پرادالی رئیس IFJ: حمله به رسانه‌های کوردی غیرقابل قبول است

دومینیک پرادالی رئیس IFJ حمله به شبکه‌های تلویزیونی استرک و مدیا هابر را محکوم کرد و گفت: «حمله به رسانه‌های کوردی که هر بار با همین بهانه‌های تکراری انجام می‌شود غیرقابل‌قبول است. برخورد پلیس برای ارعاب روزنامه‌نگاران است.»

اعترض به حمله علیه مطبوعات و رسانه آزاد

یورش به استودیوی استرک تی‌وی ‌(Stêrk TV) و مدیا هابر تی‌وی ‌(MEDYA HABER TV) اعتراضات بین‌المللی را در پی داشت. دومینیک پرادالی رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) که یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های روزنامه‌نگاران در جهان است، حملات به شبکه‌های تلویزیونی کوردی را با خبرگزاری فرات ارزیابی کرد.

آنها مانند تروریست‌ها با سازمان‌های رسانه‌ای برخورد می‌کنند

دومینیک پرادالی رئیس IFJ، یورش پلیس به استرک تی‌وی و مدیا هابر تی‌وی را محکوم کرد و گفت: «بسیاری از ما با دیدن چنین جستجوهایی در شبکه‌های تلویزیونی کوردی شوکه شدیم. ما قانونی بودن این فعالیت را زیر سوال نمی‌بریم؛ اما مثل هر بار دیگر، این بار هم دیدیم که آنها به گونه‌ای نزدیک شدند که گویی با تروریست‌ها سروکار دارند.»

به نظر می‌رسد برای ترساندن خبرنگاران کورد آماده‌سازی انجام گرفته است

دومینیک پرادالی با بیان اینکه از تصاویر حملات به تلویزیون کوردی مشخص است که برای ارعاب خبرنگاران کورد آماده شده است، گفت: «ما درک می‌کنیم که ساختمان‌های رسانه‌ها مورد بازرسی قرار خواهند گرفت، زیرا قانون این اجازه را می‌دهد. اما تفتیش، مصادره تجهیزات و آسیب رساندن به ابزار کار خبرنگاران و به ویژه خطر بزرگ این نوع حملات و تأثیرگذاری آن بر احساسات خبرنگاران، هرگز قابل قبول نیست.»

فرانسه در برابر سرکوب مطبوعات کورد واکنش نشان نمی‌دهد

دومینیک پرادالی، رئیس IFJ با بیان اینکه حمله به مطبوعات کوردی اولین بار نیست که انجام می‌گیرد، رویکرد فرانسه به مطبوعات کوردی را اینگونه ارزیابی کرد: «متاسفانه این وضعیت اولین حمله‌ای نیست که باعث تبعیض و تلاش برای ترساندن خبرنگاران کورد و رسانه‌های کوردی در تبعید انجام می‌شود. متأسفانه چند سالی است که فرانسه به ویژه پس از کشته شدن وحشیانه ۳ نماینده زن کورد در این فهرست قرار گرفته است. کشتارهای اخیری که در سال گذشته رخ داد و سرعت کم تحقیقات نمونه دیگری از این موضوع است.

در سال ۲۰۱۷ به عنوان سندیکای روزنامه‌نگاران ملی فرانسه Syndicat National des Journalistes (SNJ) به جنبش انجمن‌های کوردی پیوستیم که قطع پخش تلویزیونی کوردی توسط ماهواره یوتلست را محکوم کردند. ما در این پرونده در دادگاه پیروز شدیم. از این رو می‌بینیم که روزنامه‌نگاران و سازمان‌های رسانه‌ای کورد همواره با این اقدامات مواجه هستند و البته در نهایت به نتیجه‌ نخواهد رسید. طبیعی است که نتیجه اینگونه باید باشد و کوردها باید به واکنش و جنبش دست بزنند.»

ما حمایت می‌کنیم

دومینیک پرادالی اعلام کرد که به عنوان IFJ از رسانه‌های کوردی حمایت می‌کنند و گفت: «طبق اظهارات مقامات بلژیکی، مداخله در شبکه‌های تلویزیونی کوردی به درخواست مقامات فرانسوی صورت گرفته است. این بیانیه هنوز برای ما قابل تایید نیست؛ اما در هرحال قانون بلژیک از اطلاعات محافظت می‌کند. در نتیجه می‌توان از رویه‌های قانونی برای ایستادگی در برابر مقامات و الزام آنها به پاسخگویی استفاده کرد. ما اینجا هستیم. به نظر من خبرنگاران کورد بسیار شجاع هستند. ما صمیمانه به آنها سلام می‌کنیم و به آنها می‌گوییم که ما همگی از شما حمایت می‌کنیم.»