TEV-ÇAND اروپا‌: فرهنگ و هنر کوردی هدف گرفته می‌شود

TEV-ÇAND اروپا‌ دستگیری هنرمندان کورد، حلیم اَرسلان ‌(عمری) و آزاد بَدران کِزِلکار را محکوم و اعلام کرد که فرهنگ و هنر کوردی هدف گرفته می‌شود.

هنرمندان کورد، حلیم اَرسلان ‌(عمری) و آزاد بدران کزلکار در روز ۷ اکتبر در ساعات صبح در شهر آمد بدون هیچ علتی دستگیر شدند.

TEV-ÇAND اروپا‌ دستگیر هنرمندان کورد را محکوم کرد و چنین گفت‌: ‌‌«تحت سرکردگی فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ تلاش‌های قتل‌عام‌گرایانه علیه موجودیت و فرهنگ کوردها هر چه می‌گذرد افزایش می‌یابد و سیاست‌های دشمنانه به مراحل جدیدتری می‌رسند. انزوای تحمیلی بر رهبری تعمق یافته است و تهدید علیه هستی و کورد بودن را به یک ظلم بی‌وقفه متحول شده. در ابتدا عدم تحمل اراده کوردها اکنون به عدم تحمل زبان کوردی، فرهنگ کوردی و هرگونه پایه‌های کورد بودن متحول شده است. دیروز نیز این با انجام سیاست‌های نابودگرانه با دستگیری هنرمندان کورد ادامه یافت.‌»

‌«ایجاد روشنگری میراث ما است»

TEV-ÇAND اروپا بیان کرده که خلق کورد به هر شیوه ممکن با سیاست‌های فاشیسم روبرو شده است و گفت‌: ‌‌«دشوارترین تاریکی علیه تلاش‌های ایجاد روشنگری در جریان است. حملات امروزه که علیه موجودیت و فرهنگ کورد انجام می‌شود،‌ پاسخ خود را در آن واقعیت خواهد گرفت. فاشیسم تلاش کرده است قتل‌عام فرهنگی را مشخصا عملی کند و فرهنگی که با جان مزوپوتامیا رشد یافته است را خفه کند. ما واقف هستیم که هرگونه تلاش برای سرکوب فرهنگ و هنر کوردی با مقاومت زمانه روبرو شده و بی‌فرجام خواهد ماند. به همین دلیل  ما منظور از انجام تمام حملات علیه فرهنگ و هنر کوردی را می‌دانیم و دوباره بیان می‌کنیم که در شخص هنرمندان، آزاد بدران و حلیم عمری، فرهنگ و هنر کوردی هدف گرفته شده است. همچنین هنرمندانی که در خط خلق اصرار می‌ورزند،‌ به مثابه گروه هّورِه و غیره همیشه هدف گرفته می‌شوند.

‌«دولت ترکیه علیه ن‌چ‌م دشمنی بی‌حد و مرزی روا می‌دارد»

فاشیسم از طرفی برای همدستان خود که به اصطلاح به زبان کوردی می‌خوانند و همراه دولت می‌باشند، صحنه و میدان را می‌گشاید و از طرفی دیگر نیز علیه هنرمندان ن‌چ‌م، دشمنی بی‌حد و مرزی روا می‌دارد. ما این تلاش‌ها را محکوم می‌کنیم و تمام جبهه‌های دوستدار هنر را فرامی‌خوانیم که موضع‌گیری موثری اتخاذ کنند. یکبار دیگر باید همگان واقف باشند، چیزیکه در تاریخ حک خواهد شد، ایستار مقاومتگرانه است و این امر همیشه ادامه خواهد داشت.‌‌»