وزیر سابق دادگستری ایسلند: آزادی اوجالان بسیار مهم است

اوگموندور یوناسون وزیر دادگستری سابق ایسلند از دولت ترکیه خواست تا به انزوا در امرالی پایان دهد و به روند صلح بازگردد و گفت: «شرط اولیه مذاکرات آزادی اوجالان است.»

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که تحت شرایط سخت در زندان امرالی به سر می‌برد و بیست و پنجمین سال اسارت را به پایان رسانده است، نزدیک به ۳ سال است که از او خبری نیست. در شرایط نامناسب، حق رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برای ملاقات با وکیل و خانواده‌اش به طور کامل سلب شده است. کمیته پیشگیری از شکنجه (CPT) شورای اروپا و کمیته وزرای شورای اروپا در برابر بی‌عدالتی‌هایی که در امرالی رخ می‌دهد سکوت می‌کنند.

از سوی دیگر، در برابر این همه اقدامات غیرقانونی و سکوت، مدیران مؤسسات و سازمان‌ها از بخش‌های مختلف اجتماعی و شخصیت‌های مشهور جهان، کارزار «آزادی عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی مسئله کورد» را در تاریخ ۱۰ اکتبر آغاز کردند. حمایت از این کارزار ادامه دارد. اوگموندور یوناسون، وزیر سابق دادگستری و امور داخلی ایسلند، انزوا در امرالی و اهمیت آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را با خبرگزاری فرات (ANF) ارزیابی کرد.

اولین شرط برای صلح، آزادی عبدالله اوجالان است

یوناسون با بیان اینکه انزوا در امرالی غیرقابل قبول است، خواستار آزادی عبدالله اوجالان شد. اوگموندور یوناسون عبدالله اوجالان را بازیگر اصلی حل مسئله کوردها دانست و گفت: «به نظر من آزادی عبدالله اوجالان برای از سرگیری روند صلح مهم خواهد بود. به نظر من، از سرگیری روند صلح که با بستن دروازه‌های جزیره امرالی توسط اردوغان در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید، بسیار مهم است. بر این اساس شرط از سرگیری مذاکرات صلح، آزادی عبدالله اوجالان است».

آزادی اوجالان یک مسئله حیاتی است

اوگموندور یوناسون راه حل مسئله کوردها را برای خاورمیانه نیز یک ضرورت دانست و آزادی عبدالله اوجالان را امری حیاتی عنوان کرد و ادامه داد: «عبدالله اوجالان و کوردها نشان داده‌اند که می‌توانند بر شرایط سخت و جنگ فائق آیند. اما در عین حال می‌توانند صلح ایجاد کنند. این صلح چیزی است که نه تنها به ترکیه و کوردها بلکه به نیاز خاورمیانه نیز مربوط می‌شود. بنابراین اکنون آزادی عبدالله اوجالان و میز مذاکره موضوعی حیاتی است. به همین دلیل است که ما از درخواست آزادی او و از سرگیری روند صلح حمایت می‌کنیم.»

قدرت‌های بین‌المللی باید به وعده‌های خود در رابطه با امرالی عمل کنند

اوگموندور یوناسون با بیان اینکه انزوای امرالی غیرقابل قبول است، ادامه داد: «پایان دادن به انزوا در امرالی برای تحقق وعده‌های جهان بین‌الملل نیز مهم است. هیچ کس در مورد نقض حقوق بشر سنتی اروپایی در امرالی توسط ترکیه صحبت نمی‌کند. در عین حال به قوانین نلسون ماندلا که در سال ۲۰۱۵ توسط سازمان ملل پذیرفته شده، اما در امرالی نقض شده است، اعتراضی نمی‌کنند. بنابراین مهم است که جهان بین‌الملل رویکرد دوگانه خود را نسبت به امرالی کنار بگذارد.»

صلح در منطقه

اوگموندور یوناسون صلح با کوردها را برای منطقه نیز مهم دانست و گفت: «اکنون نه تنها در غزه، نه تنها در روژاوا، بلکه در بسیاری از نقاط در آغاز جنگ هستیم. من معتقدم که باید آغازی جدید با صلح با کوردها داشت.

من فکر می‌کنم که صلح بین ترک‌ها و کوردها تاثیر بسزایی در منطقه خواهد داشت. می‌دانم که چنین صلحی به آرامش زیادی می‌انجامد. به همین ترتیب، ابتکار صلحی که در ترکیه آغاز می‌شود، تأثیر خود را در جاهای دیگر نیز خواهد داشت.»

اوگموندور یوناسون با بیان اینکه شرایط از سرگیری مذاکرات صلح با گشودن درهای امرالی امکان پذیر است، گفت: «از سرگیری روند صلح میان کوردها و ترک‌ها هدف مشترک همه ماست. هرجای کوردستان می‌روم، چه در ترکیه و چه در کوردستان عراق که به تازگی از آنجا برگشتم، همه همین را می‌گویند. برای از سرگیری این مذاکرات شرط اصلی، نشستن عبدالله اوجالان بر سر میز مذاکره است. و این موضوعی است که من از صمیم قلب از آن حمایت می‌کنم.»