کنشگری که دارودسته بارزانی به او حمله کردند، شکایت کرد

شاخوان طاها که با مطالبه روشن‌کردن مرگ مشکوک خواهرش دربرابر کاخ سفید کنش انجام می‌داد در زمان جلسه رئیس مدیریت باشور کوردستان در واشنگتن مورد حمله قرار گرفت شاخوان طاها از حمله کنندگان شکایت کرد.

شاخَوان طاها در جلوی کاخ سفید مرگ مشکوک خواهر خود جیهان طاها که معلم و مادر ۲ کودک بود و در هولیر به قتل رسید را محکوم کرد. شاخوان طاها در زمان جلسه رئیس حکومت باشور کوردستان مسرور بارزانی در واشنگتن مورد حمله دارو دسته‌ بارزانی قرار گرفت. شاخوان طاها اعلام نمود که از حمله‌کنندگان شکایت کرده است.

جیهان طاها پس از انتقادی که از حکومت باشورگرفت در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ در روستای هَوینگه‌ی هولیر، زمانیکه در حال رانندگی بود اتومبیلش واژگون شده و آتش گرفت و در نتیجه جان باخت. جیهان طاها چند ساعت قبل از این اتفاق در رسانه‌ی مجازی پیامی مبنی بر «راه من بسوی مرگ است، مرگ من را صدا می‌زند» را منتشر کرده بود. این پیام گمانه‌زنی‌ها برای مرگ جیهان طاها را بیشتر کرد.

مسئولان ادعا می‌کنند که هیچ دلیل مسجلی وجود ندارد و واقعه بزرگ‌نمایی می‌شود. خانواده جیهان طاها نیز اعلام کرده بودند اگر حکومت باشور مرتبط با این واقعه بیانیه ندهد آنها با هدف شفاف‌سازی واقعه آن را به مبحث رسانه‌های بین‌المللی تبدیل خواهند کرد. خواهر جیهان طاها، جیلان طاها هم که با آژانس روژنیوز صحبت کرده بود گفته بود که هیچ دلیلی برای آنان ارائه نشده است که نشان بدهد این اتفاق یک حادثه بوده و اعلام داشت: «ما به مثابه خانواده مشکوک هستیم که خواهر ما به قتل رسیده است. مسئولان با گفتن «خودکشی کرده» تلاش می‌کنند این اتفاق را پنهان کنند. ما مشکوک هستیم که دست برخی مسئولان در این واقعه وجود داشته باشد.»

برای اینکه پاسخ به مطالبات خانواده داده نشد. بستگان جیهان طاها که در آمریکا ساکن هستند با نزدیک شدن سال نو در برابر کاخ سفید به کنش دست زدند. بستگان جیهان طاها در کنش خود همراه با تصاویر جیهان طاها همچنین تصاویر شیروان شیروانی که در زندان‌های پ‌دک زندانی است و تصاویر روزنامه نگار سردشت عثمان که چند سال کشته شده بود را برافراشتند. از خانواده جیهان طاها، شاخوان طاها که در ۲۹ فوریه در زمانیکه مسرور بارزانی و هیئت همراهش به آمریکا آمده بودند قصد داشت اعمال آنان را محکوم کند که با حمله دار و دسته بارزانی روبرو شد.

شاخَوان طاها ابراز داشت که برای حسابخواهی مرگ مشکوک خواهر خود جیهان طاها به واشنگتن آمده که سوال‌پرسی کند اما با حمله روبرو شده به همین دلیل از حمله کنندگان شکایت کرده است.