راهپیمایی دسته‌جمعی علیه جرم انگاری کوردها در سوئد

کوردها و دوستانشان در استکهلم خواستار رفع انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و پایان دادن به رویکرد جرم انگاری علیه نهادها و مردم کورد شدند.

راهپیمایی

صدها کوردستانی به همراه دوستان خود از سراسر سوئد با اتوبوس به استکهلم پایتخت رفتند و در برابر سیاست‌های جرم‌انگاری نهادها و مردم کورد در دو سال گذشته و رژیم نسل‌کشی در امرالی به پا خواستند.

این تجمع در نورا بانتورگت برگزار شد و با یک دقیقه احترام به یاد شهدای آزادی کوردستان آغاز شد. نمایندگان نهادها برای جمعیت سخنرانی کردند.

 منیجه ییگیت ییلدیریم و احمد کایا، روسای مشترک مرکز جامعه دموکراتیک کوردها در اسکاندیناوی از شرکت کنندگان، وکلا، سازمان‌های چپ و سیاستمداران برای حمایت از این تجمع تشکر کردند.

رؤسای مشترک گفتند: «کارزار مقصر و مجرم دانستن کوردها و پ‌ک‌ک که با قتل اولوف پالمه آغاز شد، به مدت ۳۴ سال ادامه یافت. پس از ۳۴ سال، پلیس سوئد اعلام کرد که پ‌ک‌ک و کوردها هیچ ربطی به این موضوع ندارند. دولت و پلیس سوئد از کوردها عذرخواهی نکردند. سوئد بر اساس درخواست اردوغان در مورد درخواست از ناتو، روند جدید جرم انگاری را علیه کوردها آغاز کرد.»

رؤسای مشترک از دولت سوئد درخواست کردند: «سیاست اخراج افراد از کار و بستن حساب‌های آنها را متوقف کنید.»

کوردو باکسی نویسنده و روزنامه نگار کورد نیز اظهار داشت که اگر امروز سوئد و سایر کشورها احساس امنیت می‌کنند، باید از کوردها تشکر کنند.

پس از سخنرانی، جمعیت به سمت میدان نورمالمستورگ در مرکز شهر راهپیمایی کردند. در این مراسم صدها اعلامیه به عنوان بخشی از کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» توزیع شد.

در این اعلامیه‌ها درخواست شد، به جای جرم انگاری کوردها و نهادهای کوردی، سوئد باید خواستار آزادی عبدالله اوجالان و حمایت از روند ملاقات باشد.