پارلمان اروپا "اصلاحات بحث‌برانگیز مهاجرتی" را تصویب کرد

اعضای پارلمان اروپا اصلاحات جامعی را در رابطه با سیاست‌های مهاجرتی اروپا تصویب کردند. با این تصمیم کنترل پناهجویانی که به مرز می‌رسند افزایش می‌یابد و همبستگی بین کشورهای عضو تقویت می‌شود.

روز چهارشنبه هر ده متن «توافقنامه مهاجرت و پناهندگی» در بروکسل به تصویب رسید. این در حالی است که پیش از تصویب این اصلاحات، اعتراض فعالان حقوق بشر در جریان بود.
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا پس از رای‌گیری بیانیه‌ای منتشر کرده و گفت: «این یک گام بزرگ برای اروپا است.» لاین این روز را «روز تاریخی» خواند.
همین بیانات را بسیاری از رهبران و مقامات در برلین و آتن تکرار کردند.
روبرتا متسولایه، رئیس پارلمان اروپا نیز گفت که این توافق ضامن امنیت مرزهای خارجی اروپا است و با این توافق به تعادل بین مسئولیت و همبستگی دست خواهیم یافت.
این توافقنامه مهاجرتی ادامه پیشنهاد کمیسیون است که پس از بحران مهاجرت بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ ارائه شده بود.
اصلاحات بحث‌برانگیز، موضوع توافق سیاسی در ماه دسامبر بود و از قبل پیش‌بینی می‌شد که در پایان ماه آوریل به تصویب کشورهای عضو خواهد رسید. اصلاحات به ویژه قبل از انتخابات اروپا در ژوئن در دستور کار قرار گرفت.
این اصلاحات تا سال ۲۰۲۶ اجرایی نخواهد شد و اتحادیه اروپا تا آن زمان تعداد توافقات دوجانبه با کشورهای مبدأ و ترانزیت (تونس، موریتانی و مصر) را افزایش می‌دهد تا تعداد پناهندگان را کاهش دهد.
بر اساس گزارش آژانس پناهندگی اروپا، در سال ۲۰۲۳ تعداد درخواست‌های پناهندگی در اتحادیه اروپا به ۱/۱۴ میلیون نفر رسیده است که بالاترین تعداد از سال ۲۰۱۶ است.
به گفته فرونتکس که بر مرزهای اروپا نظارت دارد ورودهای «غیرقانونی» به اتحادیه اروپا در حال افزایش است و در سال ۲۰۲۳ این تعداد به ۳۸۰ هزار مورد رسیده است.
در اصلاحات مورد نظر، بررسی اجباری و ثبت‌نام پناهندگان در یوروداک در نظر گرفته شده است.
برای کسانی که امنیت آنها بر اساس آمارها پایین باشد «رویه مرزی» در نظر گرفته می‌شود؛ وضعیت آن افراد به سرعت بررسی و در مراکز نگهداری می‌شوند.
۱۶۱ سازمان حقوق بشر، از جمله دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و کمیته نجات بین‌المللی، نگرانی‌های خود را در مورد «دستگیری خانواده‌های دارای فرزند» و «جرم‌انگاری» مهاجرت ابراز کردند و از اعضای پارلمان اروپا خواسته بودند این توافقنامه را تصویب نکند.