نشست میان‌مدت ک‌ن‌ک آغاز شد

نشست میان‌مدت ک‌ن‌ک با شعار «در مبارزه برای رهایی و آزادی کوردستان، راه موفقیت همبستگی است» آغاز شد. این نشست به مدت ۲ روز ادامه خواهد داشت.

نشست میان‌مدت ک‌ن‌ک

کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) با برگزاری اولین کنگره خود  در ۲۶ می ۱۹۹۹ در شهر آمستردام هلند تاسیس شد. ک‌ن‌ک ۲۵ سال است که به دنبال اتحاد میان احزاب کورد در هر چهار بخش کوردستان بوده است.

ک‌ن‌ک برای بیست و دومین نشست میان‌مدت مجمع عمومی خود تشکیل جلسه داد. این نشست به مدت ۲ روز ادامه خواهد داشت. حدود ۲۰ نماینده از هر چهار بخش کوردستان، ده‌ها نماینده احزاب و نهادهای سیاسی، نویسندگان، روشنفکران و شخصیت‌ها به این نشست پیوستند.

هوال ابوبکر استاندار سلیمانیه نیز در این نشست شرکت کرد.

ما باید با هم با حملات مقابله کنیم

سخنرانی افتتاحیه نشست میان‌مدت که با شعار «در مبارزه برای آزادی کوردستان، راه موفقیت همبستگی است» توسط عضو شورای ک‌ن‌ک دکتر شرگو محمد امین و عضو کمیته اجرایی ک‌ن‌ک شالا حفید انجام گرفت.

پس از سخنرانی افتتاحیه، رای‌گیری برای انتخاب افرادی که نشست‌های دو روزه را اداره خواهند کرد برگزار شد.

برای دیوان نشست ژالان نقشبندی، به عنوان نماینده گوران هیوا ناصح، از مدیران زحمت‌کشان هیوا سید سلیم، از مدیران ی‌ن‌ک درسیم زند، و به نمایندگی از حزب الباوی و نارین سخنگوی روابط خارجی ک‌ن‌ک نیلوفر کوچ انتخاب شدند.

نیلوفر کوچ که به عنوان رئیس دیوان انتخاب شد، با بیان اینکه ما به عنوان ک‌ن‌ک جلسات خود را در زمان حساسی برگزار می‌کنیم گفت: «ترکیه به باشور کوردستان حمله می‌کند. رویکرد ما نیز باید در همین راستا باشد.»

دشمنان ما حمله می‌کنند

زینب مراد و احمد کاراموس روسای مشترک ک‌ن‌ک نیز سخنرانی کردند. زینب مراد گفت: «بحران جدی در خاورمیانه و جهان وجود دارد. دشمنان ما از این برای منافع خود استفاده می‌کنند و می‌خواهند به خلق ما حمله کنند. این برنامه آنهاست. آنها می‌خواهند برنامه‌های خود را که برای صدها سال ممکن نبوده است، محقق کنند. ترکیه رهبر این کشتارها است. ایران، سوریه و عراق نیز بخشی از این امر هستند. ما کوردها باید اتحاد خود را در برابر همه این نسل‌کشی‌ها حفظ کنیم. ما به عنوان ک‌ن‌ک و نهادهای کورد باید موضع خود را در برابر  تهاجمات نسل‌کشی ترکیه علیه کوردها نشان دهیم. باید به آنها بفهمانیم که خاک کوردستان افتخار همه ماست و همه باید از آن محافظت کنیم.»

زینب مراد در سخنان خود یادآور شد که باید با انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، مخالفت کرد.

حزب دمکرات کوردستان نباید شریک جرم ترکیه شود

احمد کاراموس هم گفت: «به ویژه امروز ۴ کشور ظالم با هم متحد شده‌اند و به دستاوردهای خلق کورد حمله می‌کنند. آنها از وجود خلق کورد عصبانی هستند. به همین دلیل است که آنها برنامه‌ها و مفاهیم کثیف را توسعه می‌دهند. ترکیه در کوردستان مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شود. استفاده از سلاح‌های شیمیایی و فشار بیش از حد از نشانه‌های این امر است. همچنین روزانه در روژاوا و شنگال حملاتی را علیه غیرنظامیان انجام می‌دهد. ترکیه در تلاش است تا به قلمرو ما حمله کند.»

احمد کاراموس در سخنان خود هم به پ‌د‌ک اشاره کرد و بیان کرد: «امروز همه دشمنان ما متحد شده‌اند و به ما حمله می‌کنند. همه احزاب به خواست ‌ک‌ن‌ک برای دعوت به اتحاد پاسخ مثبت داده‌اند. با این حال پ‌د‌ک به هیچ وجه پاسخی نداده است. من این درخواست را از پ‌د‌ک دارم. حزب دمکرات کوردستان نباید در کشتار و ایجاد بحران با ترکیه شریک باشد. ما باید برای منافع و وحدت خلق کورد تلاش کنیم. نجات خلق ما در این است.»