وکیل لساژ: موضع‌گیری در برابر رسانه‌های کوردی قانونی نیست، بلکه سیاسی است

وکیل اتین لساژ گفت: «حمله پلیس به سازمان رسانه‌ای که درب آن به روی هرکسی که می‌خواهد آزادانه ابراز نظر کند باز است، از منظر قانون و دموکراسی یک نگرانی است.»

حمله به مطبوعات و رسانه آزاد

در عرصه بین‌المللی نیز اعتراضاتی به حمله پلیس فدرال بلژیک به استودیو هابر تی وی و استرک تی وی صورت گرفته است که اعلام شد این حملات به درخواست دولت فرانسه انجام گرفته است. اتین لساژ، معاون وکلای بدون مرز و وکیل کانون وکلای پاریس، درباره این موضوع با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

این یک عملیات سیاسی است

 وکیل لساژ حمله پلیس به مدیا هابر تی‌وی و استرک تی‌وی را سیاسی دانست و گفت: «من از محتویات و جزئیات پرونده اطلاعی ندارم و وکیل این پرونده نیستم، اما می‌خواهم بگویم،مشخص است که این برای اولین بار نیست که حملاتی علیه رسانه‌های کوردی در بلژیک صورت می‌گیرد. مشابه همین حمله در سال ۲۰۱۰ بدون هیچ تحقیقی صورت گرفت و تمامی تجهیزات استودیو توقیف شد. با وجود این‌ها به راحتی می‌توان گفت که این حمله یک حمله سیاسی است.»

لساژ با اشاره به اینکه این حملات پلیس بلژیک به درخواست دولت فرانسه انجام شده است، گفت: «همچنین توافقات دوجانبه‌ای بین دولت بلژیک و فرانسه وجود دارد. لازم است رسانه‌های کوردی برای اعتراض به اینها اقدامات لازم را انجام دهند.»

موضع‌گیری پلیس قانونی نیست

وکیل لساژ به برخورد پلیس بلژیک اشاره کرد و ادامه داد: «برخورد پلیس در زمان بازرسی قانونی نیست و تعجب برانگیز است. با این حال، قبل از شروع مراحل، اعتراض به این اقدامات پلیس بلژیک بسیار مهم است. برای لغو این تحقیقات، باید با مقامات بلژیکی تماس گرفت.»

این حمله به دموکراسی و قانون آسیب زد

من بسیار ناراحت هستم که چنین حمله‌ای علیه یک سازمان رسانه‌ای صورت گرفت که به روی هر کسی که می‌خواهد آزادانه خود را بیان کند باز است. حملات علیه مطبوعات و تلویزیون بسیار نادر است و زود به زود اتفاق نمی‌افتد. این یک حمله بسیار عجیب است و به دموکراسی و حاکمیت قانون آسیب وارد کرده است.»

فرانسه نه حقوق بشر، بلکه ائتلاف‌های نظامی را ترجیح می‌دهد

وکیل اتین لساژ با اشاره به اینکه رویکرد اخیر دولت فرانسه علیه مردم کورد باعث نگرانی است، گفت: «موضع دولت فرانسه و سایر کشورهای اروپایی در برابر مردم کورد نگران کننده است. دولت فرانسه به جای حمایت از حقوق بشر مانند سایر کشورها، روابط دیپلماتیک را کاملا ترجیح می‌دهد. همچنین واضح است که این انتخاب‌ها در چارچوب ناتو انجام می‌شود که ائتلاف‌های نظامی گسترده‌ای دارد.»