تصمیم مبارزه جمعی برعلیه انزوا در کنفرانس پارلمان اروپا

در کنفرانسی که در پارلمان اروپا با موضوع، وضعیت زندانیان سیاسی که انزوا و شکنجه بر آنان روا داشته می‌شود، برگزار شد، به الزامی بودن مبارزه حقوقی و سیاسی اشاره شد.

مبارزه برعلیه انزوا

این کنفرانس با عنوان ‌«محکومان سیاسی‌: انزوا، اعمال بد و شکنجه» با میزبانی عضو پارلمان اروپا، ماسیمیلیانو سمیرگلیو صورت گرفت. از کشورهای بسیاری شرکت‌کنندگانی ‌حضور یافتند. کنفرانس از طرف اتحاد وکلای اروپایی برای حقوق بشر جهانی و دمکراسی ‌(ELDH)، وکلای دمکرات اروپایی ‌‌‌(AED) و جمعیت حقوقی بین‌المللی دمکراسی‌‌‌‌(MAF-DAD)، برگزار شد.

در نتیجه این کنفرانس به سیستم انزوا و شکنجه اشاره شده و درباره راه و روش‌های مبارزه برعلیه این موضوع تامل‌ صورت گرفت. در نتیجه‌گیری برای از میان برداشتن انزوا و به پایان رساندن شکنجه الزامی بودن مبارزه حقوقی و سیاسی جمعی، امری مهم و اساسی دانسته شد.

انزوا به رژیم کشتار متحول شد

کنفرانس اینچنین مسائل را تشخیص داد‌:

‌‌«در تمام زندان‌های ترکیه در زندان‌های سراسر اروپا، اتفاقات و اعمالی نامناسب و شکنجه، روز به روز افزایش می‌یابند و مشخص‌تر می‌شوند. نظارت‌ها نشان می‌دهند که انزوا به رژیم کشتار متحول شده است، با انجام تصمیم خودسرانه تبعید، خانواد‌ه‌ها و بستگان زندانیان را نیز مجازات می‌کنند. شرکت‌کنندگان این کنفرانس اشاره داشتند که شکنجه و اعمال نامناسب در زندان‌ها یک مشکل بنیادین است که نتایجی اجتماعی-سیاسی جدی را به همراه خواهد داشت.

وضعیت منطقه باسک، کاتالونیا،‌ مجارستان، قانون محکوم کردن جداگانه و نبودن شرایط کفایت کننده زندگی که تاثیرات مهمی را به محکومین سیاسی وارد می‌کند،‌ از موضوعات مورد بحث در کنفرانس بودند. بدلیل کم بودن زمان اگرچه مورد بحث قرار نگرفته باشد هم مسئله وضعیت یونان بخصوص در مورد مهاجران از انگلیس و آلمان جدا نمی‌باشد.

در ترکیه چنان وضعیتی وجود دارد که از جنبه‌های بسیاری جای گمان دارد

ترکیه یکی از آن کشورهایی است که شمار زندانیان سیاسی در آن بسیار زیاد است، از جبنه‌های بسیاری دارای چنان وضعیتی است که جای گمان دارد. با وجود رژیم سلطه‌گرایی که آک‌پ و متفقانش بنا کرده‌اند، حاکمیت حقوقی به یک ابزار فشار سیاسی متحول شده است،‌ اعمال حقوقی و اداری جدید در ترکیه برعلیه زندانیان سیاسی انجام می‌شوند و هر روز به اجرا در‌می آیند. مدل‌های جدید زندان‌ها، تبعیدهای بی‌دلیل، نقض حکم آزادی زندانیان به بهانه دیسیپلین، ممنوعیت رسانه‌ای از همین موارد می‌باشند. شکنجه و اعمال و نامناسب به بخشی از زندگی روزانه زندانیان مبدل شده ‌است.

در امرالی انزوایی وجود دارد که مثال آن در جهان دیده نمی‌شود

انزوا در جزیره امرالی مسئله ‌ای است که همتای آن در جهان وجود ندارد. در سه سال اخیر به هیچ‌وجه از جناب عبدالله اوجالان اطلاعاتی در دست نیست. این تحمیل انزوای دشوار که در میان جامعه کورد، نیروهای دمکراسی و حقوقی به جای شک و گمان مبدل شده، در عین‌حال در سطح خود نیز یک حمله نابودی و انکار برعلیه خلق کورد می‌باشد. انزوا و جنگی که برعلیه خلق کورد روا داشته می‌شود از نشانه‌های متفاوت همان برخورد سیاسی است. مبارزه برعلیه انزوا که برای توسعه دادن شرافت انسانی، لازم است منظمانه و صحیح به اجرا درآید،‌ به ویژه یکی از مهم‌ترین دینامیک‌ها مبارزه صلح و دمکراسی در زندان جزیره امرالی است.

فراخوان‌: برعلیه انزوا، مبارزه‌ سیاسی و حقوقی جمعی یک الزام است

شرکت‌کنندگان کنفرانس در برابر وضعیت حقوق بشر که در سراسر اروپا نامناسب دیده شد، به ویژه نیز برعلیه سیستم انزوا و شکنجه که در زندان‌ها، تصمیم گرفتند که اجرای مبارزه سیاسی و حقوقی جمعی یک الزام است.

در این چارچوب، مشارکت کنندگان کنفرانس اتحادیه اروپا و شورای اروپا را به این موارد فراخواندند‌:

برای به پایان رساندن زندان جزیره امرالی که اساسی‌ترین نشانی شکنجه انزوا و رژیم کشتار خودسرانه در برابر زندانیان سیاسی و اعمال به دور از انسانیت در زندان‌های ترکیه است، موضعی عملی‌تر لازم است نشان داده شده و گام‌هایی مشخص‌تر برداشته شوند.

برای نظارت و دنبال کردن شرایط زندان‌ها در مجارستان و اصلاح آن شرایط گام‌های لازمه برداشته شوند.

برعلیه رژیم کشتار و تبعیض و دیگر قوانین تحمیلی بر منطقه باسک، در ترکیه و دیگر کشورها لازم است مداخله‌هایی مشخص انجام گیرند.

لازم است سی‌پی‌تی به مسئولیت خود عمل کند

همچنین سی‌پی‌تی مشکلات در زندان جزیره امرالی و نظارت و دنبال کردن مشکلاتی که در زندان‌های اروپا عمیق شده را بیان دارد و به وظیفه و مسئولیت خود عمل کند.

نظرات و پیشنهادات

مشارکت کنندگان در این کنفرانس نظرات و پیشنهادات خود را گفتگو‌ها ارائه دادند و تصمیم گرفند که در آن عرصه‌های مشترک یک مبارزه مشترک را انجام دهند‌:

برای اینکه مبارزه حقوقی مشترک برعلیه انزوا و شکنجه منظمانه و تاثیرگذار انجام شود، در ابتدا یک چارچوب باز از مشارکت ‌کنندگان در کنفرانس باید بنا شود.

برای گفتگو درباره اعمال نامناسب و شکنجه‌هایی که در زندان‌ها صورت می‌گیرند،‌ با پیشاهنگی سازما‌ن‌های حقوقی و وکلایی که در این کنفرانس شرکت کردند، یک کنفرانس دو روزه با مشارکت وسیع برگزار شود. کنفرانسی اینچنین می‌تواند تصمیمات و قواعدی که در کشورهای جداگانه را به راحتی به گفتگو بگذارد. برای برگزاری این کنفرانس یک گروه تدارکات تعیین شود.

با هدف پشتیبانی از مطالبه کتبی ۱.۳۳۰ وکلا که در ماه ژانویه ۲۰۲۴ که به امضا رسید، به وزارت عدالت ترکیه ارائه داده شود و درخواست شود که به انزوای تحمیلی در زندان امرالی پایان بخشیده‌ شود،‌ از طرف وکلای اروپایی هم یک کمپین جمع‌آوری امضا آغاز شود.

وکلا و تمام نمایندگان جامعه مدنی در این کنفرانس شرکت کرده و تصمیم گرفتند که توجه دفاتر خود و سازمان‌های حقوقی و حقوق‌بشری بین‌المللی را به مسائل زندان‌ها معطوف دارند.‌»