کنفرانس ژنو: در امرالی قانون وجود ندارد، مقاومت وجود دارد

در ژنو کنفرانسی در رابطه با سیستم شکنجه‌ی امرالی، خاطرنشان گردید که در امرالی قانون وجود ندارد و پیام «در امرالی مقاومت وجود دارد» تکرار شد.

 

در چارچوب کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل‌ سیاسی برای مسئله‌ی کورد» در شهر ژنو سوئیس تحت عنوان «زندانیان در جهان و ترکیه» کنفرانسی برگزار شد.

در نشست دوم پنلی تحت عنوان « برخورد با زندانیان تاریخی و سیاسی در زندان‌های ترکیه» و «وضعیت کنونی زندان‌های ترکیه» برگزار شد. جیانفرانکو فاتورینی از نمایندگی دفتر ژنو سازمان ملل و جنبش دوستی خلق‌ها و مبارزه علیه نژادپرستی این پنل را برگزار کرد. ارن کسکین، رئیس مشترک کل انجمن حقوق بشر IHD، وکیل زلال آیدوغان عضو کمیسیون زندانیان انجمن حقوقدانان برای آزادی (OHD) و سیاستمدار کورد کمال آلتاش در این کنفرانس سخنرانی کردند.

کسکین: همیشه قانونی ویژه علیه کوردها اجرا می‌شود

ارن کسکین به صورت آنلاین در این کنفرانس شرکت دادستان و اعلام کرد کە دولت ترکیه هرگز دست از سیاست انکار برنداشته است و همیشه علیه کوردها قانونی ویژه را اجرا می‌کند و در ادامه گفت: «اگر می‌گویند در این کشور مسئله‌ی کورد وجودارد، اگر بگویم در تاریخ این کشور نسل‌کشی ارامنه انجام شده است، آن‌گاه همیشه در کشور به عنوان مجرم دیده خواهی شد.»

«در امرالی هیچ قانونی اجرا نمی‌شود»

در ادامه کسکین گفت: «امرالی براساس قوانین داخلی ترکیه اداره نمی‌شود. اطلاع نداریم که امرالی با کدام قوانین اداره می‌شود. از روزی که عبدالله اوجالان زندانی شده است، هر بار با قانون جدیدی روبرو بوده است.»

قانون دشمن

کسکین اعلام کرد که اپوزیسیون‌ها با عدم امنیت جانی و تهدید مرگ روبرو هستند و گفت: «هیچ قانونی برای اپوزیسیون‌ها و به ویژه کوردها اجرا نمی‌شود. فقط یک قانون وجود دارد آن نیز قانون مرگ است.»

زلال دوغان: یک رژیم انزوا تأسیس شده است

 زلال دوغان گفت: «پس از آوردن عبدالله اوجالان به امرالی، یک سیستم تازه در زندان‌ها ایجاد شد. از آن روز تا به امروز یک رژیم انزوا علیه زندانیان سیاسی ایجاد شده است.»

کمال آکتاش‌: از زندان‌های آمد تا امرالی مقاومت وجود دارد

کمال آکتاش‌ گفت: «تا زمانی که به خوبی انزوای امرالی را درک ننماییم، نمی‌توانیم هیچ یک از مشکلات زندان‌های ترکیه را درک کنیم.»

آکتاش‌ در ادامه گفت: «در زندان‌های آمد فقط شکنجه‌ی شدید وجود نداشت، در شخصیت زندانیان خلقی مورد انکار قرار می‌گرفت. امروزه همان عمل غیر بشری در شخص رهبر آپو در امرالی صورت می‌گیرد. ما در زندان آمد تمامی سیاست‌های دولت ترکیه را خنثی کردیم، امروز همان مقاومت در امرالی و دیگر زندان‌ها صورت می‌گیرد.»

در پس از نشست کنفرانس، با حضور راضیه اوزتورک از وکلای دفتر حقوقی سدە، اولیور پیتر، از وکلای دفتر ژنو و محمود شاکار از وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، این موضوعات «عبدالله اوجالان و سیستم امرالی» و «تاریخچه‌ی زندانی شدن اوجالان و پارادایم وی» و «سیستم امرالی و انزوا» مورد بحث قرار خواهد گرفت.