نماینده مجلس سوئیس، تشوپ‌: انزوای تحمیلی به هیچ وجه قانونی نیست

نماینده مجلس سوئیس، ژیین تشوپ توجه‌‌ها را به انزوای امرالی معطوف داشت و گفت انزوای امرالی به هیچ وجه قانونی نیست و اشاره کرد که لازم است سوئیس که از اعضای سی‌پی‌تی است درباره وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اقداماتی را آغاز کند.

بی‌اطلاعی مطلق از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که ۲۵سال است با یک انزوای تحمیلی روبرو می‌باشد،‌ ۳ سال است که ادامه دارد. کمیته پیشگیری از شکنجه اروپا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(سی‌پی‌تی) که می‌تواند به امرالی برود، با موضع‌گیری‌های خود تنها سیستم شکنجه امرالی را ادامه داده است.

از طرفی دیگر کارزار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«آزادی برای اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» ادامه دارد. و این کارزار در سراسر جهان در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز به کار کرد. همچنین این کارزار هر روز بیش از پیش در داخل بخش‌های مختلف جامعه اشاعه یافته و خشم در مقابل انزوای امرالی بیشتر افزایش می‌یابد.

یکی از کسانی که به انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اعتراض کرده و برای مسئله‌ کورد درخواست رهیافتی سیاسی دارد و در چند روز گذشته لایحه ارائه شده از سوی شورای فدرال سوئیس برای برجسته کردن انزوا در امرالی را امضا کرده بود،حقوق‌دان ژیین تشوپ از حزب سوسیال فدرال سوئیس بود. این نماینده مجلس سوئیس در ارتباط با انزوای امرالی و موضع سی‌پی‌تی با خبرگزاری فرات ‌‌‌‌‌‌(ANF ) مصاحبه‌ای انجام داد.

«اخبار سی‌پی‌تی از امرالی گمان موجود را قوت می‌بخشد»

نماینده مجلس، تشوپ گفت که شرایط انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به هیچ وجه قابل قبول نیست و بیان داشت‌: ‌‌«امروز ما نمی‌دانیم که عبدالله اوجالان سلامت است یا نه. از راه منزوی کردن، حق ملاقات با وکلا و خانواده او به تمامی نقض شده است. باید ما هم به دلیل موقعیت اوجالان و هم برای حقوق زندانیان دیگر ارتباط ایشان با بیرون از زندان را برقرار کنیم. بخوبی می‌دانیم که ممکن نیست تماس یک انسان با خارج از جهان به تمامی ایزوله شود و در شرایط دشوار انزوا قرار داده شود، این کاری غیر انسانی است. به همین دلیل این انزوا به هیچ وجه قانونی نیست و کاری انسانی نیز نمی‌باشد.»

تشوپ موضع کمیته سی‌پی‌تی برعلیه انزوای امرالی را مورد انتقاد قرار داد و گفت‌: ‌«سی‌پی‌تی مدتی قبل از برخی زندان‌ها در ترکیه بازدید به عمل آورده بود اما بازدیدش از امرالی با مانع‌تراشی روبرو شده بود. این وضعیت به هیچ وجه قابل قبول و قانونی نیست. لازم است سی‌پی‌تی از تمام زندان‌ها بازدید کند. وقتی مسئله امرالی باشد در مقابل این نهاد مستقل که برای تامین‌کردن شرایط مناسب در زندان‌ها دارای وظیفه و نقشی مهم است، مانع‌تراشی می‌شود. چنین کاری تنها گما‌ن‌های موجود را قوت می‌بخشد.»

«سوئیس باید دست به کار شود»

تشوپ گفت که لازم است سوئیس که یکی از اعضای سی‌پی‌تی است،‌ برعلیه انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دست به کار شود و ابراز کرد‌: ‌«سوئیس و بخصوص دادگاه حقوق بشر اروپا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در ارتباط با زندانیان کورد از این حق برخوردار است که اطلاعاتی کسب کند و این موضوع از طرف نهادهای بسیاری به موضوع روز مبدل شده است. همچنین لازم است سوئیس مسئولیت‌های خود را به ترکیه یاد‌آوری کند. دادگاه حقوق بشر اروپا می‌گوید که در دمکراسی مانع‌تراشی کردن برای اکثریت درست نیست و ترکیه را به دلیل برخورد با مخالفان خود مورد انتقاد قرار می‌دهد. البته لازم است تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا برای شرایط دشوار و سخت تمام زندانیان صدق کند.»

«عبدالله اوجالان نقش بزرگی در راه‌حل مسئله کورد دارد»

ژیین تشوپ در ادامه اشاره کرد که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در راه‌حل مسئله کورد نقش بزرگی دارد و گفت‌‌‌‌‌: ‌«اوجالان قبلا در موضوع راه‌حل مسئله کورد در دیدارها و گفتگوهایش نقش بزرگی ایفا کرد. انزوای تحمیلی موجود نشانگر آنست که ترکیه نمی‌خواهد در این مورد به گفتگو و دیدار بپردازد. این انزوا در عین‌حال مواردی که در روژاوا روی می‌دهند را نشان می‌دهند. دولت ترکیه با اعمال خود موضعی غیرقابل قبول را نشان می‌دهد. لازم است که دولت ترکیه محکوم شده و انتقاداتی که بر او صورت می‌گیرد را جدی بگیرد و برای موضوع حق تعیین سرنوشت خلق کورد بدست خود و رهیافت مسئله کورد گام‌هایی صحیح بردارد.»

«سوئیس می‌تواند میانجی باشد»

ژیین تشوپ تاثیرات منفی پیمان لوزان درباره خلق کورد و کوردستان را یادآوری کرد و سخنان خود را چنین به پایان رساند‌: ‌«سوئیس در راه‌حل مسئله کورد دارای مسئولیت است. سوئیس که دارای میراث نیتی پاک و میانجی‌گری است،‌ می‌تواند در مسئله رهیافت مسئله کورد دست به کار شده و همچنین برای به پایان رسانیدن درگیری در میان طرفین هم میانجی‌گری کند.»