مجموعه‌ای از فراخوانها از کنفرانس کوردها در پارلمان اروپا

هفدهمین کنفرانس بین‌المللی کوردها که در پارلمان اروپا برگزار شد با صدور بیانیه نهایی به پایان رسید. شرکت‌کنندگان در کنفرانس خواستار گفتگو با پ‌.ک.‌ک، تحقیق درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی و پایان دادن به حملات پهپادی و انزوا شدند.

کنفرانس بین‌المللی سالانه راجب به اتحادیه اروپا، ترکیه، خاورمیانه و کوردها، از سوی کمیسیون شهروندان ترکیه در اروپا و با همکاری گروه چپ، سبزها-اتحاد آزاد اروپا (GREENS/EFA)، اتحاد آزاد گروه‌های سوسیالیست و دموکرات (S&D) و انستیتیو کورد در بروکسل برگزار شد.

کنفرانس در دومین روز خود، با پذیرفتن بیانیه نهایی به پایان رسید.

یاد قربانیان زلزله گرامی داشته شد

در بیانیه پایانی کنفرانس 8 و 9 مارس که با موفقیت برگزار شد، موارد زیر بیان شد:

در اوایل ماه فوریه، زمین‌لرزه‌ای ویرانگر ترکیه، کوردستان و سوریه را لرزاند. ده‌ها هزار نفر جان خود را از دست دادند و تمام شهرها به حالت ویرانه درآمدند. بُعد خشونت‌آمیز نه تنها نتیجه حرکت گسل‌ها، بلکه نتیجه سیاست‌های مونیستیک (تک‌گرا) دولت همراه با طمع منفعت است.

کنفرانس کمیسیون شهروندان ترکیه در اروپا، یاد قربانیان زلزله را گرامی می‌دارد. از ترکیه خواسته شده فورا حملات خود به شمال شرق سوریه را متوقف کند و تحریم کمک‌های بشردوستانه را لغو کند.

آتش‌بس بایستی به حالت متقابل درآورده شود

تصمیم بی‌عملیاتی که پ.ک.ک به دلیل زلزله اعلام کرد باید به حالت متقابل درآورده شود. بی‌عملیاتی و آوارهای زلزله نه تنها نتیجه است، بلکه فرصتی برای گذار از ذهنیت 100 ساله دولتی مونیست جمهوری ترکیه و تبدیل شدن آن به یک جمهوری دموکراتیک است. در این زمینه، انتخابات آینده یک گزینه تاریخی است که باید مورد استفاده اپوزیسیون قرار گیرد.

باید موضع روشنی در برابر بستن حزب دموکراتیک خلق‌ها اتخاذ کرد

کنفرانس کمیسیون شهروندان ترکیه در اروپا از اپوزیسیون می‌خواهد که برای دموکراسی و صلح متحد شوند و با هم علیه ممنوعیت حزب دموکراتیک خلق‌ها اقدام کنند. جامعه بین‌المللی و به‌ویژه اتحادیه اروپا و شورای اروپا باید هشدارهای واضحی ارائه کنند که تحریم دومین حزب بزرگ اپوزیسیون را تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرند.

انزوا باید پایان یابد

یک ضرورت تاریخی که از دیرباز مورد نیاز بود، گشودن دروازه‌های زندان امرالی است، عرصه‌ای غیرقانونی که نقطه شروع بزرگترین نقض حقوق بشر بوده است. از اتحادیه اروپا، شورای اروپا و به ویژه کمیسیون پیشگیری از شکنجه خواسته شده است تا از همه سازوکارها برای پایان دادن به نقض‌های حقوقی در امرالی و اجازه دسترسی بلامانع به وکلا به جزیره استفاده کنند.

فراخوانی برای گفتگو بین دولت ترکیه و پ.ک.ک

کنفرانس کمیسیون شهروندان ترکیه در اروپا، خواستار یک راه‌حل پایدار به شرط آزادی عبدالله اوجالان و از سرگیری گفتگو بین دولت ترکیه و پ.ک.ک است.

خودمدیریتی باید به رسمیت شناخته شود

این گفتگو برای آینده سوریه و خاورمیانه نیز حیاتی است. خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، یک قرارداد اجتماعی مبتنی بر مفهوم خودمدیریتی دموکراتیک، تنها جایگزین برای خاورمیانه دموکراتیک متکثر است. به این ترتیب، خطوط درگیری‌های اخلاقی و مذهبی، جنایات جنگی - بوم‌کشی (اکوساید)، نسل‌کشی، زن‌کشی، نقض قوانین بین‌المللی - را می‌توان با همدیگر متوقف کرد و از آنها گذار صورت داد.

به رسمیت شناختن اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه برای جامعه جهانی گام مهمی خواهد بود. در این زمینه، کنفرانس کمیسیون شهروندان ترکیه در اروپا همچنین به تعهد دولت‌ها برای بازگرداندن داعشی‌های زندانی و محاکمه آنها اشاره می‌کند. دادگاه در محل نیز مورد نیاز است.

حملات پهپادها باید متوقف شوند

تأثیر سیاست خارجی بی‌ثبات‌کننده سیاست فعلی دولت ترکیه نیز مانع از توسعه ثبات و امنیت در منطقه کوردستان عراق می‌شود. قتل سیاستمداران کورد بویژه زنان توسط هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه در هر دو منطقه KRI (باشور کوردستان) و AANES (شمال و شرق سوریه) باید موضوع پیگرد قانونی باشد.

با توجه به اینکه بسیاری از کشورها حملات علیه ایزدی‌ها را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت می‌شناسند، اتحادیه اروپا باید تمام مکانیسم‌های دیپلماتیک و سیاسی خود را برای جلوگیری از حملات بیشتر هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه علیه ایزدی‌ها بسیج کند. در هر صورت، ایزدی‌ها پیامدهای نسل‌کشی 2014 را تجربه می‌کنند.

استفاده از سلاح های شیمیایی باید مورد بررسی قرار گیرد

کنفرانس کمیسیون شهروندان ترکیه در اروپا از سازمان ملل متحد، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) و دادگاه کیفری بین‌المللی می‌خواهد که به جنایات جنگی ترکیه رسیدگی کنند و تحقیقات مستقلی را آغاز کنند. کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی باید از گزینه‌های تعیین شده در مقررات خود برای تحقیق درباره ادعاهای مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط ترکیه استفاده کنند. از جامعه بین‌الملل به‌ویژه اتحادیه اروپا خواسته می‌شود که در رابطه با ترکیه به طور کامل از قوانین بین‌الملل دفاع کند و در صورت نقض تحریم‌ها را اعمال کند.

پ.ک.ک باید از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف شود

اتحادیه اروپا و اروپا در چارچوب معاهده لوزان که 100 سال پیش امضا شد، مسئول هستند. کنفرانس کمیسیون شهروندان ترکیه در اروپا از اتحادیه اروپا و نهادها و دولت‌های اروپایی می‌خواهد که تمام اقدامات را برای جلوگیری از جنگ ضد کوردها در خاک اروپا انجام دهند. 23 دسامبر 2022 ترورهای پاریس باید حل و فصل شود. کمک مهم اتحادیه اروپا به جامعه کورد در اروپا و مهمتر از همه در راه‌حل سیاسی مشکل کوردها حذف پ.ک.ک از لیست سازمان‌های تروریستی خواهد بود.

همه این مطالبات در چارچوب شعار ژن، ژیان، ئازادی (زن، زندگی، آزادی) که با اعتراضات ایران در سراسر جهان گسترش یافته است نیز گنجانده شده است.

کنفرانس کمیسیون شهروندان ترکیه در اروپا در همبستگی با خلق‌های ایران که علیه رژیم ظالم قیام می‌کنند قرار دارد. تا زمانیکه تنوع کشور به طور کامل در فرآیندهای بازسازی سیاسی شرکت نکند، نمی‌تواند جایگزین باشد.

کنفرانس کمیسیون شهروندان ترکیه در اروپا از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که این شعار را بدون اینکه جایی برای تفسیر باقی بگذارد همچون دستور اتخاذ کند.