پیروزی قاطع حزب کارگر پس از ۱۴ سال مخالفت در بریتانیا

در انتخاباتی که روز پنجشنبه در بریتانیا برگزار شد، حزب کارگر که ۱۴ سال در اپوزیسیون بود، با پیروزی قاطع توانست اکثریت مطلق را به دست آورد.

حزب کارگران برنده انتخابات شد

در انتخاباتی که در انگلستان برگزار شد، از دوره محافظه‌کار به چپ میانه ترجیح داده شد.

بر اساس آخرین نتایج، حزب کارگر ۴۱۰ کرسی به دست آورد که بیش از ۳۲۶ کرسی مورد نیاز برای دستیابی به اکثریت مطلق در مجلس عوام است. مجلس عوام از ۶۵۰ کرسی تشکیل شده است. این نتایج قاطع، حزب کارگر را قادر می‌سازد تا پس از ۱۴ سال مخالفت، به تنهایی دولت بعدی خود را تشکیل دهد.

کایر استارمر، رهبر حزب کارگر، که کشور را به دست خواهد گرفت، وعده «تجدید ملی» داد و افزود: «من نمی‌توانم به شما قول بدهم که این کار آسان خواهد بود.»

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز جمعه در بیانیه‌ای شکست محافظه‌کاران را پذیرفت و گفت که او «مسئولیت» آن را بر عهده می‌گیرد. ریشی سوناک گفت: «کارگر در این انتخابات عمومی پیروز شده است.»

سوناک پس از انتخاب مجدد خود در ریچموند، حوزه انتخابیه شمال انگلیس، گفت: «مردم بریتانیا امشب تصمیم روشنی گرفتند و من مسئولیت این شکست را بر عهده می‌گیرم.»

محافظه‌کاران در انتخابات قبلی ۲۴۷ کرسی به دست آوردند. بر اساس نتایج کنونی، این کرسی به ۱۱۳ کرسی سقوط کرده است که بدترین نتایج آن از آغاز قرن بیستم است.

راست افراطی همچنین یک ورود تاریخی به پارلمان ایجاد کرد

همراه با نتایج برجسته حزب کارگر، این انتخابات عمومی با ورود تاریخی راست افراطی به پارلمان بریتانیا مشخص شد. نایجل فاراژ، راست افراطی، ۶۰ ساله، پس از هشت بار تلاش به همراه سه عضو دیگر حزب ضد مهاجر اصلاحات بریتانیا، به عنوان نماینده مجلس انتخاب شد. او پس از اعلام نتایج در شهر ساحلی Clacton-on-Sea که در آن شرکت می‌کند، گفت: «این اولین گام چیزی است که همه شما را شگفت‌زده خواهد کرد.»

لیبرال دموکرات‌ها (مرکز گراها) با ۶۱ نماینده قوی‌تر شدند.

در حالی که به نظر می‌رسد این احتمال وجود دارد که راست ناسیونالیست در فرانسه بیش از هر زمان دیگری به قدرت نزدیک شود و دونالد ترامپ به کاخ سفید در ایالات متحده بازگردد، قابل توجه است که مردم بریتانیا با اکثریت قاطع یک رهبر میانه‌رو چپ مرکزی را انتخاب کردند.

همانطور که نظرسنجی‌ها در طول مبارزات انتخاباتی پیش‌بینی می‌کردند، محافظه‌کاران پس از ۱۴ سال پرتلاطم توسط مردم بریتانیا مجازات شدند.

برگزیت که به معنای خروج از اتحادیه اروپا است، کشور را از هم پاشیده و حامیان آن نتوانسته‌اند به وعده‌های خود عمل کنند. افزایش قیمت مواد غذایی طی دو سال گذشته خانواده‌ها را فقیر کرده است و مردم بیش از هر زمان دیگری برای قرار دادن غذا روی میز غذا به بانک‌های مواد غذایی متکی هستند.