبدالله اوجالان فقط یک خواسته بشردوستانه نیست، بلکه در درجه اول یک مطالبه سیاسی است، و این فقط متوجه مردم کورد نیست، اما سکوت اروپا در قبال آنچه در زندان امرالی اتفاق می‌افتد، همچنین سکوت قبرس که رهبرانش برای حل مسئله قبرس ظاهراً با جنایات ترکیه سازش کرده‌اند.

«کسانی که مقاومت می‌کنند، حرف آخر را خواهند زد»

ما تحسین بزرگ خود را از کوردهایی که جان خود را در راه تاریخ، ملت، زبان، هویت و آگاهی جمعی خود فدا کردند، تکرار می‌کنیم و یادآور می‌شویم که آنهایی که مقاومت می‌کنند حرف آخر را می‌زنند. با فکر تئوفیلوس و روحی عمیق در پیش روی شما، قول می‌دهیم که اگر آزادانه در گیرنه و امرالی به هم نرسیم، تا زمانی که فاشیسم ترکیه را به طور کامل دفن نکنیم، آرام نخواهیم گرفت. ما باید وطن‌های آزاد را به دور از اشغال ترکیه، بی‌عدالتی، بردگی و مرگ به فرزندان خود تحویل دهیم.»

«رهبر آپو تنها رهبری است كه مي‌تواند راه‌حلی در خاورميانه باشد»

سفکان کوبانی، روزنامه‌نگار و نویسنده نیز به شرح زیر صحبت کرد:

«بر خلاف درک مونیستی و ناسیونالیستی از خط دولت-ملت، تنها ایدئولوژی که می‌تواند راه‌حلی در خاورمیانه باشد، الگوی ملت دموکراتیک رهبر آپو است. در پارادایم رهبر اوجالان جایی برای خطوط مونیستی، ناسیونالیستی و نژادپرستانه وجود ندارد. به همین دلیل مفهوم دولت-ملت را رد می‌کند و بیانگر وحدت مردم، زندگی آزاد و همزیستی فرهنگ‌های مختلف است. رهبر اوجالان امروز در شرایط سخت انزوا قرار دارد، زیرا خط دولت-ملت را نمی‌پذیرد. اگر رهبر اوجالان درک نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری را می‌پذیرفت، امروز در انزوای شدید قرار نمی‌گرفت. رهبر اوجالان در شرایط سختی به سر می‌برد، زیرا او معمار ایدئولوژی است که راه مقاومت در برابر خط همدستی و آزادی مردم را آشکار می‌کند. پارادایم و ایدئولوژی رهبر اوجالان رویا نیست، زیرا بزرگترین گواه و نمونه آن انقلاب روژاوا است.»

کریستوف یاکائووو گفت: «ریاست اردوغان می‌خواهد یک ساختار هژمونیک ایجاد کند. ترک‌ها از آزادی کوردها می‌ترسند. اگر ترکیه نگرش سازشکارانه از خود نشان دهد، تنها مذاکره‌کننده و مخاطب اصلی این روند باید رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان باشد.»

قبل از دومین نشست کنفرانس، ویدئویی یونانی درباره زندگی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که در همبستگی با این کنفرانس تهیه شده بود توسط کانال آلفا نیوز که مخاطبان زیادی در قبرس دارد منتشر شد.

«اگر آنها خواهان راه‌حل بودند، ما هم اکنون به عنوان وکیل در امرالی می‌بودیم»

سپس ابراهیم بیلمز وکیل رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از طریق اسکایپ در این کنفرانس شرکت کرد.

بیلمز گفت:

«من بیست سال است که وکیل آقای اوجالان هستم. در سال ۲۰۱۱ به دلیل اینکه وکیل آقای اوجالان بودم دستگیر شدم. قبل از شروع سخنرانی می‌خواهم بر یک موضوع تاکید کنم. بعد از اینکه رئیس م‌ه‌پ، یک حزب ملی‌گرای ترکیه، دست نمایندگان دم‌پارتی در مجلس را فشرد، در همه این تصور که روند راه‌حلی دوباره شروع می‌شود، غالب شده است، به ویژه برخی از رسانه‌ها و خبرنگاران بین‌المللی به نوعی به سراغ من می‌آیند و می‌پرسند که آیا واقعاً چنین چیزی در حال وقوع است؟ اما کسانی هم هستند که معتقدند دولت ترکیه با آقای اوجالان ملاقاتی دارد. اما من می‌خواهم یک بار دیگر به آن اشاره کنم. چنین چیزی وجود ندارد. اگر این اتفاق افتاده بود، ما هم اکنون به عنوان وکلایش در کنار او می‌بودیم.

آقای اوجالان از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ تنها زندانی در زندان جزیره امرالی بود. او نزدیک به ده سال تنها ماند. او گهگاه با بدرفتاری روبرو می‌شد. دولت با این رویکرد می‌خواست واکنش و نبض مردم کورد را بسنجد. پس از اینکه ما این وضعیت را با افکار عمومی در میان گذاشتیم، مردم کورد با خشم شدید پاسخ دادند. مردم هفته‌ها در خیابان‌ها ماندند. در واقع دولت نیز واکنش مردم کورد را دید.

قانونی که در مورد آقای اوجالان اعمال می‌شود در هیچ کجا اعمال نمی‌شود. دولت ملاقات‌های قبلی ما با او را ضبط نکرد. در سال ۲۰۰۴، دولت مقررات خاصی وضع کرد. آنها این کار را مخصوصاً برای آقای اوجالان انجام دادند تا بتوانند ملاقات آقای اوجالان را ضبط کنند. زیرا هر بار که بعد از این هماهنگی با اوجالان ملاقات می‌کردیم، یک مقام دولتی در جلسه حضور داشت و همه مکالمات را ضبط می‌کرد. البته آقای اوجالان هرگز از آنچه می‌خواست بگوید عقب‌نشینی نکرد. یک چیزی که من خودم شاهد آن بوده‌ام این است که هیچ فشاری نمی‌تواند آقای اوجالان را وادار به عقب‌نشینی کند، و گرنه امروز این انزوای شدید اعمال نمی‌شد.

آقای اوجالان همیشه به سینه می‌زد و این را به ما می‌گفت؛ 'یک پیوند عاطفی بسیار قوی بین من و مردمم وجود دارد'. امروز، ما در واقع دقیقاً این را تجربه می‌کنیم. با وجود اینکه مردمش سالهاست از او خبری ندارند، این پیوند قوی همه چیز را معنا می‌کند.

آقای اوجالان با وجود این که در چنین شرایط سختی قرار داشت، هرگز امید خود را به صلح از دست نداد و همیشه از آن دفاع کرد. او تا کنون جلسات زیادی با دولت داشته است و دولت به خوبی می‌داند که آقای اوجالان فردی چگونه است.»

واکنش به انزوای امرالی

در ادامه، کوستیس افستاتیو، عضو مجمع پارلمانی شورای اروپا، عضو مستقل قبرس و همچنین حقوقدان، از سکوت اروپا در برابر سیاست‌های امرالی دولت ترکیه انتقاد کرد و گفت: «عدم ملاقات وکلا با اوجالان خلاف حقوق اساسی بشر است. امروز افرادی که صرفا به خاطر اینکه اندیشه‌های اوجالان را می‌پذیرند دستگیر و روانه زندان می‌شوند. قوانین ترکیه چیزی شبیه آلاتورکا است و قوانین اروپا را هر طور که می‌خواهند قبول دارند. چرا اروپا این را می‌پذیرد؟ در حالی که کل اروپا به تحرکات روسیه علیه اوکراین اعتراض می‌کند، چرا هیچ واکنشی به این اقدامات علیه اوجالان نشان نمی‌دهد؟»

در نهایت، وکیل دینوس پاسپالیدس که همراه و همرزم تئوفیلوس جورجیا در مبارزه بود، سخنرانی کرد. پاسپالیدس با بیان این مطلب گفت: «ما باید از مبارزات کوردها در عرصه بین‌المللی حمایت کنیم، رهبران قبرس و یونان از ترکیه می‌ترسند، نخست‌وزیر یونان دست صلح را به سوی ترکیه دراز می‌کند، اما ترکیه یونان را از نظر حاکمیت دریایی تهدید می‌کند. در عین حال، قبرس نیز همین نگرش را نشان می‌دهد. تصمیمات سازمان ملل اجرا نمی‌شود. قبرس انتظار دارد که ترکیه به میز مذاکره بپیوندد. اما جمهوری قبرس باید از مبارزات برحق کوردها حمایت کند. بخاطر اینکه کوردها کاری را که ما باید انجام می‌دادیم انجام دادند،‌ باید از آنها حمایت کنیم.»