پاگانی: راه حل گفتگوی سیاسی است، مخاطب عبدالله اوجالان است

رمی پاگانی با بیان اینکه جنگ علیه مردم کورد هیچ تفاوتی با جنگ اسرائیل در غزه ندارد، گفت: «دولت ترکیه در حال ارتکاب جنایت جنگی علیه مردم کورد است و راه حل، گفت و گوی سیاسی است و این امر با آزادی اوجالان محقق می‌شود.»

در چارچوب مفهوم جنگ تخریب و انکار دولت ترکیه علیه مردم کورد، بر شرایط ۲۵ ساله انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در جزیره امرالی تاکید کرده و این انزوا ادامه می‌یابد. در ۱۰ اکتبر بیانیه مشترکی در ۷۴ مرکز در سراسر جهان صادر شد و خواستار پایان دادن به این انزوا و جنگ شده و یک کارزار جهانی تحت عنوان «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» آغاز شد. تشکل‌های اجتماعی از مراکز مختلف و شخصیت‌های مشهور جهان روز به روز به این کارزار می‌پیوندند و حمایت خود را اعلام می‌کنند و در عین حال نارضایتی خود را از جنگی که دولت ترکیه در کوردستان به راه انداخته است نشان می‌دهند.

رمی پاگانی، نماینده پارلمان کانتون ژنو که قبلا شهردار ژنو بود، در مورد شرایط انزوای عبدالله اوجالان و جنگی که دولت ترکیه در کوردستان به راه انداخته است، با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

انزوا شکنجه است

پاگانی کارزار «آزادی عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» را مهم دانسته و اعلام کرد که موافق این اقدام است و گفت: «اگر نقش اوجالان که سال‌هاست در انزوا به سر می‌برد مورد توجه قرار گیرد، می‌توان گفت که این اقدام به موقع و موجه است. امروز هیچکس نمی‌داند که اوجالان تحت چه شرایطی نگهداری می‌شود و حتی خانواده‌اش نمی‌توانند او را ببینند. همه اینها خلاف قوانین بین‌المللی است، این انزوا شکنجه است. توافقات بین‌المللی وجود دارد که ترکیه باید آنها را اجرا کند و آنها را امضا کرده است. با این قراردادها، زندانیان باید به ویژه با وکلا و خانواده خود ملاقات کنند و ارتباط خود را با جهان خارج حفظ کنند. قابل قبول نیست که اوجالان از این حقوق خود محروم شود.»

راه حل گفت و گوی سیاسی است و مخاطب عبدالله اوجالان است

رمی پاگانی، سیاستمدار سوئیسی با بیان اینکه مسئله کوردها با جنگ و انزوا حل نمی‌شود، گفت: «اساساً معتقدم که مسئله کوردها باید از راه‌های دیپلماتیک و سیاسی حل شود. اردوغان مدتی این را امتحان کرد اما متاسفانه ادامه پیدا نکرد.

در نتیجه همه معاهدات و قراردادها، جنگهای ملی و بین‌المللی پایان می‌یابد. مسئله کوردها باید از این طریق حل شود و آقای اوجالان در این مذاکرات و توافقات شرکت کند. نقش اوجالان در حل مشکل مهم است. برای چنین مذاکره‌ای به نظر من اردوغان باید اوجالان را در نظر بگیرد و شرایط زندان اوجالان را بهبود بخشد و او را آزاد کند. اساسی‌ترین عاملی که یک زندانی سیاسی را به آزادی می‌رساند، وضعیت بسیجی است که برای او انجام می‌شود. من خواستار بسیج عمومی برای آزادی اوجالان و حل مسئله کورد هستم.»

ژنو ممکن است نشانی راه حل باشد

پاگانی گفت: «شاید بتوان در ژنو راه حلی برای مسئله کوردها پیدا کرد، من به عنوان شهردار سابق این شهر در مذاکرات رسمی یا نیمه رسمی در این شهر شرکت کردم تا بسیاری از مشکلات به ویژه مسائل باسک ها و کاتالان ها را حل کنم. اردوغان باید پلاتفرم ژنو را به عنوان مبنایی برای حل سیاسی مسئله کوردها مورد استفاده قرار دهد.

برای صلح، اوجالان باید آزاد شود

پاگانی در ادامه گفت: «ماندلا و روند صلح آفریقای جنوبی نمونه‌ای رضایت بخش برای حل مسئله کوردها است. ماندلا نیز در شرایط دشواری که امروز آقای اوجالان در بازداشت است زندگی کرد. ماندلا سنگ بنا و ضامن روند صلح در این کشور شد. بنابراین من فکر می‌کنم که آقای اوجالان می‌تواند نقشی مشابه ایفا کند، اما برای اجرای این امر، اولین کاری که باید انجام شود این است که اوجالان آزاد شود و وارد یک روند صلح شود و شرایطی را ایجاد کند که این روند را به سمت صلح ببرد. در مسیر صلح و آشتی، شرایط و ضوابط زیادی وجود دارد که باید رعایت شود، چون صلح یک فرآیند است. ابتدا مخالفان آزاد می‌شوند و توافقنامه‌ها امضا می‌شود. بله، صلح فرآیند دیگری است، روش دیگری است، اما باید کارهای متفاوتی برای آن انجام داد.»

جنگ علیه کوردها با جنگ غزه تفاوتی ندارد

پاگانی سخنان اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مورد جنگ اسرائیل در غزه را یادآور شد و گفت: «دفاع اردوغان از مبارزات مردم فلسطین کاملا موجه و قابل درک است. اردوغان از اسرائیل به دلیل رعایت نکردن توافقات بین‌المللی انتقاد کرد. اما چرا اردوغان این توافقات بین‌المللی را برای اوجالان و خلق کورد اجرا نمی‌کند. جنگ با مردم کورد هیچ تفاوتی با جنگ اسرائیل با غزه ندارد. اردوغان از رویه اسرائیل و نتانیاهو انتقاد می‌کند اما همین کار را علیه مردم کورد انجام می‌دهد. من پیشتر به ترکیه و کوردستان عراق رفته‌ام . قبلاً در آنجا با افرادی ملاقات کردم که مورد حمله دولت ترکیه قرار گرفتند. در نتیجه گلوله باران ترکیه روستاها ویران شد، مردم مجبور به مهاجرت شده و کشته شدند. این را از شاهدان حادثه شنیدم. این حملات که علیه زندگی مردم کورد در منطقه انجام می‌شود، اگر جنایت جنگی نیست، پس چیست؟»